מלחמת חרבות ברזל: הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את מתווה עסקת החטופים, בתום ישיבה שנמשכה אל תוך השעות הקטנות של הלילה. לאחר התנגדותם לעסקה אתמול, החליטו לבסוף שרי "הציונות הדתית" להצביע בעד ההסכם. שלושת שרי "עוצמה יהודית" - איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו הצביעו נגד.

שעות גורליות: הקבינט יתכנס לאשר את עסקת החטופים - אלו פרטיה
"יאתר שבויים נוספים": המניע המפתיע הנוסף של חמאס להפסקת אש

צפו בהצהרות נתניהו, גלנט וגנץ מישיבת הממשלה:

מלשכת ראש הממשלה נמסר בסיום ההצבעה: "הלילה אישרה הממשלה את המתווה לשלב ראשון של השגת יעד זה, לפיו ישוחררו לפחות 50 חטופים - נשים וילדים - במשך 4 ימים שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף".

לאחר אישור ההסכם לשחרור החטופים בישיבת הממשלה, פרסמה ממשלת קטאר הצהרה ובה כתבה: "בתמורה לחמישים נשים וילדים שישוחררו מעזה, ישראל תשחרר חמישים נשים וקטינים פלסטינים שכלואים בישראל".

במהלך הישיבה נרשמו עימותים בין ח"כים מהליכוד לשר בן גביר. השר מיקי זוהר שאל אותו: "למה עשיתם ישיבת סיעה לפני הדיון כאן וקיבלתם החלטה?", לכך השיב בן גביר: "כי כל מה שיש כאן ראינו קודם בתקשורת אז טוב מאוד שעשינו ישיבה".

השרה גילה גמליאל העירה: "צריך שנהיה מאוחדים בהחלטה שלנו", ובן גביר ענה: "אבל אנחנו לא מאוחדים. זו החלטה עם נזק לדורות שעוד תפגע בנו קשות".

גורם מדיני שהתייחס לנושא עסקת החטופים, ציין כי "כל גורמי הביטחון בעד המתווה. המוסד, השב"כ, צה"ל. כנ"ל גם חברי קבינט המלחמה, הם בעד העסקה". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, התייחס גם הוא לסוגייה, ומסר כי "קרובים מאוד לעסקת חטופים, אך שום דבר לא נגמר". בתוך כך, נמסר כי איום לחמאס אשר ככל שתהיה הפרה של ההפוגה המוסכמת, תהיה תגובה "לא פרופורציונלית".

בישיבת הממשלה עודכנו השרים כי שחרור ראשון של החטופים עשוי להתרחש כבר ביום חמישי הקרוב. כמו כן, הבהיר ראש הממשלה נתניהו שכחלק מהמתווה המסוכם יהיו ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים שטרם שוחררו - כולל אספקת תרופות.

"לחברי הקבינט הרחב והממשלה טרם ידועות העמדות", הבהיר הגורם, "נדע בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ובישיבת הממשלה. בשבועיים האחרונים ראש הממשלה וחברי הקבינט התעקשו שלא לקבל את ההצעה המקורית, אלא דרשו לשפר אותה ב-7 או 8 דברים חשובים. בין היתר, עלתה האפשרות לקבל נשים וילדים חטופים נוספים לאחר ימי ההפוגה, במהלכם תהיה לחמאס האפשרות לאתר חטופים נוספים, את אלה שהוא לא הצליח לאתר לפני ההפוגה", ציין.

עוד הבהיר הגורם המדיני כי "האסירים שהורשעו ברצח – לא ישוחררו". כמו כן, ציין כי "דלק שיכנס לרצועת עזה ייכנס רק במסגרת ימי ההפוגה". הגורם המדיני אמר שאין לחמאס את כל הילדים. ובסך הכל יש 40 בשבי. לכן יהיו ילדים, אימהות וכנראה גם נשים בגיל השלישי, מבוגרות. חמאס טוען כי בימי ההפוגה ינסה לאתר עוד ילדים שלא נמצאים בידיו אלא בידי הג'יהאד האסלאמי וכן בידי אזרחים שחטפו גם כן.

