ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם עושה מאמץ לנצל את תקופת הפגרה וחופשות הקיץ כדי להרגיע את הרוחות ולהשקיט את המחאה כנגד הרפורמה המשפטית, אך מסתבר שלא כולם במפלגתו מוכנים ליישר קו.

ל'מעריב' נודע כי לאור דרישה של למעלה מ-850 חברי מרכז הליכוד, בית הדין של התנועה ידון היום (רביעי) בעתירה של אותה קבוצת ליכודניקים הדורשת לכנס את מרכז הליכוד בכדי לדון בחקיקת הרפורמה המשפטית. על פי חוקת התנועה, יושב ראש המרכז חייב לכנס ישיבת המרכז לאחר שלפחות 20% מהחברים  דורשים זאת וחתמו על דרישתם. על כן, בית הדין של הליכוד מתבקש להוציא צו לקיום כינוס המרכז לדון, כאמור, בקידום הרפורמה המשפטית. 

נזכיר כי הדרישה עלתה בחודש מאי, בשיא ההידברות בבית הנשיא. מי שיזמו את הדרישה ואספו את מספר החתימות המחייב כינוס המרכז היו חברי "פורום דרור" בליכוד מזוהה עם ח"כ אריאל קלנר, שנחשב למקורב ליריב לוין, ועם חברי קבוצת מנהיגות יהודית, שהונהגה בעבר על ידי משה פייגלין. 

בנימין נתניהו על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ערוץ כנסת))

אותם חברי המרכז שחתמו על הדרישה, היו מודאגים מהשיחות לפשרה סביב הרפורמה המשפטית וחשדו כי נתניהו מעוניין למסמס אותה. במטרה להוציא אמירה פוליטית, פנים ליכודית, הדורשת לקדם את הרפורמה ולא להיכנע למחנה הנגדי, פורום דרור דרש לכנס את מרכז הליכוד כדי להצביע על הצעת החלטה בנוסח הבא:

"מרכז הליכוד מחזק את ידיהם של ראש הממשלה ושר המשפטים במאמציהם להשגת הסכמה רחבה על הרפורמה המשפטית, מבלי לוותר על עיקרון היסוד - העם זכאי לבחור את שופטיו. אם הסכמה כזאת לא תושג המרכז קורא למפלגה וכל נציגיה לתת את ידם, ולקבוע בקריאה שנייה ושלישית את תיקון הוועדה למינוי שופטים ללא מורא".

יצוין, כי זמן קצר לאחר הגשת העתירה התפוצצו השיחות בבית הנשיא והקואליציה החליטה על קידום החוק לצמצום עילת הסבירות. במקביל, התבקשו העותרים על ידי מקורבי ראש הממשלה לדחות את עתירתם ודרישתם לכינוס המרכז. "עכשיו ראש הממשלה נכנס לעניינים באופן מלא וצריך לתת לו לנהל ולהוביל את המהלך", נאמר לאנשי הפורום ואף הובטחה להם פגישה אישית עם נתניהו.

בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אנשי הפורום נענו לבקשה ודחו את העתירה, אך הפגישה עם ראש הממשלה לא נקבעה ולא התקיימה עד היום, בשל "אילוצי השעה והמצב הבריאותי של ראש הממשלה". על כן, העותרים חזרו לדרישתם לקיום דיון מיידי בבית הדין. גורמים בליכוד מציינים כי "לבית הדין אין ברירה, אלא להורות על כינוס המרכז בסוגיית הרפורמה, על אף שמבחינה פוליטית מדובר באירוע נפיץ, הנוגד את הקו המרגיע שמוביל ראש הממשלה".

על פי גורמים אלה, "ברור שאם וכאשר יתכנס המרכז, הוא יחליט על הצורך לקדם את הרפורמה, ולאמירה הזאת בהחלט יהיה אפקט פוליטי משמעותי. לכן, צפוי ראש הממשלה לקבוע בימים הקרובים פגישה עם העותרים, במטרה לשכנעם לדחות את כינוס המרכז". בתוך כך, לאחר התדרוכים שיצאו בימים האחרונים, שלפיהם לא יהיה רוב קואליציוני לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לו יקודם ללא הסכמות, בכירים בליכוד מפריכים את האמירה.

לדבריהם, "מתוך היכרות עם אותם שרים וחברי כנסת שמוזכרים בתדרוכים כמורדים, ניתן לקבוע בביטחון שהם יפעלו למען הסכמה, עד לשלב שבו יצטרכו להצביע נגד הקואליציה בעניין זה. הם לא יפרו את המשמעת הסיעתית והקואליציונית, והחקיקה בכל מצב תעבור ברוב של 64 קולות".