ארכיון המדינה התיר היום (שלישי) לראשונה לפרסום את פרוטוקול ישיבת הממשלה ההיסטורית מלפני כ-30 שאישרה את הסכמי אוסלו שכונו אז "טיוטת הצהרת עקרונות עם הפלסטינים". מדובר בסטנוגרמה  שסווגה "סודי ביותר" והתפרסה על כ-80 עמודים וכאמור היום נחשפה לראשונה לעיניי הציבור.

“אף פעם לא חשבתי שאוסלו זה דבר נפלא": יוסי ביילין פותח הכל
"אולי זו הייתה טעות": שליח הבית הלבן חושף מה קרה מאחורי הקלעים של הסכם אוסלו

עם זאת, עדין חלקים מהתמלול אסורים לפרסום מפאת ביטחון המדינה ויש חומרים שיותרו לפרסום בעוד 20 ו-60 שנה.  מבין 18 חברי הממשלה, 16 הצביעו בעד אישור הסכמי אוסלו ושניים נמנעו - אריה דרעי (ש"ס) ושמעון שטרית (העבודה). 

"תהיה הודעה של עראפת על הפסקת הטרור"

בפתח הישיבה, אמר ראש הממשלה זאז יצחק רבין ז"ל: "זה הסכם לא פשוט כל הסכם אוטונומיה היה מורכב בתוקף הנסיבות, לא במלל שלו, אלא איך מתרגמים אותו בשטח, במציאות סבוכה... יש גם ניסוחים לא סימפטיים. אבל מוכרחים לראות את כל המרכיבים השונים בראייה הרבה יותר כוללת".

בהמשך, נידונה סוגיית התחזקות החמאס בעולם הערבי וכן בקרב הפלסטינים. "זה בשבילי היא טסט קייס ליכולת הגורמים התומכים בשלום התומכים באשף להתמודד עם חמאס. האם זה ילך בכיוון הזה או בכיוונים אחרים? אני מעריך שבעיקרו בכיוון הזה, אבל אין ודאות. אבל צה"ל קיים. יש סגירה של עזה מכל הכיוונים", אמר רבין. בתגובה, השיב שר החוץ לשעבר שמעון פרס ז"ל: " יש התחייבות מפורשת שעם החתימה על הצהרת העקרונות תהיה הודעה של עראפת על הפסקת הטרור", וציין כי שבירדן המלך התגבר על חמאס, ופואד בן אליעזר צופה שגם אש"ף יתגבר על חמאס.

עוד הוסיף פרס ז"ל: " גם אני חושב. אז תן לו נשק, תן לו משטרה. תראה איזה מצב אבסורדי - מאש"ף אתה לוקח את המשטרה. לחמאס אפילו אתה משאיר כמה אקדחים... נניח אשף יעלם, עם מי נדבר? על מה ננהל מו"מ? עם מי ננהל מו"מ?". כמו כן, טען כי יש להימנע מפינוי התנחלויות. "הם הסכימו שההתנחלויות ישרקו כפי שהן, גם ברצועת בעזה... אין הורדת התנחלויות", ציין.

בשלב זה, נכנס גם הרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק לשיחה ואמר כי "מקריאה ראשונה אני מבחין בבעיות קשות ביותר בישום רכיב הביטחון, הן בשלב של עזה ויריחו והן בשלב הרחוק יותר. יש הנחה לגבי רצונה הטוב והיעילות של המשטרה פלסטינית... לגבי השב"כ שיקימו הפלסטינים, הוא צופה שת"פ מוגבל מאד איתם. הוא גם צופה אלמנטים קיצוניים אצל הפלסטינים שינסו לטרפד את ההסכם.כולל בחברה הישראלית, אבל זה לא עניינך".

בהמשך, מדוברים "עקורי 1967". הכוונה לאלו שברחו ממזרח ירושלים בששת הימים. גורמים בישיבה טוענים שאלו לא יוכלו להשתתף בבחירות, אך לא יאבדו את רכושם. אליקים רובינשטיין טוען שמדובר בכ-300 אלף בהגדרה הזאת. פרס מסביר שהמספר נתון לשינויים, ותלוי בסיכומים מול הירדנים: "אפשר לגמור על 60 אלף אם אתה רוצה". 

"יש טון שאפשר לפרש כהתרת דמם של אנשים"

בהמשך, שר המשטרה משה שחל צופה שרמת הפשיעה תעלה בעקבות שיתופי פעולה בין עבריינים ישראלים ופלסטינים, ומדבר על הצורך להגיע להסדר בין המשטרות. שחל מדבר על המתח הצפוי בקרב הציבור הישראלי והתגובות של האופוזיציה, וומזכיר שרק אתמול בלילה השליכו רימון הלם על ביתו של השר דרעי, "יש טון שאפשר לפרש כהתרת דמם של אנשים". עוד ממשיך ומספר שהופיע היום בתכנית ערב חדש עם בנימין נתניהו, שם נתניהו אמר: 'נעצור את התהליך ויש בכוחנו לעצור אותו'.

שולמית אלוני ז"ל הבהירה שהיא תומכת בהסכם ומברכת עליו, אך הדגישה: "יש לי הערה אחת שאני מרגישה צורך לומר אותה - האם המצב הביטחוני היום הוא מאה אחוז? האם האלטרנטיבה, בלי לעשות את ההסכם הזה, תבטיח מצב בטחוני טוב יותר, כאשר העם שנתון תחת השלטון שלנו, תאבד לו כל תקוה והחמא"ס יעלה שוב ואנו נמשיך בסגר, ונמשיך בחוסר התקווה שם? לנושא הביטחוני ניתנו תשובות מקסימליות בהסכם, כפי שהוא מובא פה, ואני חושבת שהוא מכוסה מכל צד ומכל זווית מקסימלית ואינו צריך לעורר הרגשה, שאנו מסכנים פה יותר מאשר האלטרנטיבה, אלמלא היה ההסכם הזה. אנו יודעים, שאי אפשר לצפות שלא יהיה מה שאנו קוראים 'טרור', אם לאנשים החיים זה 20 וכמה שנים תחת השלטון שלנו, לאחר כל התקוות שהיו, לא תינתן תקווה לאיזו שהיא מסגרת משלהם - אותה אוטונומיה". 


לדברי אלוני, "על כן, כשאנו בודקים את האלטרנטיבה מצד אחד, ומצד שני, את התקוות, את ההבטחות שלנו ואת הרצון שלנו לפריצת דרך, נדמה לי, שמה שצריך לעשות היום או מחר בבוקר, זה להפשיל שרוולים, לקבוע את הועדות ולהתחיל ללכת לפתרון, משעה שתהיה חתימה, ואני מקווה שתהיה חתימה בשעה טובה בהקדם. תוך כדי עבודה יעלו בעיות לאין ערוך, הדרך היא ארוכה, ויהיו עליות ומורדות, ואף אחד מאתנו, לפחות מאלה שאמרו שצריך לדבר עם אש"ף וללכת קדימה, איננו אומרים: 'אמרנו' ושזה פחות מדי. כל מה שאנו אומרים, שההסכם הזה הוא טוב. הוא יפתח בפנינו קשיים, אנו נוכל להתמודד אתם, אבל הוא נותן תקוה לשני העמים באזור הזה, לחיות זה בצד זה ולהתחיל להביא את בשורת השלום לכלל הציבור. מבחינת הביטחון, אני חושבת שיש פה מספיק ערבויות והאלטרנטיבה אינה מבטיחה יותר בטחון, מאשר ההצעה שהובאה לכאן".

רבין הבהיר בדברי הסיום כי דיבר עם הרמטכ"ל אהוד ברק על כל בעיטת הביטחון במתכונת של האוטונומיה, "עם JURISDICTION ובלי JURISDICTION". לדבריו, "ברור שבעיות הביטחון בנסיבות האלה הן בעיות קשות ונצטרך לתת להן תשובה. יש כאן צורך לחלק שותפות עם הפלסטינים, כשאינך יודע בוודאות איך הם ינהגו בהסדר. אם ניקח את עזה תחילה, נניח שאנחנו יוצאים מעזה - אני מניח שנעשה את הכול בשלבים, איני בטוח שעזה העיר תהיה דוקוא ראשונה. אולי שני מחנות הפליטים. נצטרך לעשות זאת בשלבים כדי לראות אם הם משתלטים שם או לא, מי המשתלט, איזה כוח, להכיר אותו, לדבר איתו. לא נעשה את זה בשיטה שהולכים הביתה - נקודה". 

רבין הוסיף: "הבעיות תהיינה קשות ואני מוכרח לומר, בכל אוטונומיה הן תהיינה יותר קשות מהיום. כי היום אתה בשליטה טוטאלית ואילו באוטונומיה, אתה בשותפות והמבחן יהיה על שותפות. אני לא מציע לטשטש את זה. אם יש מציאות של שותפות עם עוד גורם אחד, הסיפור שונה. לכן, יש בעיות קשות. ביהודה ושומרון זו בעיה יותר קשה, לכן הדירוג פה הוא חשוב, כדי לנסות את המבחן בעזה. היום אתה נוסע לדולב, אני לא יודע אילו וואדיות אתה עובר, כמה כפרים יש בדרך. היום בשביל להגיע לאלון-מורה ולכל מיני מקומות כאלה, צריך לעבור דרך שכם. אני לא רוצה להכניס אתכם לכל הפרטים, אבל הרמטכ"ל מכיר את העניין, תפקידו להכיר והוא בא והציג את הדברים, לא בהקשר של הנייר הזה".