עו"ד עופר ברטל, מומחה במשפט פלילי, שוחח היום (שני) בתוכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM לקראת הדיון בעתירות בבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות, והתייחס לדברים.

לפיד לאחר הפרסום במעריב: "מטרת הצעת הפשרה - להערים קשיים על בג"ץ"
יסנדל את בג"ץ? נתניהו שוקל להודיע על קידום מתווה הנשיא לפני הדיון בשלישי | פרסום ראשון

לדבריו, "אין ספק שמדובר בדיון מאוד דרמטי, פעם ראשונה בתולדות המדינה כל ההרכב בעליון מתכנס, וזה מתכנס עם כוונת הממשלה בזמנו שלהתערב בחוק יהיה רק בהרכב מלא. כנראה שיש למי שהחליט לכנס את ההרכב כוונות להתערב איכשהו. לא נקבל שום רמז, שופטים שלפי דעתנו ימנים יקשו על העותרים מימין וההפך, וכך זה צריך להיות. קשה לדעת משאלות השופטים מה תהיה ההחלטה שלהם בסוף. 99 אחוז שמחר לא תהיה החלטה, החלטה יכולה להינתן עד ה-12 בינואר בכל יום אחר ממחר". 

באשר לפרסום כי בכוונתו של רה"מ להצהיר על קידום מתווה פשרת הנשיא באופן חד צדדי לפני הדיונים בבג"ץ, אמר: "עם כל הכבוד לרה"מ, אני חושב שזה לא עושה רושם לחלוטין על השופטים. הדבר היחיד שיכול לעשות רושם זה שינוי בפועל. לא מתווה ולא אם, ממש שינוי של נושא הסבירות על ידי הכנסת יכול לטרוף את הקלפים על ידי בג"ץ ואני מקווה שלא נגיע לחור השחור של מלחמת רשויות". 

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "אף אחד מאיתנו לא יודע, זה ממש חור שחור, אתמול היו חדשות שהשרה גלנט וגמליאל והשר ארבל אמרו שהם יכבדו את פסיקת בית המשפט. זה פתח את משדרי החדשות. הדבר הכי מובן מאליו, הכי פשוט והכי יסודי הפך לחדשות. כל דבר שהיה שערורייה אתמול, נחשב היום כדבר רגיל לחלוטין ואנחנו לא מרגישים שהמים מתחממים ואנחנו מתבשלים. עוד לא קפצנו מהסיר. אני חושב שהרבה דיונים בבג"ץ  שהיו הרי גורל נמשכו זמן רב מאוד, ולצערי בהחלט השעון שמתקתק משפיע גם. אני חושש מכל הצטרפות הנסיבות שמתרגשת עלינו מצד כל הצדדים, שיכולה להיות הרסנית". 

לסיום, הדגיש: "אני עורך דין פלילי, ונשמע לי שהדיבורים של שרים בממשלה נוגעים לשטח הזה של העבודה שלי. לא שמענו על דברים כאלה, האוזניים היו אמורות להישרף, אבל היום הם שרים בממשלה, מי יכול היה לחשוב שדברים כאלה ייאמרו אי פעם. זה לא משפיע, זה יכול לחזק כל צד בדעתו. כשאומרים דברים כאלה, מקשים על השופטים שרוצים להתנגד לביטול הצמצום. הם משיגים בדיוק את ההפך הדיבורים האלה.  אני חושב שהחלטות צריכות להינתן בימים האחרונים אם בכלל כדי לאפשר למערכת הפוליטית כמה שיותר זמן כדי לתקן את עצמה. נגיע בסוף להתנגשות הזו, השופטים לא יכולים להציל אותנו לחלוטין ממנה. מי שצריך להציל אותנו מההתנגשות זה מי שייצר אותה, וזאת המערכת הפוליטית ולא השיפוטית". 

סייה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM