עורך הדין שחר בן מאיר שוחח הבוקר (שני) עם "מעריב" על ההחלטה של שר החינוך יואב קיש כי פרס ישראל, הפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל, יוענק השנה אך ורק בקטגורית תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית. בן מאיר אמר כי אם השר לא ישיב לפנייתו, הוא יעתור לבג"ץ.

עוד אמר בן מאיר: "מעבר לסוגיות המשפטיות והציבוריות, המעשה המחפיר של יואב קיש בעניין פרס ישראל הוא בדיוק הדגמה של הממשלה הזו. את מה שהם צריכים לעשות אם לא עושים, וראינו זאת וממשיכים לראות בכל החודשים מאז 7.10 ומה שלא תפקידם (כמו להתערב בפרס ישראל) הם מכניסים רגל גסה והורסים כל חלקה טובה שעדיין נשארה (כי טרם הספיקו להרוס)".

טקס פרס ישראל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פול)
טקס פרס ישראל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פול)

במכתב ששלח לשר קיש, כתב: "החלטות אלו, ובמיוחד ההחלטה על ביטול הפרס, ניתנו על ידך, בחוסר סמכות מוחלט, משיקולים פסולים, באופן שרירותי, ותוך ניסיון חמור שלך לבצע השתלטות פוליטית, על פרס ישראל אשר היווה במשך 70 שנים, פרס לאומי -ממלכתי. ככל הנראה אתה סבור, בטעות, כי 'פרס ישראל' הוא מכשיר פוליטי בידי שר החינוך, אשר ברצותו יחליט אם  יוענק או לא ולמי יוענק".

"ובכן סברה זו שלך בטעות יסודה, ויש לראות בחומרה רבה את שתי ההחלטות שקיבלת, אשר כאמור נעדרות כל סמכות, ואחת דינן להיות מבוטלות, הכל כפי שאפרט להלן הוא כותב ומוסיף:" על מהותו של פרס ישראל, ועל הממלכתית והיעדר הפוליטיות ה טמונה בהענקתו, ועל הסמכות המוגבלת (למדי) שיש לשר החינוך בעניין, נאמרו בבית המשפט העליון, בבג"צ 8076/21 ועדת השופטים להענקת פרס ישראל לשנת תשפ"א בתחום חקר מדעי המחשב נ' שרת החינוך, (להלן: "עניין גולדרייך") הדברים הבאים: "מוסד פרס ישראל נוסד ביוזמתו של שר  החינוך בן -ציון דינור".

"ועדת החינוך של הכנסת הציעה לתת פרס לאמנים, שיאפשר להם לעבוד שנה תמימה ללא דאגות קיום.  הטיל דינור את ההכנות להקמת מוסד פרס ישראל על "המחלקה למפעלי מדע ומחקר" במשרד החינוך, אשר החליטה על התחומים  שבהם יינתן הפרס ודנה במנגנון השיפוט. כבר בראשית  ימיו של הפרס, הוחלט לחלקו בטקס ממלכתי ביום העצמאות, כדי להוסיף "גוון תרבותי לאומי מיוחד לחג  העצמאות בישראל"