לאחר ששורה של שרי הקבינט הבכירים התבטאו בעד השינוי המיידי במנגנון חלוקת הסיוע ההומניטרי לעזה: ל'מעריב' נודע היום (רביעי) כי הדיונים על המתווה החדש נמצאים כבר בשלבים המתקדמים. המתווה שטרם גובש סופית נועד להבטיח את אופן חלוקת הסיוע כדי שלא יגיע לידי חמאס וגם כדי שמחבלי וסייעני החמאס לא ישתלטו עליו ולא יהיו אחראים על החלוקה, כפי שקורה במצב הנוכחי.

החטופים הוחזקו כאן: מנהרת הענק בחאן יונס נחשפת | צפו בתיעוד המצמרר
אהוד יערי חשף בשידור: ההדלפה שגרמה למבוכה בין חיזבאללה לחמאס

הדיונים סביב המנגנון החדש מתקיימים בפורומים שונים, כולל בדרגות מדיניות גבוהות, גם כעת על רקע ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בישראל. לדברי גורם מדיני, המתווה החדש לחלוקה הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה יובא לדיון ולאישור של חברי הקבינט המדיני-ביטחוני, באחת הישיבות הקרובות.

נושא הסיוע ההומניטרי והצורך הדחוף בשינוי של מנגנון החלוקה עלה במהלך הפגישות של הבכירים הישראלים עם בלינקן. בין היתר, במהלך הפגישה המורחבת עם בכירים ישראלים בלינקן וצוותו ביקשו להבין איך פותרים את בעיית החסימות במעבר כרם שלום והביעו דאגה מהמצב שנוצר שם. הצד הישראלי הבהיר בתגובה כי הסוגיה נמצאת בטיפול "ככל הניתן", כלשונם, וכי רוב המשאיות נכנסות.

העברת סחורות, מעבר כרם שלום (צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)
העברת סחורות, מעבר כרם שלום (צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)

מבחינה עקרונית, שורה של בכירים בממשלה סבורים כי יש לשנות בהקדם את כל המנגנון של חלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה, זאת בשל ההבנה כי היום חמאס הוא זה ששולט על הסיוע ועל חלוקתו, הדבר שמחזק את ארגון הטרור גם מול תושבי הרצועה וכמובן, באמצעות הסיוע עצמו שחלקו הגדול הולך למחבלי חמאס.

בדיונים האחרונים של הקבינט השר בני גנץ טען כי חמאס לא יכול להיות הגוף שמחלק את הסיוע וכי צריך באופן מיידי לבנות מנגנון אחר שבו חמאס לא יחזיר את המשילות. גנץ ואיזנקוט דורשים לקיים דיון מעמיק בנושא בקבינט המלחמה במטרה למצוא את המנגנון הנכון. יחד עם זאת, שר האוצר סמוטריץ' מקדם רעיון של חלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה על ידי צה"ל. לטענת סמוטריץ', כל מה שקשור לסיוע חייב להיות באחריות ישראלית, כולל חלוקתו. סמוטריץ' מציין בדיונים כי  יהיו לזה יתרונות גם מבחינת מניעה מחמאס גישה לסיוע גם בפן המודיעיני וגם כי חשוב שישראל תנהל את האירוע. סמוטריץ' כבר קיים על כך דיונים עם רה"מ ועם הרמטכ"ל.

בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לאחרונה התרבו הדיווחים על חילוקי דעות בצמרת המדינית והפוליטית בשאלת עתידו של אונר"א, על רקע הגילויים הקשים כי חלק מעובדיו לקחו חלק בביצוע הטבח בדרום ב-7.10. לפני כשבוע שלחו קצינים בכירים מכתב לרמטכ"ל הרצי הלוי ובו טענו שעל ישראל להפסיק לפי שעה את המתקפות על סוכנות האו"ם, משום לדבריהם כל ארגון אשר יתפוס את מקומה יהיה רע יותר. הרמטכ"ל מצידו הצהיר כי חמאס אכן שולט בצמתים מרכזיים של אונר"א, ונתן רמז עבה כי לא יקבל את ההמלצה שהוגשה לו מתוך צה"ל.

שר החוץ ישראל כ"ץ תמך בדברי הרמטכ"ל ופרסם ברשת החברתית X ציוץ נגד הארגון. "אונר"א הוא חלק מהבעיה", כתב, "חלק מתשתית הטרור של חמאס בעזה, חלק מהשקר הפלסטיני שיש 'פליטים' שצריכים לחזור למדינת ישראל. אנחנו פועלים כדי לסלק את אונר"א מעזה. הם הבעיה - לא הפיתרון".

כזכור, גם ראש הממשלה התייחס לפרסומים על אונר"א ואמר: "חשפנו לעולם שאונר"א משתפת פעולה עם החמאס ושחלק מאנשיה אף השתתפו במעשי הטבח והחטיפה של ה-7 באוקטובר. זה רק מחזק את מה שידענו כבר הרבה זמן – שאונר"א היא לא חלק מהפתרון, אלא חלק מהבעיה. הגיע הזמן להתחיל את תהליך ההחלפה של אונר"א בגופים אחרים שאינם נגועים בתמיכה בטרור".