החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי לשר המשפטים יריב לוין, ולדרוש ממנו לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה למינוי שופטים הוסיפה דרמה לדיונים המתמשכים ברפורמה במערכת המשפט. התגובות על מהלך בית המשפט העליון לא איחרו להגיע.

דרמה משפטית: בג"ץ בצו על תנאי ללוין - נמק מדוע אינך מכנס את הוועדה לבחירת שופטים

גורמים בקואליציה מסרו כי "שוב, הסטנדרטים משתנים כשמדובר בממשלה הזו ובעניינים שמשפיעים על שופטי בג"ץ בעצמם. שוב חורגים מהמקובל. שוב מוותרים על דיון מקדמי. שוב נוטלים החלטות עוד לפני שנציג הממשלה נכנס לאולם. שוב בהילות ייחודית. דווקא בזמן שנחוצה רגיעה ואחריות מצד כל הרשויות, המערכת שאמורה להיות המרוסנת והמאופקת מכולם, מפגינה שימוש פזיז ולא אחראי בכוח המשפטי".

לעומת זאת, גורם קואליציוני אחר אומר כי "צו על תנאי זה לא אירוע ולא מצביע על כיוון ההחלטה הצפויה של השופטים".

מתנועת אם תרצו נמסר: ''נמשכת הצביעות הבלתי נתפסת של בית המשפט העליון. בשנת 2005 נמנעה שרת המשפטים ציפי לבני מלכנס את הועדה במשך חודשים רבים ואף שופט לא העז להוציא נגדה צו על תנאי. כעת, כשמדובר בשר המייצג את המחנה הלאומי, שופטי בג''ץ מתערבים בעבודת הרשות המבצעת ורומסים כל זכר לדמוקרטיה. העם לא ישתוק מול רמיסתו. לא ייתכן שלרוב העם לא יהיה ייצוג הולם בבית המשפט. הדיקטטורה של בג''ץ חייבת להסתיים, לא נסכים להיות רפובליקת בננות''.

מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לצו על תנאי שהוציא בג״ץ, וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "החלטת בג"צ להוציא צו על תנאי לשר המשפטים לוין היא מסר ברור של בית המשפט לממשלת ישראל - אזרחי ישראל חשובים יותר מהפוליטיקה. בג"ץ אומר היום את מה שאנחנו אומרים כבר חודשים, שר המשפטים לוין לוקח בשבי את הועדה למינוי שופטים ואת אזרחי ישראל ופועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לצו על תנאי: "רגע לפני בוא החגים, בהם נתייצב כולנו בפני בית דין של מעלה, בית המשפט מזכיר לכולנו, ובמיוחד לשר לוין, שהחוק חל על כולנו. גם על מי שמנסה בכל כוחו להסירו מעליו ולחרב את שלטון החוק".

ח״כ נעמה לזימי הוסיפה: ״מעתה יש לקרוא ללוין השר לענייני סחבת ועינוי דין. סירובו של לוין לכנס את הוועדה למינוי שופטים היא החלטה צינית ומסוכנת. על מנת לגרוף מעט קולות מהבייס, השר לוין פוגע אנושות באנשים שמחכים חודשים ושנים לפסקי דין בשל העומס בבתי המשפט. הוועדה חייבת להתכנס בהקדם על מנת למלא את עשרות תקני השפיטה הריקים ולשחרר את צוואר הבקבוק שנוצר במערכת המשפט. שוב ושוב לוין מוכיח שתיקון מערכת המשפט לא מעניין אותו כהוא זה. הדבר היחיד שהוא רואה לנגד עיניו הוא ריסוק הדמוקרטיה הישראלית, תוך פגיעה בכלל האזרחים הזקוקים לסעד מבתי המשפט״.

עו״ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: ״יש שופטים בירושלים, וצריך לוודא שיישארו שופטים מקצועיים ועצמאיים בירושלים  ובכל ארץ ישראל.
לשם כך חובה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. האיומים של שר המשפטים לא השפיעו ולא ישפיעו על השופטים מלעשות את עבודתם. עכשיו תורו של שר המשפטים לעשות את עבודתו וחובתו הציבורית לכנס את הוועדה. בקו מקשר לדיון שלשום בבג"ץ - דבריו של שר המשפטים כי הוא היחיד שיקבע מה יעלה בגורל המשימה הלאומית של מינוי שופטים - כולם מבינים היום למה שר צריך לפעול בסבירות ולמה צריך גורם לא תלוי שיפקח עליו. אני גאה במערכת המשפט הישראלית, וצריך לשמור עליה חזקה ועצמאית״.

מטעם עו"ד אוהד שלם ועו"ד יעקב כרם המייצגים את ממשלת ישראל ושר המשפטים נמסר כי: "החלטת בית המשפט העליון ניתנה בחוסר סמכות,  שכן על פי תקנות סדרי הדין אין לבית המשפט סמכות לתת צו על תנאי לאחר שהמשיב זומן לדיון והגיש תגובה מטעמו, שמהווה למעשה תגובה לבקשה למתן צו על תנאי. על כן הוגשה לבית המשפט בקשה לביטול הצו".