ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אלוף (מיל') גיורא איילנד שוחח הבוקר (חמישי) בתכנית של ניסים משעל וטל שלו ב-103FM והתייחס לדיווחים במהלך השעה האחרונה, לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להגיע לפשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה, כחלק מהסכם הנורמליזציה המתהווה בינה לבין ישראל.

לקראת נורמליזציה עם סעודיה? "המלכים לשעבר מתגלגלים בקבר"
בן סלמאן: "בכל יום שעובר - אנחנו מתקרבים לנורמליזציה עם ישראל"

לדבריו, "הידיעה היא לאו דווקא מפתיעה, היה ברור לחלוטין שחלק מהעסקה, לפחות מבחינת הסעודים זה אולי האינטרס הראשון שלהם בעסקה - לקבל סיוע טכנולוגי מארצות הברית שיאפשר להקים מתקן העשרת אורניום בסעודיה, אז מהבחינה הזו זה לא דבר מפתיע". 

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "עכשיו, אני לא מתלהב יותר מידי מכל ההסכם עם סעודיה, נכון שיש לו משהו פומפוזי ו'שלום עם העולם הערבי', אבל כשאתה יורד לתכלס' ולמה שיוצא בדיוק לישראל מהעניין, אני לא בטוח שזה כל כך הרבה. צריך לזכור ששלום עם סעודיה ואפילו עם העולם הערבי, זה לא פותר את הבעיה של השלום עם הפלסטינים שזו הבעיה העיקרית שלנו. הפלסטינים לא הולכים לשום מקום, והנקודה הזו גם צריכה להטריד. אם אנחנו חוזרים לנושא הגרעין, אז כמו הרבה דברים אחרים, זה המון שאלה של פרטים. ובעיקר השאלה היא איזו שליטה אמריקאית תהיה במה שקורה שם. ופה אני מניח שיש מומחים אחרים שיודעים". 

איילנד ציין: "אני לא כל כך יודע, אגב, על דיון יסודי שנעשה בישראל עם כל הגורמים, כולל כמובן עם הרמטכ"ל, עם גורמים במשרד הביטחון, עם גורמים אחרים, איכשהו זה נראה קצת חפוז ואני מקווה שאין פה מצב שבו נתניהו קודם כל אומר 'כן' ומביא את המומחים על מנת לקבל פה איזשהו נפח מקצועי להחלטה - שאני מקווה שהיא לא נמהרת ופוליטית מידי והיא לא בלתי מבוססת. צריך לזכור שברקע יש גם את סיפור הצוללות במצרים, ז"א יש אולי דפוס מבחינתו שכדי להגיע לאיזה שהוא הישג שמבחינתו ניתן להציג אותו בפומבי בתור משהו מאוד גדול, במקביל הם מקריבים אינטרסים ישראלים חשובים מאוד, אני לא יודע, אני מקווה שזה לא ככה". 

לבסוף, הדגיש: "אני לא נגד הסכם כזה, בטח לא ברמה העקרונית כנגד הסכם עם סעודיה. אבל כמו בכל דבר, צריך לעשות תמיד צעד אחורה ולשאול בכל מקרה שאתה הולך למהלכים, צריך לחזור תמיד לשאלה המאוד קשה שצריכה להיבחן באיזמל חד וקר  - בואו נרשום פה מה האינטרסים הישראלים מצד אחד, ומה הם המחירים שאנחנו משלמים בשביל לקבל אותם. אני אומר את זה אפילו לגבי ההסכם עם איחוד האמירויות, שהמחיר היה יחסית קטן מבחינתנו, אלה לא הדברים שמשנים את המצב במדינת ישראל, אפילו אם נסתכל על המצב הביטחוני בתור הדבר המטריד ביותר ובטח עכשיו, יש לנו איום הולך וגובר של איראן ושליחיה במזרח התיכון, שלא ישתנה גם אם יהיה הסכם עם סעודיה. צריך לזכור שוב, שלום עם סעודיה לא תומך ואפילו פסיק לנושא הביטחוני העיקרי שיש לנו, מיצירת קואליציה מאוד משמעותית שאיראן מנסה לייצר סיבנו, והסכם עם סעודיה, אני גם לא רואה אותו מקדם באופן ממשי שום סוג של הסדר עם הפלסטינאים". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM