מסתמן: הממשלה הגישה בקשה מבג"ץ לדחיית הדיון על ביטול עילת הסבירות בשלושה שבועות, זאת בשל מסגרת הזמנים הצפופה. הדיון צפוי להתרחש בחודש ספטמבר, חודש לפני פרישתן של השופטות אסתר חיות וענת ברון. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מביעה התנגדות לבשה, מה שמהווה נקודת חיכוך נוספת בינה לבין גורמי הממשלה.

מומחה למשפטים מסביר: האם לבג"ץ סמכות לפסול חוקי יסוד?
החשש ממשבר חוקתי גובר: "סיכוי מאוד גבוה שבג"ץ יתערב בסבירות"

במידה ויוחלט סופית לבקש מבג"ץ את דחיית הדיון בכחודש והבקשה תתקבל, תהיה לכך השפעה דרמטית. שופטים יכולים לכתוב פסקי דין זמן מה לאחר פרישתם מכס השיפוט, אך אינם יכולים לשבת בדיונים לאחר פרישתם.  אם התאריך החדש של הדיון יהיה לאחר פרישתה של הנשיאה חיות מכס שיפוט ב-16 באוקטובר, הרכב שופטי בית המשפט העליון יאבד את חיות וברון הנחשבות ליותר אקטיביסטיות. 

מהלך זה יכול לפגוע ברוב של השופטים שיצדדו בכך שלראשונה בג"ץ יפסול תיקון לחוק יסוד. כזכור, היועצת המשפטית לממשלה הודיעה לשר המשפטים יריב לוין כי תאפשר לממשלה ייצוג עצמאי בדיון בשל הבדלי גישות. היועצת המשפטית לממשלה צפויה לבקש מבג"ץ, בפעם השנייה בהיסטוריה, לבטל תיקון לחוק יסוד. 

הפעם הראשונה בה היועצת המשפטית לממשלה ביקשה לעשות את הצעד הדרסטי היה ביחס לחוק הנבצרות המעוגן בחוק יסוד הממשלה. בהליך זה השופטים הכריעו כי התיקון לחוק היסוד לא יבוטל. כעת, היועצת המשפטית לממשלה צפויה לבקש פעם נוספת מהשופטים לבטל תיקון לחוק יסוד. 

השופטת ענת ברון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
השופטת ענת ברון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

 את הממשלה מייצג עורך הדין אילן בומבך, מבכירי עורכי הדין בישראל שמייצג בתיקים מתוקשרים רבים. בקשתו הצפויה של בומבך הינה בעקבות הצורך להתכונן לדיון, אשר יתחיל עם מתן צו על תנאי שהופך את נטל השכנוע אל הממשלה שמבקשת לא לבטל את החוק - למול העותרים המבקשים לבטלו והיועצת המשפטית לממשלה הצפויה להצטרף אליהם. עם זאת, למרות הצורך האמיתי של בומבך בדחיית הדיון, כאמור, לאישור הבקשה יכולות להיות משמעויות מרחיקות לכת.

בריאיון ל-103FM אמר אתמול עורך הדין בומבך כי "אם כבר כן פוסלים חלילה חוקי יסוד, שזה מהפכה של ממש כי זה מעולם לא קרה בפועל, האם בית המשפט יכול להגדיר לעצמו את גבולות סמכותו. אדם לא יכול לקבוע לעצמו, גם לא שופטי בית המשפט, את עניין הסמכות. זה דבר שהוא מאוד בעייתי. כולם מדברים על דמוקרטיה, אבל צריך לזכור דבר אחד - את הממשלה והכנסת בוחרים כל ארבע שנים בצורה דמוקרטית".

עו"ד בומבך סיכם את דבריו, והכריז כי "בית משפט לא יכול לקבוע לעצמו את הסמכות. הפרדת הרשויות, אני רוצה שבית המשפט העליון יהיה מוסמך לפסוק, אני לא רוצה שהוא יהיה מוסמך לפסול, למשול. הוא לא יהיה מוסמך לבוא ולקבוע בעצמו חוקי יסוד - את זה עושים בכנסת".