פחות מיממה לפני הגעתו של שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, לישראל, בכיר אמריקאי המלווה את שר החוץ האמריקני חשף ברשת NBC היום (שני) כי בלינקן יודיע לישראל על הצורך לסיים את המערכה הצבאית בהקדם האפשרי. בנוסף, יבקש בלינקן מישראל לנקוט בפעולות ממוקדות לצמצום האבדות באזרחים. 

מעבר לכך, גורם בממשל ביידן אמר ל-CNN: "נתניהו יצטרך לבחור בין שיטת הממשל של בן גביר וסמוטריץ' או שיטה שמספקת אותנו".

עם זאת, ועל אף ההצהרות, הגיעה הכחשה מצדו של נשיא ארה"ב בנוגע לדיווח על הדרישה להפסקת אש. ביידן מסר: "אנחנו עובדים עם ישראל כדי לצמצם נזקים בעזה, ואני מבין את תחושותיהם של המפגינים שרוצים הפסקת אש שם".

בתוך כך, דווח כי שגריר איראן בסוריה, חוסיין אכברי, חשף כי ארה"ב העבירה דרך מדינות המפרץ הצעה להסדר שיביא לסיום הלחימה. בראיון לאל ג'זירה אמר כי "המסר של אמריקה כלל הצעה שמתחילה באי הרחבת מעגל המלחמה".

ג'וואד א-טוויל, בכיר בכוח רדואן בחיזבאללה, חוסל ברכבו בדרום לבנון | תיעוד מהזירה

"לפני 10 ימים קיבלנו הודעה אמריקאית דרך מדינות המפרץ, המציעה הסדר לגבי כל האזור", אמר בפתח דבריו. "מדינות המפרץ העבירו לנו את המסר של וושינגטון, ושלחה משלחת לטהרן כדי לדון בה". 

לדבריו, "המסר של אמריקה כלל הצעה שמתחילה באי הרחבת מעגל המלחמה כבסיס לפתרון המשברים באזור". הוא ציין כי "תגובתנו להצעה של ארה"ב הייתה כי לבעלי בריתה של טהרן יש את הזכות להחליט על גורלם ועל גורל עמם. הדגשנו בתגובתנו כי ההחלטה המדינית של בעלות בריתנו היא עצמאית, ואיננו מחליטים עבורן". 

בישראל מצפים לביקור קשה במיוחד

בינתיים, בדרג המדיני בישראל מעריכים כי הביקור בישראל של מזכיר המדינה צפוי להיות קשה במיוחד. זאת, על אף שגם בביקוריו הקודמים בכיר הממשל האמריקאי העלה בפני ההנהגה הישראלית סוגיות ודרישות השנויות במחלוקת, כמו הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, הכנסת דלק שבסבירות גבוהה היה עתיד להגיע לידי חמאס העברת הכספים לרשות הפלסטינית ועוד.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפה ברצועת עזה (צילום:  Chaim Goldberg/Flash90)
תקיפה ברצועת עזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

ואמנם, נראה שהפעם שר החוץ של ארצות הברית הגיע למזרח התיכון עם שורה של סוגיות שסביבן הפערים בין העמדות הישראלית והאמריקאית משמעותיים במיוחד. אתמול נועד בלינקן עם ראש ממשלת קטר וכן עם מקבילו הקטרי . לאחר הפגישות נערכה מסיבת העיתונאים, במהלכה התייחס מזכיר המדינה לאזרחים העזתיים שפונו מצפון הרצועה.

״לאחר שישראל עברה ללחימה בעצימות נמוכה בצפון הרצועה, יש לארה"ב תפקיד על מנת לאפשר לפלסטינים לחזור הביתה. והפלסטינים צריכים לחזור בהקדם לבתים שלהם. הממשל דוחה אמירות של בכירים ישראלים הקוראים לגרש פלסטינים מהרצועה״ - הכריז בלינקן. עמדה זאת של מחלקת המדינה נוגדת לחלוטין את עמדתה של ישראל. הדרג המדיני והדרג הצבאי תמימי דעים כי לעת עתה אין להחזיר את האוכלוסייה האזרחית לצפון הרצועה.

לדברי גורם ישראלי בכיר: "תנאי המינימום להחזרת תושבי צפון הרצועה הוא – שזה יקרה רק אחרי שיושלם מתווה הבא להחזרת החטופים ולא לפני כן. זה לא מספיק, אך זה המינימום הנדרש". אתמול, במהלך הסקירה הביטחונית בישיבת הממשלה, סוגיית תושבי צפון עזה המפונים עלתה בהרחבה. אלוף אליעזר טולדנו, לשעבר מפקד פיקוד הדרום וכיום ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי  הדגיש בפני השרים: "אנחנו לא נותנים להם לחזור לצפון".