הביקור הצפוי של מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, בישראל ובמזרח התיכון בשבוע הבא אמנם חשוב עבור המשך המלחמה בעזה ותכנון "היום שאחרי", אבל היום הוא יוצא לביקור חשוב לא פחות עבור עתידו הפוליטי של הנשיא ג'ו ביידן כאשר הוא יגיע למקסיקו בצל שיירת מהגרים נוספת שעושה דרכה אל הגבול.

סוגיית "היום שאחרי" על הפרק: רכבת אווירית של בכירים אמריקנים בדרך לישראל
"לא נושמד, נדון בהכרה בישראל בבוא העת": בכיר חמאס משרטט את היום שאחרי המלחמה

בלינקן, מזכיר הגנת המולדת, אלחנדרו מאיורקס, ויועצת הבית הלבן להגנת המולדת, ליז שרווד-רנדל, צפויים להיפגש היום במקסיקו סיטי עם הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור. לפי מחלקת המדינה, הם ידונו "בהגירה הבלתי סדירה חסרת התקדים בחצי הכדור המערבי" ובדרכים לטיפול "באתגרי הביטחון" בגבול בין המדינות.

הביקור מגיע בהמשך לשיחת טלפון שהתקיימה בשבוע שעבר בין הנשיא ג'ו ביידן לבין אוברדור. נמסר כי השניים "הסכימו כי נדרשת דחיפות בפעולות אכיפה נוספות כדי שמעברי הכניסה המרכזיים ייפתחו מחדש לאורך הגבול המשותף שלנו".

הצורך בתיאום בין המדינות גבר על רקע המסע שעושים כעת כ-6,000 מהגרים ממרכז אמריקה ומדרומה, בהם גם משפחות, שיצאו מדרום מקסיקו ביום ראשון בדרכם לעבר הגבול האמריקאי, מרחק של 1,600 ק"מ. המהגרים החליטו לצאת לדרך אחרי שהמתינו שבועות ארוכים בעיר טפצ'ולה שבגבול עם גואטמלה בתקווה לקבל מסמכים שיאפשרו להם מעבר חופשי לכיוון ארה"ב, כאשר לפי הדיווחים בעיר יש עדיין כמאה אלף מהגרים תקועים.

הצועדים הבהירו כי הם נחושים להמשיך במסע, כאשר אחד המארגנים של השיירה, לואיס גרסיה ויאגראן, התריס היום כי הפגישה היום היא בין "שוטים" וכי "מקסיקו רק רוצה כסף כדי לעצור ולגרש מהגרים".

"אתה יודע שאתה צועד בשביל מטרה, יש לך יעד בראש, אבל לא בטוח אם תוכל לעשות את זה, אילו מכשולים יהיו בהמשך הדרך", אמר נורביי דיאז ריוס, שברח מקולומביה בשל איומים מצד פושעים, בשיחה עם הוושינגטון פוסט. "אני לא חוזר לקולומביה. צריכים לתת לי סיכוי להשיאר במדינה שבה אקבל מסמכים ואוכל לעבוד כדי לפרנס את משפחתי".

שיירת המהגרים מוסיפה לכאב הראש של הנשיא ביידן סביב סוגיית ההגירה שצפויה להיות אחד הנושאים המרכזיים בקמפיין הבחירות לנשיאות שעומד להיכנס להילוך גבוה עם ההצבעות הראשונות באיווה ובניו המפשייר בחודש הבא. הרפובליקנים בקונגרס מחזיקים את המשך הסיוע הצבאי לאוקראינה כבן ערובה במסגרת המו"מ שהם מקיימים עם הבית הלבן על הקשחת מדיניות ההגירה, בעוד שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ מחריף את הטון נגד המהגרים ובשבוע שעבר אף האשים כי הם "מרעילים את הדם של המדינה שלנו".

לפי הדיווחים, ביידן נוטה להתפשר בסוגיית ההגירה על מנת להבטיח את הסיוע הקריטי עבור אוקראינה. הבייס הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שגם כך אינו מרוצה מההתייצבות החד משמעית של ביידן לצד ישראל במלחמה, לא הסתיר את זעמו והתריע כי מדובר בחזרה לימי טראמפ, אולם סקרים הראו כי גם בקרב מצביעים לטינים ואפרו אמריקאים יש יותר תמיכה ברפובליקנים לגבי הטיפול בגבול.

הלחץ גובר גם מצד ראשי ערים דמוקרטים וליברלים, כדוגמת ניו יורק שאליה הגיעו יותר מ-150 אלף מהגרים מכיוון הגבול הדרומי בשנה וחצי האחרונה והטילו עומס אדיר על השירותים העירוניים. "אני לא רואה את האור בקצה המנהרה מצד הממשל הפדרלי", אמר השבוע ראש העיר, אריק אדמס. "אנחנו צריכים להתייחס לזה כמצב חירום ואני פשוט לא רואה את הדחיפות הזו".

מי שבינתיים לא ממתין לפעילות מצד הממשל הוא המושל הרפובליקני של טקסס, גרג אבוט, שבעצמו שלח אוטובוסים עם מהגרים לניו יורק ולערים אחרות. בשבוע שעבר, הוא חתם על חוק חדש שקובע כי כניסה בלתי חוקית לטקסס היא פשע מדינתי ומעניק לכוחות המשטרה במדינה סמכויות נרחבות לעצור מהגרים שחצו את הגבול ממקסיקו, בעוד ששופטים יוכלו לגרש את המהגרים חזרה מעבר לגבול.

על אף ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם ואזרח ועל אף שעתירות נגד החוק צפויות להגיע עד בית המשפט העליון, אבוט לא התרגש והביע את ביטחונו כי תירשם ירידה של 50 עד 75 אחוז במספר המהגרים הבלתי חוקיים שייכנסו לתוך טקסס. "חוסר הפעולה המכוון מצד ביידן הותיר את טקסס להגן על עצמה", הכריז.