תשעים ואחד נשות ואנשי רוח, חברה ומדעים ובהם שמונה זוכי פרס נובל, חתני וכלות פרס ישראל ועשרות חברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים הגישו היום (שני) בקשה לבג"ץ להצטרף לעתירות שהוגשו נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה הנותן חסינות מעילת הסבירות לממשלה, ראש הממשלה והשרים.

נתניהו: "ישראל היא מדינה חופשית, שבה לא יגבילו מי יעלה לתחבורה הציבורית או איפה ישבו"
"אחים לנשק" הציגה את גלנט באופן המזכיר מטרה - ואז הגיע הטוויסט
 
תשעים ואחד המבקשים הם אנשי אקדמיה, סופרים, אומנים, כלכלנים, היסטוריונים, פסיכולוגים, ביו-כימאים, פיזיקאים, רופאים, סוציולוגים, אנתרופולוגים, ביולוגים, מוזיקאים, פילוסופים, מתמטיקאים, ומדעני מחשב. בנוסף נכללים ביניהם שמונה זוכי פרס נובל: אברהם הרשקו, אריה ורשל, עדה יונת, דניאל כהנמן, מיכאל לויט, אהרן צ'חנובר, דן שכטמן ורוג'ר קורנברג.

בעתירתם, המבקשים יבקשו להציג טיעונים, נתונים ודוגמאות שלא נדונו ולא הובאו בעתירות אחרות הנוגעים לסמכויות והחלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים ביחס לאקדמיה, חופש הדעת, המחקר והיצירה, ולעמוד על התמריצים השליליים וההשלכות רחבות ההיקף של התיקון בתחומים אלה.

ע"פ טענת העותרים, תיקון החוק יוצר אפקט מצנן על המדע ועל המחקר, על היצירה והכתיבה החופשית וכן על הגשת מועמדויות לתפקידים שונים. במדינה שבה ידע כל אדם כי מינויים, תמיכה במחקר, מלגות, קידומים ופרסים עלולים להיות מותנים בהתאמת תוכן המחקר והיצירה לגישתו של השלטון - יפגעו קשות חופש הביטוי והחופש האקדמי מה שיצור אפקט מצנן על היצירה החופשית.

כמו כן, המבקשים העלו חשש להפרה בוטה של האיזונים בין הרשויות, להשלכות שליליות רחבות היקף ולפוליטיזציה של גופי המדע והמחקר המסכנים את החופש האקדמי.

העתירה הוגשה על ידי עו״ד רווית צמח ועו״ד פרופ׳ מיכל טמיר.