כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב", המתווה שיאפשר את החזרה לעוטף עזה באופן מדורג יוצג מחר בערב ויעלה לדיון נוסף עם בכירי לשכת ראש הממשלה ומשרד האוצר וראשי הרשויות. על אף גיבושו, עדין קיימת מחלוקת סביב תקצוב המתווה וכן גם התנגדות של חלק מראשי הרשויות ותושבי המקום.

"אין כוונה לחזור, בטח לא ללמוד שם": למרות השינוי בהנחיות, תושבי העוטף מבוהלים
תושבי העוטף המפונים: "עד שאין חמאס אין לי מה לעשות שם"

על פי המתווה, ב-1 במרץ יחזרו לחבל תקומה כל התושבים שיכולים לחזור, חוץ מאלה שהם חסרי בית וצרכים מיוחדים. עד הראשון ביולי הקרוב יקבלו השבים חבילת תמריץ שתסייע למשפחות להסדיר את חזרתם הפרטים והסכומים טרם סוכמו סופית עם ראשי הישובים. המעטפת הביטחונית אושרה, כאשר הקמתה של המעטפת החינוכית תסתיים גם היא עד ה-1 במרץ, ביישובים הנמצאים עם 7 ק"מ מהגבול, וזאת עד לסוף שנת הלימודים.

כמו כן, תתקיים גם המעטפת מוניציפלית של ראשי הרשויות שיכינו את הישובים לחזרה עם שירותים מלאים בתחום הרווחה, רפואה והחינוך. המתווה מעניק מענה מקיף לנושאים דחופים בתחום החינוך, בתי ספר עורפיים, צרכי ביטחון, תמרוץ עסקים, התארגנות התושבים ברמת הפרט והקהילה ונושאים נוספים. 

כאמור, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' התקיימו מספר דיונים לגיבוש מתווה חזרה לשגרת חיים ביישובים ובקיבוצים בחבל התקומה. טרם הבאת המתווה לאישור הממשלה, יתקיים ביום ראשון בערב דיון בהשתתפות אותו הפורום, ובהשתתפות ראשי הרשויות, בו יוצג המתווה באופן מפורט.

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

מזכירת קיבוץ בעוטף עזה, ס', סיפרה ל"מעריב": "אנשים לא מבינים את מורכבות האירוע" הסבירה, "יש בעיות שכלל לא חשבו על פתרונן הנוגעות לתלמידים, להורים ולקהילות עצמן כמו המעבר חזרה מסביבה בטוחה לאיזור שעדיין אינו בטוח לחלוטין. זה מדאיג מאד". ביד מרדכי, אחד מהיישובים שההנחיות בו שונו, נמצאת רק כיתת הכוננות. "אין סיכוי שאנשים יחזרו" אמר אחד מחברי הכיתה, ומוסיף: "יש פה עלטה, כל הזמן רעמי תותחים, עדיין לא בטוח כאן. מספיק שאיזה חוליה תצליח לברוח מהרצועה לכאן תעשה בנו טבח. זה פשוט בלתי אפשרי. אני שומע מחברים בקיבוצים שגרים איתנו במלון שאין להם כוונה לחזור. בטח לא להתחיל ללמוד שם"