בדרג המדיני בישראל מעריכים כי הביקור בישראל של מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, צפוי להיות קשה במיוחד. זאת, על אף שגם בביקוריו הקודמים בכיר הממשל האמריקאי העלה בפני ההנהגה הישראלית סוגיות ודרישות השנויות במחלוקת, כמו הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, הכנסת דלק שבסבירות גבוהה היה עתיד להגיע לידי חמאס העברת הכספים לרשות הפלסטינית ועוד.

בחירות הבזק כבר לא על הפרק? "אם נעצור את המלחמה - סינוואר יחגוג"
מנותקת מהעם: ממשלת נתניהו ממשיכה לדהור לתהום | דעה

ואמנם, נראה שהפעם שר החוץ של ארצות הברית הגיע למזרח התיכון עם שורה של סוגיות שסביבן הפערים בין העמדות הישראלית והאמריקאית משמעותיים במיוחד. אתמול נועד בלינקן עם ראש ממשלת קטר וכן עם מקבילו הקטרי . לאחר הפגישות נערכה מסיבת העיתונאים, במהלכה התייחס מזכיר המדינה לאזרחים העזתיים שפונו מצפון הרצועה.

לחימת כוחות צוות הקרב של חטיבת הנח"ל. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

״לאחר שישראל עברה ללחימה בעצימות נמוכה בצפון הרצועה, יש לארה"ב תפקיד על מנת לאפשר לפלסטינים לחזור הביתה. והפלסטינים צריכים לחזור בהקדם לבתים שלהם. הממשל דוחה אמירות של בכירים ישראלים הקוראים לגרש פלסטינים מהרצועה״ - הכריז בלינקן. עמדה זאת של מחלקת המדינה נוגדת לחלוטין את עמדתה של ישראל. הדרג המדיני והדרג הצבאי תמימי דעים כי לעת עתה אין להחזיר את האוכלוסייה האזרחית לצפון הרצועה.

לדברי גורם ישראלי בכיר: "תנאי המינימום להחזרת תושבי צפון הרצועה הוא – שזה יקרה רק אחרי שיושלם מתווה הבא להחזרת החטופים ולא לפני כן. זה לא מספיק, אך זה המינימום הנדרש". אתמול, במהלך הסקירה הביטחונית בישיבת הממשלה, סוגיית תושבי צפון עזה המפונים עלתה בהרחבה. אלוף אליעזר טולדנו, לשעבר מפקד פיקוד הדרום וכיום ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי  הדגיש בפני השרים: "אנחנו לא נותנים להם לחזור לצפון".

שר החוץ ישראל כ״ץ אמר בדיון: "חזרה לצפון הרצועה לא בא ביחד עם ניקוי השטח". מסתמן כי סוגיית החזרת תושבי צפון הרצועה תהיה אחת מנקודות המחלוקת בשיחות שמזכיר המדינה בלינקן צפוי לקיים מחר בישראל.

סוגייה נוספת, מקיפה ומורכבת הרבה יותר, היא השאיפה האמריקאית לקדם את הפתרון שתי המדינות לשני עמים במסגרת הדיון על היום שאחרי חמאס ברצועת עזה. גורמים בכירים ביהודה ושמורון מדאגים מאוד מהמשך הטענות של בכיר הממשל האמראיקאי ל"אלימות המתנחלים הקיצונים כלפי פלסטינים בגדה המערבית".

בהודעה הרשמית של מחלקת המדינה צויין כי "מזכיר המדינה הדגיש שבארצות הברית רואים צורך קריטי בהגנה על אזרחים פלסטינים בגדה המערבית מפני אלימות קיצונית של מתנחלים. השר הדגיש את ארה"ב מחויבות להשגת שלום וביטחון מתמשכים עבור ישראלים ופלסטינים באמצעות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית". הקו שמוביל מזכיר המדינה האמריקאי מעורר דאגה בקרב בכירים בהיו"ש .

לדברי גורמים ביהודה ושומרון ששוחחו עם "מעריב": "הקו שמוביל הממשל האמריקאי לא קשור למציאות בשטח. בשטח בכל התקופה האחרונה לא נרשם ולו מקרה בודד של תקיפת פלסטינים על ידי מתיישבים יהודים. 

יש לנו הבנה מעמיקה שהאמריקאים נחושים ללחוץ חזק על הפתרון 2 מדינות לשני עמים. הממשל בכוונה תחילה לפמפם את מה שהם מגדירים כ"תופעת אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים" והמטרה היא - לבדל את יהודה ושומרון, לייצר אותנו כלא לגיטימיים בשיח המתפתח שהם מובילים. זאת מדיניות מושכלת שרוצה לשים את ההתיישבות בצד. את הנתונים אנתוני בלינקן מכיר מצוין".