על פי הגורם המדיני, בצה"ל ובשב"כ הבהירו שיש להם יכולות איסוף מודיעין גם בזמן ההפוגה, "כדי להבטיח את ביטחון כוחותינו". לדבריו, מדובר בשש שעות בכל יום, בהן לא יבוצע איסוף מודיעין בסגנון שנעשה במהלך התמרון. "זה אחד מסעיפי העסקה", ציין. "השב"כ וצה"ל הבהירו כי גם בשש השעות הללו לא נהיה עיוורים ונדע מה קורה בשטח". 

בנוסף, ציין כי "סירבנו שבמהלך ההפוגה אנשים יעברו מדרום לצפון. כל מה שהשגנו בדרבון האוכלוסייה לעבור דרומה עלול להיאבד. לא הסכמנו לזה. צה"ל ימשיך בלחימה מיד לאחר תום ההפוגה בצפון הרצועה, כפי שאושר על ידי הדרג המדיני". 

צעדת משפחות החטופים (צילום :שב"פ)

"בהסכם מדובר על 50 חטופים אשר ישוחררו משבי החמאס, כל יום נוסף עוד 10 חטופים", הסביר הגורם. "בתוך ארבעה ימים ישוחררו כל ה-50". עוד ציין כי "כל ה-50 הם בחיים. מדובר במתווה על ישראלים חיים. לא זרים, הזרים ישוחררו מול מדינות נוספות, הם לא כלולים במתווה".

הגורם הוסיף כי "אנו יכולים להגיע להרבה יותר משחרור 50 חטופים, וגם יותר מ-70, קרוב ל-80. האסירים ישוחררו לבתיהם. חמאס מבחינתנו, והוא התחייב לכך, הוא האחראי לכל החטופים, כולל אלה שנמצאים בידי ארגונים נוספים".

על פי הגורם המדיני, לאחר אישור העסקה הצפוי על ידיד הממשלה הערב, יעתרו רבים מחר לבג"צ וביו7ם חמישי תחל הפסקת אש בין הצדדים וישחררו עשרה חטופים ראשונים משבי החמאס.

על פי הערכות שונות בישראל, במידה ומתווה העסקה יעבור כצפוי את אישור הקבינט והממשלה, מימוש בפועל של הפסקת האש וביצוע השלב הראשון של העסקה אפשרי למימוש בין בחמישי או שישי. ניסיון העבר מלמד שעוד עשויות להיות התפתחויות, קשיים ופערים שעשויים לעכב את לוחות הזמנים, זאת כאשר במקביל ימי הלחימה הקרובים צפויים להיות עצימים ומתוחים מאוד. בתוך כך, מפלגת ש"ס הודיעה כי תתמוך במתווה העסקה.

בהודעת המפלגה נכתב: "יו״ר תנועת ש״ס הרב אריה דרעי הציג הערב בפני זקן מועצת חכמי התורה מו"ר הגר״מ מאיה שליט״א וחבר המועצת מו"ר הגר״א סלים שליט״א, את פרטי המתווה שמובא לאישור הממשלה. מרנן ורבנן שליט"א הורו לרב דרעי להנחות את שרי ש״ס להצביע בעד המתווה לשחרור השבויים הנמצאים בסכנת נפשות של ממש".

בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

במהלך ישיבת הממשלה, נתניהו התייחס לעסקת החטופים, ואמר: "הישיבה נועדה לדון בהשבת חטופינו, אבל אתחיל בדבר שצריך להיות מובן מאליו - יש חוץ דיבורי הבל, כאילו אחרי ההפוגה להשבת חטופינו, נפסיק את המלחמה. אז אני מבקש להבהיר- אנחנו במלחמה ונמשיך במלחמה. נמשיך עד שנשיג את כל יעדינו: לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו ונעדרינו ולדאוג שבעזה לא יהיה שום גורם מאיים על ישראל".

