לראשונה מאז רצח יצחק רבין ז"ל, לפני 28 שנים – ב-4 בנובמבר 1995, הממשלה והכנסת לא יציינו את יום הזיכרון הלאומי לזכרו ולא תתקיים עצרת המונים. בשל המלחמה, בוטל הטקס הממלכתי שהיו אמור להתקיים ביום השנה העברי לרצח רבין בהר הרצל בירושלים ובמליאת הכנסת. ביטול הטקסים על ידי הממשלה נעשה בתיאום עם משפחת רבין. "זה קשה שאין יום זיכרון, אבל אני מבין את ההחלטה ומכבד אותה", אמר שמעון שבס, שכיהן כמנכ"ל משרד הראש הממשלה בתקופת כהונתו השנייה של רבין כראש ממשלה ונחשב למקורבו במשך שנים ארוכות.

טורקיה הודיעה על החזרת השגריר, משרד החוץ: "ארדואן מתייצב לצד חמאס"
בעולם צריכים לחשוש? הרצוג בטור ל"ניו יורק טיימס": "האיום הוא לא רק על ישראל"

"ביום שישי, לקראת יום השנה הלועזי, עליתי לקבר של יצחק בהר הרצל וגם ביום השנה העברי לרצח עליתי ביחד עם חברים וקרובים לקברו בהר הרצל. התחושה מאוד קשה, מזעזעת", הוא סיפר, "מי שמאמין, יכול להתפלל שהכל יעבור מהר ושיהיו לנו כמה שפחות הרוגים".

אמר עוד שבס: "אני רוצה להאמין שאצל רבין זה לא יכול היה לקרות, הכרתי אותו מקרוב שנים ארוכות, הוא אדם שלא לוקח סיכונים, שלא לוקח צ'אנסים, שלא מהמר, גם אם הידיעות המודיעיניות אינן חוזות את הצפוי". לדבריו, רבין היה ישראלי, ציוני, פטריוט, שארץ ישראל ומדינת ישראל היו הדבר החשוב ביותר עבורו. "יצחק היה 24/7 למען המדינה, הוא דאג לכל דבר פרט וכלל והיה מאוד עוצמתי. הדרישות שלו, כולל ממני, היו אין סופיות". להערכתו, ממשלה בראשותו של רבין הייתה מתנהלת אחרת. "אני רוצה להאמין שאצלו זה היה אחרת לגמרי", הוא הסביר.

מלחמת חרבות ברזל: בנימין נתניהו על הלחימה מול חמאס. ללא קרדיט (צילום :ללא קרדיט)

על הסכמי אוסלו, שנחתמו בשנת 1993, בעת כהונתו של רבין כראש ממשלה ואשר במסגרתן הוקמה הרשות הפלסטינית, אמר שבס: "הסכמי אוסלו נחתמו לחמש שנים – עד לשנת 1998 ומאז אנחנו ללא הסכם המשך. כל ראשי הממשלה, כולל בנימין נתניהו שמכהן שנים ארוכות, לא ביטלו את הסכם אסלו. ההסכם הבטחוני, שכולל שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית, מונע על פי ההערכות של גורמי ביטחון כ-500 פיגועים בשנה וזה שאנחנו לא שולטים באוכלוסייה האזרחית והכספים עוברים לרשות הפלסטינית - חוסכים כ-30 מיליארד שקל בשנה. השליטה הבטחונית נמצאת בידי ישראל. הדעה העקרונית של רבין היתה שצריך היפרדות בינינו לבינם".