לאחר שארגון "מוסדות" הגיש פנייה לראשי האופוזיציה, בדרישה להודיע פומבית כי לא ינהלו שיחות עם הנשיא הרצוג, גורם באופוזיציה אמר היום (רביעי) ל"מעריב" כי "אנו לא מסכימים עם הטענות כלפי הנשיא, הוא מתווך לגיטימי, ולאחר החלטת בג"ץ בנוגע לחוק עילת הסבירות, ניתן יהיה לחזור להידברות, בתנאי שהקואליציה תקפיא את כל החקיקה לתקופה ממושכת, כמו שהוצע קודם, לשנה וחצי או קרוב לכך".

במקביל, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, הבהיר את עמדתו: "זאת עמדת המפלגה מתחילת התהליך, אין לנו שום טענות כלפי הנשיא שתפקידו הוא לגשר. הטענות שלנו הן אך ורק כלפי לפיד וגנץ כי בעצם השתתפותם בהידברות עם הממשלה הזאת הם נותנים לגיטימציה לתהליך לא לגיטימי".

גורם נוסף באופוזיציה הגיב על הפנייה ואמר ל'מעריב': "מכבדים מאוד את הנשיא ועדין חושבים שהסכמות זה הפתרון הנכון לישראל. אם וכאשר יהיה משהו רלוונטי על הפרק -  נוכל להתייחס".

ועדת החוקה (צילום: חיים גולדברג)
ועדת החוקה (צילום: חיים גולדברג)

בתוך כך, אנשי בית הנשיא לא התייאשו מהניסיונות להחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן. האופוזיציה מסרבת לחזור להליך להליך ההידברות לפני שבית המשפט העליון יכריע בעתירות שהוגשו, כשהדיון המרכזי והדרמטי צפוי להתקיים ב-12 בספטמבר, בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות.

בשונה מהאופוזיציה, בכירים בקואליציה ציינו כי הם מוכנים לחידוש ההידברות הישירה סביב הנושא המרכזי של הרפורמה במערכת המשפט - החוק שיקבע את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה טוענים כי מאחר שבאופוזיציה מסרבים לחזור למשא ומתן ישיר, כעת מתקיימים מגעים בין בכירים בקואליציה לבין אנשי בית הנשיא, בראשם עובד יחזקאל, כשעל הפרק: מתווה אפשרי של הוועדה לבחירות שופטים. בנוסף, בקואליציה טוענים כי המתווה השוויוני (חמישה נציגים מהקואליציה וחמישה מהאופוזיציה) שהם הציעו ושקידם השר דודי אמסלם, הועבר לאופוזיציה על ידי צוות בית הנשיא, אך באופוזיציה החזירו תשובה שלילית לגביו בטענה כי מדובר בפוליטיזציה של הליך בחירת השופטים.

כעת, באופוזיציה משוחחים עם אנשי בית הנשיא על המתווה שהציע חבר הכנסת מהליכוד, אליהו רביבו, לפיו הרכב הוועדה לא ישונה, אך לצדו יקימו שתי ועדות איתור: האחת - בראשות שר המשפטים, והשנייה - בראשות נשיאת בית המפשט העליון.

אליהו רביבו (צילום: יונתן זינדל)
אליהו רביבו (צילום: יונתן זינדל)

כזכור, ארגון "מוסדות" הגיש פנייה לראשי האופוזיציה, בדרישה להודיע פומבית כי לא ינהלו שיחות עם הנשיא יצחק הרצוג, בכל הנוגע לחקיקה המשפטית שמובילה הממשלה. הטענה העיקרית אותה הם מציגים, היא בנוגע ל"מעורבותו הנמשכת והפעילה של הרצוג בהכשרת הרפורמה, תוך שהוא מקדם חקיקה הפוגעת באופיה הדמוקרטי של ישראל ומעניק לגיטימציה ציבורית ליוזמות הקואליציה בנושא". הפנייה הוגשה באמצעות עו"ד עמירם גיל.

"בפני הנשיא הרצוג עמדו בחודשים האחרונים אין ספור הזדמנויות להתייצב בבירור לצד הדמוקרטיה, אך הוא בחר שלא לעשות כן. ושיקוליו עמו. כעת, לקראת מושב החורף של הכנסת והאפשרות לחידוש החקיקה, קיים חשש ממשי, כי ההפיכה המשטרית – במתכונת כזו או אחרת שתבחר הקואליציה לקדם – תקבל ברגע האמת הכשר ציבורי מהאזרח מספר אחת", ציינו והוסיפו: "גם אם יבחר הנשיא הרצוג לשמור על 'ניטרליות', פירוש הדבר יהיה תמיכה הלכה למעשה בהפיכה".

לסיום, כתבו: "מכאן, שאם נבחרי הציבור המייצגים את הציבור הדמוקרטי לא יתעוררו בזמן, ולא יצאו באמירה ברורה נגד מעורבותו הפעילה של הנשיא לטובת הקואליציה ולטובת הכשרתה הציבורית של ההפיכה, אנחנו עלולים להתעורר בקרוב ולגלות כי הנשיא שמט את הקרקע מתחת לרגלי המחאה והעניק 'אור ירוק' לפגיעה בדמוקרטיה".