נשיא בית המשפט העליון לשעבר, הפרופסור אהרן ברק, נבחר לשפוט מטעם ישראל בתביעה שהגישה דרום אפריקה באשמת "רצח עם" בעזה.  כזכור, התביעה הדרום־אפריקאית נגד ישראל בבית הדין בהאג מתבססת על האמנה למניעת רצח עם מ־1948, שישראל חתומה עליה לצד 142 מדינות נוספות.

לטענת דרום אפריקה, מעשי ישראל בעזה, נוכח המלחמה, הם "רצח עם באופיים" - ובכך, הפרה, לטענתם, ישראל את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. בקשת דרום אפריקה כוללת בקשה להוצאת צו ביניים שישעה לאלתר את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה.

במסמך התביעה המלא שהגישה דרום אפריקה, עולה כי ההצדקות להגדרת מעשי ישראל כרצח עם באופיים מבוססות על התבטאויות בכירים בארץ, חברי כנסת, עיתונאים, מרצים, חיילים שלחמו בעזה ואף זמרים ושירים. בכתב התביעה אף קיים פרק המכונה "ביטויים עם כוונה לרצח עם נגד העם הפלסטיני מצד גורמים רשמיים של מדינת ישראל, ואחרים". 

ביום רביעי האחרון חשף גורם מדיני פרטים נוספים בנוגע לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל, ובדבריו, ציין הגורם: "רוב הטענות בתביעה מגוחכות". עוד טען הגורם המעורה בפרטים כי "אנחנו כמובן נוציא את ההחלטה להתייצב בבית הדין. צריך למנות טוענים. יש לנו יועצים משפטיים במל"ל, בייעוץ המשפטי לממשלה ובמשרד החוץ והמשפטים. הם יהיו בצוות כשיהיה הליך בהאג. אנחנו פונים לטוענים, שיהיו בעלי ידע מובהק בהופעה בבית הדין".

רק לפני כחצי שנה הפגנות היו מתקיימות מחוץ לביתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, לאחר שקרא כי "לא מצא שופט מרוקאי". בעקבות דבריו, קראו המוחים להפגנה "חאפלה מרוקאית".