פרסום ראשון: משלחת המורכבת ממובילי דעת קהל אפרו-אמריקנים מארה"ב, שהגיעה לארץ ביוזמת ארגון פרו ישראלי ומומנה באופן חלקי על ידי משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, ערכה ביקור בישראל, במהלכו הייתה גם אמורה לבקר ביהודה ושומרון. עם זאת, לקראת סוף הביקור החליטו חבריה להגיע לביקור במוקטעה ולהיפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית, בהם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשטיה, וכל זאת, כאמור, במימון חלקי של ישראל.

כינוס הועדה לבחירת שופטים: המכה שספג השר לוין לפני הדיון בבג"ץ 
"שמאלנית ממורמרת, אנשים שלא עשו כלום בחיים": ינון מגל נגד עובדי וואלה לשעבר

לפני כשבועיים, באמצע אוגוסט, הגיעה לארץ המשלחת. למעריב נודע כי למרות העובדה שבמדובר בביקור שמומן בחלקו על ידי ישראל, חבריה בחרו להיפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית, וכל זאת זמן קצר לפני התבטאות אנטישמית של יו"ר הרשות, אבו מאזן, שאמר אתמול כי "היטלר הרג יהודים כי הם עסקו בכסף ולא בגלל יהדותם".

מפרטים שהגיעו לידי מעריב עולה כי הביקור בארץ ארך כ-195 שעות סך הכל, כאשר שעתיים וחצי מתוכן הוקדשו לביקור ברשות הפלסטינית. 

בעקבות המידע שהגיע לידי מעריב פנינו לקבלת תגובת המשרד באשר לפרטים המפורטים בכתבה. בתגובה הובהר מטעם לשכת השר כי בעקבות ביקור המשלחת בוצע תחקיר פנימי באשר לנסיבות האירוע. 

למעריב נודע כי במשרד התפוצות ערכו תחקיר של ביקור המשלחת, ובו צוין כי "המשלחות מיועדות היו להגיע לישראל למשך שמונה ימים, במהלכן יסיירו ברחבי המדינה. יצוין כי לא נאמר בשום חלק של הדיון, לפניו או אחריו, כי המשלחות מיועדות לבקר ברשות הפלסטינית ולהיפגש עם בכירים בה". 

עוד צוין כי "הוצאת המשלחות בפועל לדרך לא תואמה אל מול המשרד ולוח הזמנים של המשלחת לא הוצג לגורמי המקצוע במשרד, מלבד הצעה לתאם פגישה ברמת שר או מנכ"ל עם נציגי המשלחת". 

בין ההמלצות שהעביר המנכ"ל, צוין כי "לא תאושר שום משלחת ללא תיאום תכנים ולוחות זמנים באופן מלא אל מול גורמי המקצוע, כל משלחת מחדש, וכי "יש לבצע תחקור משמעותי יותר בזמן אישור ועדות היגוי. כמו כן, צוין כי תצא הנחיה גורפת כי מהלכים שבוצעו בעבר על ידי ממשלות או משרדים שונים יידרשו בחינה מחודשת לפני אישור והוצאה לפועל". 

ממשרד התפוצות והמאבק באנטישמיות נמסר: "ברגע שנודע להנהלת המשרד על ביקור המשלחת של NBEC ברשות הפלסטינית, בוצע תחקיר מעמיק ומהיר ולאור חומרת העניין, הנחה מנכ"ל המשרד אבי כהן סקלי על הקפאה מיידית של שאר המשלחות של חברת NBEC ועל החמרת הנהלים הקשורים לאישור תכניות המשלחות. בנוסף, הודיע המשרד שלא יממן את הביקור לרשות שיצא לפועל".

״מקולותיה של ישראל", הארגון שהיה אמון על ההתקשרות עם המשלחת האמריקאית אישרו כי התקיימה פגשה עם בכיר ברש״פ בשל תקלה בתקשורת עם הארגון המארגן וכי במשרד התפוצות לא הייתה כל ידיעה בעניין.

מטעמו נמסר: "ארגון ׳קולותיה של ישראל׳ נוסד כמיזם משותף של הממשלה עם ידידי ישראל בעולם על מנת להלחם בנחישות, ביצירתיות וביעילות כנגד תופעת הדה לגיטמציה וקמפיין ה-BDS המהווים סכנה לביטחונה הלאומי של המדינה. אנו פועלים ללא לאות על מנת לחבר לישראל מנהיגים בכירים של קהילות, קבוצות וארגונים מכל העולם  ולהציג באופן חד וברור את סיפורה כמדינת הלאום של העם היהודי, את האתגרים הביטחונים העצומים עימם ישראל מתמודדת וכמובן להפריך את קמפיין השקרים  של אויבינו. יצויין כי אנו עובדים אך ורק עם גופים אוהבי ישראל. הארגונים עימם אנו עובדים הם האחראים על בניית התוכנית. הם גם מביאים את רוב המימון לפעילות". 

"להדגיש כי אין, מעולם לא הייתה ולעולם לא תהיה ל׳קולותיה של ישראל׳ מדיניות ביקורים במוקטעה ולמיטב ידיעתנו זוהי הפעם הראשונה שהתקיים מפגש כזה של קבוצה שהגיעה לארץ במסגרת המיזם וגם מקרה זה מקורו כאמור בטעות אנוש הנובעת מעומס עבודה. יצויין כי המשלחת בילתה פחות מ-2% מהזמן ברש״פ וכל יתר הזמן בגבול עם עזה, צפון, יהודה ושומרון, ירושלים, תל אביב ועוד ועוד. מחקר מסכם מעיד על הצלחת התוכנית  והביקור והוא העלה כי 95% מהמשתתפים העידו על עצמם כבעלי הבנה עמוקה יותר ותמיכה חזקה יותר במדינת ישראל".