ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי. מדובר בשיחה הראשונה בין השניים, מאז חזרתו של נתניהו לתפקיד ראש הממשלה. 

אוקראינה מצאה את עקב אכילס של ישראל - והיא הולכת לנצל אותו
"תיאסר הכניסה לאומן": האולטימטום של זלנסקי לישראל

בשיחתם, הנשיא זלנסקי ציין את חשיבות תמיכתה של ישראל בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה והודה על מתן מחסה לאזרחי אוקראינה שיצאו לישראל כתוצאה מהתקיפות הרוסיות. במהלך שיחתם, הצדדים דנו בדרכים אפשריות לתמיכת ישראל באוקראינה במניעת פלישה רוסית עמוקה יותר למדינה.

ראש הממשלה העלה בנפרד את סוגיית הגדלת מספר הסירובים של אזרחי אוקראינה להיכנס לישראל במסגרת המשטר ללא ויזה בין שתי המדינות והדגיש את הצורך בתיקון מצב זה. על פי הערכות הצד הישראלי, לקראת ראש השנה, לאומן עשויים להגיע השנה כ-50,000 אנשים. עם זאת, הודגש כי מקלטים במקומות עלייה לרגל באומן יכולים להכיל רק כ-11,000 איש. בנוסף, צוין כי במידה והאיום הרוסי על המדינה יגדל, העלייה לרגל השנה תלווה בסיכונים ביטחוניים גבוהים. "זה אתגר ביטחוני שדורש תגובה דחופה משותפת", הדגיש הנשיא.

הצד הישראלי הוא זה שיזם את השיחה לקראת ראש השנה והחשש כי האוקראינים ימנעו את כניסת הישראלים לאומן. במהלך השיחה, העלה נתניהו את הסוגיה, והדגיש את הצורך להבטיח את הגעתם של המתפללים היהודים לאומן בשלום, זאת במסגרת הבטחת פולחן הדת. 

גורמים אוקראינים בכירים טענו מוקדם יותר כי הצד הישראלי ניסה לתאם גם פגישה לשני המנהיגים בשולי עצרת האו"ם בסוף החודש, אולם בקייב דחו את ההצעה. על פי אותם גורמים, זלנסקי קיבל המלצה שלא להיפגש עם נתניהו בפורמט שכזה. "זה יהיה קצר, רשמי ופורמלי, לגמרי לצאת ידי חובה ולציין 'וי'". קייב לא מעוניינת בפגישה ללא תוכן אמיתי.  לזלנסקי אין טעם להיפגש עם נתניהו בשביל תמונה יפה ולחיצת ידיים. הוא מוכן לפגוש אותו בקייב, אך עד כה הצד הישראלי לא פנה אלינו כדי לתאם ביקור ראש הממשלה בקייב", טענו הגורמים.

מוקדם יותר, שגרירות אוקראינה הגיבה על ההסכם שנחתם בין רוסיה לישראל בתחום הקולנוע, ותקפה: "אנחנו כבר לא יודעים איך להגיב. ממש באותו היום שבו פגעה רקטה רוסית בשוק הומה אדם בדונבאס שבאוקראינה, שוב הרגה ופצעה עשרות אזרחים חפים מפשע, חתמה ממשלת ישראל על הסכם שיתוף פעולה בתחום הקולנוע עם מבצעי התעמולה הרוסים. בתקופה שבה רוסיה מסלימה את התקפותיה באוקראינה מדי יום וגוזלת את חייהם של אנשים חפים מפשע, ישראל משתפת פעולה עם המדינה האכזרית הזו, הידועה במאמציה הקולנועיים שמטרתם להפיץ תעמולה מלחמה".  

"בעוד הקהילה הבינלאומית מבודדת את רוסיה כדי להוכיח שפעולותיה אינן מקובלות על החברה המערבית, נראה שישראל מציעה פלטפורמות נוספות למדינה התוקפנית להפצת רעיונותיה הרעילים. לכן, אנו קוראים לממשלת ישראל להבין סוף סוף שהתמקדות בעוול שנעשה על ידי ההנהגה הרוסית היא דרך הפעולה הנכונה, במקום לחתום איתם על הסכמים מפוקפקים", הוסיפו.