הוא המשיך: "אתמול פגשתי, יחד עם קבינט המלחה, את בני משפחות החטופים. הם תיארו בקול רוטט את הסיוט בו הם נותרו. אמרתי לה שהשבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה, ואני מחויב לה יחד עם חבריי. עד שנפדה את כולם, עד שנשיב את כולם. במלחמה יש שלבים וגם בהשבת החטופים יש שלבים. לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם. זו החובה הקדושה שלי, של כולנו".

עוד ציין ראש הממשלה כי "שוחחתי עם ג'ו ביידן וביקשתי את ערבותו לטו7בת שיפור המתווה, והוא אכן שופר כדי שיכלול יותר חטופים ופחות מחירים. הנשיא ביידן נרתם לעניין, ואני מודה לו על כך".

הוא סיכם: "לפנינו החלטה קשה אך נכונה. כל גורמי הביטחון תומכים בה באופן מלא. אני מבקש להבהיר - המלחמה נמשכת, היא תימשך עד שנשיג את כל יעדינו".

יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

לאחר דברי ראש הממשלה, נשא דברים שר הביטחון יואב גלנט: "אנחנו עומדים בפני קבלת החלטות חשובות. מה שהביא לתוצאה אליה אנחנו מייחלים שנגיע זו הפעולה הנחושה והקטלנית של כוחות צה"ל. כתוצאה מהחלטה שקיבלנו - להעצים את התמרון, להיכנס לתוך השטח ולהגביר את הלחץ על חמאס - יש סיכוי להביא למתווה לשחרור חטופים".

הוא המשיך: "שחרור חטופים הוא קודם כל נושא ערכי, מוסרי, של מחויבות בין מדינה, ממשלה ואזרחים. כל חברי הקבינט, המטה הכללי, המוסד וכל מי שעוסק בנושא מוסר את כל זמנו יום ולילה. חיילי צה"ל מסתכנים, לדבר הזה יש פירות. עבורי, שחרור החטופים זה ערך ואני חייב לומר שכל אחד מאיתנו מבין כמה הדבר הזה חשוב. יחד עם זאת, בלי המשך הלחץ הצבאי - לא יהיה סיכוי להשיב נוספים", הבהיר גלנט.

"לכן", הוא הסביר, "נכנסה לתוך החלטת הממשלה הדרישה החד משמעית שאנחנו נחליט שמיד לאחר שנמצה את השלב, תימשך פעולות הכוחות במלוא עוצמה - ראשית, כדי להשמיד את החמאס, ושנית, על מנת ליצור את האדן המתאים ולהביא לפעם הבאה את החטופים הנוספים".

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ נואם בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ נואם בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

גם השר בני גנץ התייחס לעסקת החטופים, ואמר: "המתקפה שצה״ל ביצע יחד עם כל כוחות הביטחון, זה הבסיס למתווה שחרור חטופים שנדון בו היום ושיוצג כאן, ולא פחות חשוב מזה הוא הבסיס להמשך המאמצים המבצעיים ההכרחיים, גם בזירה הדרומית ואולי בזירות נוספות. המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת של החזרת כלל החטופים והנעדרים מהמערכה הזו, ומהמערכות הקודמות. מאחורי כל דמות יש שם ויש משפחה. 
המתווה הזה הוא קשה ומכאיב מבחינה אנושית, אבל הוא גם מתווה נכון, כי הוא לוקח את המרב האפשרי ומממש אותו ואני חושב שהוא יהווה את הבסיס להמשך". 

הוא הבהיר: "מה שיש בהחלטה הזו היא החלטה אפשרית וכך לדעתי צריך להבין, זו החלטה אפשרית במסגרת מטרות המלחמה שמאפשרת לנו מוסרית ומבצעית, את המשך פיתוח המערכה. יש רגע בחיים, שעליו אמרו חכמינו כי אין ספק מוציא מידי וודאי, והספק יכול להיות הרבה מאוד דברים שאולי נגיע אליהם בהמשך, והוודאי הוא כאן ועכשיו וצריך להביא אותו הביתה וצריך אחר כך להמשיך להילחם כדי להביא עוד הביתה, זו המשימה שלנו".