לאחר שבוע של טלטול ביטחוניות ופוליטיות: בני גנץ נמצא בעלייה בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה – והשינויים מובילים לתנודות משמעותיות גם בתמונת המנדטים. כך עולה מסקר מעריב שיפורסם במלואו מחר.

גנץ שומר על פער משמעותי מהליכוד, ומה היא תמונת המנדטים?

מהסקר עולה שבשאלה מי מתאים יותר להיות ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו או בני גנץ, יו"ר מחנה הממלכתי מתחזק בהשוואה לשבוע שעבר. 51% מכלל המשיבים ציינו שהוא המתאים ביותר לתפקיד, בעוד שרק 29% תמכו בראש הממשלה הנוכחי נתניהו ו-20% אמרו שאינם יודעים.

בחלוקה לפי הצבעה ניתן למצוא נתון מפתיע, שעלה אף הוא השבוע: 28% מתומכי הליכוד סבורים שגנץ מתאים יותר מנתניהו לתפקיד הבכיר. רק 54% ממצביעי הליכוד הצהירו על תמיכה בנתניהו. 18% מהליכודניקים ענו "לא יודע". בקרב מצביעי המחנה הממלכתי ויש עתיד התמונה היא חד משמעית: 90% ו-83% בהתאמה תמכו בגנץ, ורק 2% עד 5% ציינו שאינם יודעים. בהשוואה לסקר שנערך על ידינו בשבוע שעבר, מדובר בהתחזקות ברורה של גנץ, שעלה מ-48% תמיכה לנתון הנוכחי, וירידה של נתניהו מ-34% תמיכה.

הסקר נערך אתמול והיום על ידי "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר ובשיתוף פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4All.co.il. ענו עליו 515 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת, יהודים וערבים. טעות הדגימה עמדה על 4.3%.

הסקר נערך בסופו של שבוע פוליטי עמוס במהלכו הלכו והעמיקו עוד המתחים בתוך ממשלת החירום, בעיקר על רקע חילוקי הדעות המדיניים בשאלת היום שאחרי בעזה על רקע ביקור מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והוויכוח על הקיצוצים הנדרשים בתקציב המדינה, שאף הובילו לדחיית ההצבעה עליו לשבוע הבא. 

הערב חשפה כתבת מעריב אנה ברסקי כי לאחרונה התנהלו מגעים מתקדמים בין גורמי האופוזיציה לבין שורה של חברי כנסת בליכוד כשעל הפרק - אי אמון קונסטרוקטיבי והקמת ממשלה חלופית.

על פי מספר גורמים המעורים בפרטים, המשא ומתן התפוצץ על הדרישה של אותם חברי כנסת לקבל התחייבות בכתב שתעוגן בחקיקה כי הממשלה, אם תקום, תכהן לפחות שנתיים ללא אפשרות להפילה, כאשר ההנחה היא כי החלטה כזאת תעמוד במבחן בג"ץ בגלל הצורך בממשלה יציבה שתוכל לנהל משא ומתן לסיום המלחמה, להחזרת החטופים ולהסדר מדיני בלי איום של בחירות, דבר שיקל במידת הצורך על קבלת החלטות לא פופולריות.

תוצאות הסקר המלא יפורסמו מחר במעריב – ובהן גם ההשפעה של האירועים הללו על תמונת המנדטים, אשר כוללת שינוי משמעותי יחסית במגמות הפוליטיות שנרשמו בשבועות האחרונים.