דובר משרד החוץ של ארצות הברית, מתיו מילר, התייחס הלילה (בין רביעי לחמישי) לבקשה של דרום אפריקה לפתוח בהליכים נגד ישראל, בבית הדין הבין-לאומי לצדק, בטענה כי היא מבצעת "רצח עם מכוון" נגד פלסטינים בעזה, והדגיש כי עד כה אין ראיות המוכיחות את הטענות נגד ישראל. 

לדבריו של מילר, "אנחנו לא חושבים שזה צעד פרודוקטיבי, לא ראינו בשלב זה מעשים המהווים רצח עם. רצח עם הוא כמובן דבר מזעזע ומתועב, אלה האשמות שאסור להקל בהן ראש". במקביל, דובר הבית הלבן ג'ון קירבי הדגיש כי "הבקשה של דרום אפריקה היא חסרת ערך, חסרת תועלת וללא כל בסיס עובדתי".

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

גורם מדיני חשף אמש לתקשורת פרטים נוספים אודות הדיון הדרמטי הצפוי, וסיפר כיצד הוא עשוי להיערך. בדבריו, הגיב גם לאמירותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על קליטת עזתים במדינות ברחבי העולם, וסתר: "אשליות חסרות בסיס. אף מדינה לא תקלוט עזתים. לא מיליון ולא 5,000". על פי הגורם המדיני, בישראל עדיין לא יודעים איך יפעלו אם בית הדין יוציא צו להפסקת הלחימה בעזה. "זו החלטה של דרג מדיני ונשקול את כל האפשרויות", הסביר הגורם. "הדעות של כל הגורמים הן שאין דילמה על שאלת ההתייצבות בפני בית הדין. כל הגורמים סברו כך. אין התלבטות כי כרגע אין לנו טרוניה כלפי בית הדין, הוא מחויב על פי האמנה שהקימה אותו לדון בתביעה שהוגשה נגד מדינה שחתומה על האמנה".

הוא הוסיף כי "ישראל חתומה על האמנה הזו בגאווה כדי שלא יחזור שוב האירוע הכי נורא שקרה לעם היהודי, האמנה קובעת שאין שיקול דעת לבית הדין והוא לא יכול להימנע מלדון. אם היינו מחרימים - היו שואלים אותנו למה. מבחינה עקרונית ומקצועית, אנחנו חייבים להשתתף בדיוני בית הדין. אם לא היינו משתתפים, ההערכות הן שזה לא היה משנה את העובדה וזה היה מתקיים בהיעדר הגנה. אם יהיו התנהגויות פסולות ולא מקצועיות אז השאלה הזו תעלה מחדש, אבל בעת הזו ההחלטה הייתה לכבד את התהליך".

בתשובה לשאלה האם צה"ל משנה את פעולותיו נוכח ההאשמות על רצח עם בעזה, ענה כי: "אנחנו לא משנים או מבטלים פעולות כלשהן מהסיבה שממילא, מהיום הראשון, פועלים על בסיס ייעוץ משפטי מובהק ומוודאים שכל הפעולות מתבצעות על פי חוקי הלחימה". בנוגע לבקשת תמיכה ממדינות אחרות, הודיע: "לא פנינו עד כה לאף מדינה בנושא, אבל הכוונה היא לנהל מערכה בינלאומית כדי להוכיח שההליך מופרך".