ועדת הפנים אישרה השבוע הצעת חוק לקריאה שניה ושלישית הכוללת שני תיקונים חשובים הנוגעים לתשלום היטל השבחה לפי חוק התכנון והבניה, האחד עניינו דחיית תשלום ההיטל אגב גירושין של בני זוג והאחר עניינו פטור מתשלום ההיטל עקב מיגון חדר במבנה.

לא רק זלנסקי וביידן: ההפתעה שמכינים המפגינים לנתניהו בארה"ב
השקעה בתשתיות והוספת אלפי יחידות דיור: אושרה תכנית לחיזוק הנגב והגליל
 
כידוע, חבות בהיטל השבחה נוצרת עם עליית שוויים של מקרקעין, ואילו גביית ההיטל נעשית בעת מימוש הזכויות במקרקעין.חוק התכנון והבניה קובע פעולות שהן בגדר "מימוש זכויות", ובין היתר קובע כי העברת מקרקעין בתמורה או ללא תמורה, היא מימוש זכויות המחייב בתשלום ההיטל. כעת, מוצע להחריג מההגדרה "מימוש זכויות" העברת זכויות על פי פסק דין לחלוקת רכוש אגב הליך פירוד בין בני זוג, כך שהעברה זו בין בני הזוג או בינם ובין ילדיהם לא תקים חיוב בתשלום ההיטל. 

הרציונאל לתיקון הינו כי במקרה בו בני זוג נפרדים, הזכויות במקרקעין נותרות בידי חלק מבני אותה המשפחה, אך מחולקות בדרך אחרת ולכן לא מדובר במימוש הזכויות ואין הצדקת לגביית היטל ההשבחה על העברת זכויות זו.
 
התיקון גם מתייחס להגדרת המונח "פירוד" מאחר והבהרה בעניין זה הייתה נחוצה משום שגביית היטל השבחה נעשית על ידי כל ועדה מקומית באופן עצמאי. 

בנוסף, אישרה הוועדה לקריאה שניה ושלישית פטור מתשלום היטל השבחה עקב מיגון חדר במבנה. זאת במקרים בהם לא ניתן לבנות ממ"ד ולאחר שהתקבל לכך אישור מפיקוד העורף.

בחוק התוכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-24 תוקן סעיף 151 (ג) לחוק כך שההסדר החל על מרחב מוגן לפיו תוספת שטחי שירות לא תיחשב סטייה מתכנית יחול גם לגבי חדר עם שיפורי מיגון, אם לא ניתן לבנות באותו מבנה מרחב מוגן. 

כתיקון משלים לתיקון סעיף 151 (ג) הנ"ל מוצע כעת לקבוע פטור מהיטל השבחה על השבחה שנוצרה עקב בניית חדר כאמור. מטרת התיקון היא לעודד בניית חדרים מחוזקים במקומות שלא ניתן לבנות בהם מרחב מוגן, וכך לשפר את מוגנות השוהים באותם מבנים.

לעמדתם של עו"ד ושמאי מקרקעין אוהד מרציאנו ועו"ד רויטל אפלבוים וינור ברטנטל  ממשרד "ויינברגר- ברטנטל" ושות' אשר מייצגים יזמים רבים בתחום היטלי ההשבחה, הצעת החוק הנ"ל הכרחית ומתבקשת ו-"מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא" בפרט לעניין דחיית מועד התשלום בעסקאות מכר אגב גירושין הואיל והצעת החוק  עושה צדק ומהווה למעשה "יישור קו" עם הדין החל במיסוי מקרקעין לפיה העברת זכויות אגב גירושין אינה מהווה מכירה.