בליכוד החליטו שלא להעלות היום (שני) להצבעה את ההצהרה נגד מהלך חד צדדי להכרה במדינה פלסטינית, כפי שהודיעה על כך ארה"ב, אלא רק למסור הודעה במליאה ולקיים הצבעה במועד אחר. זאת, לאחר שמפלגת 'ישראל ביתנו' ביקשה להעלות להצבעה במסגרת הדיון נוסח אחר של ההחלטה ששולל לחלוטין הקמת מדינה פלסטינית, ולא רק במהלך חד צדדי כמו בנוסח שאושר בממשלה.

בעקבות כך, לאחר ההצבעה על הדחתו של חבר הכנסת עופר כסיף, ובמקום הדיון הסיעתי, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לתת הצהרה כנגד הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, כאשר ההצבעה תתקיים בהמשך השבוע, ללא אפשרות של העלאת הצעות נוספות, וכך תיחסם ההצעה של ישראל ביתנו.

ישיבת הממשלה (צילום: דוברות משרד רה''מ)
ישיבת הממשלה (צילום: דוברות משרד רה''מ)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר במענה לשאלת מעריב כי "אין הקפאת בנייה והאמריקאים לא דרשו זאת בתור תנאי להספקת התחמושת לישראל , ואם התנאי הזה אכן עלה, זה הרי חמור ואתנגד לזה בתוקף. שוחחתי ביוזמתי עם ראש הממשלה : ועדת התכנון העליונה שלא כונסה השנה תתכנס ותאשר תכניות בנייה ביהודה ושומרון".

עוד נמסר כי "בעקבות הפרסומים החוזרים על כך שבכוונת ממשל ביידן וגורמים מדיניים נוספים לכפות על ישראל יעד מדיני מסוכן ולקדם יוזמה להקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים והכרה חד צדדית בה, בסוף השבוע שעבר פניתי לראש הממשלה נתניהו ודרשתי ממנו שממשלת ישראל תקבל החלטה השוללת זאת מכל וכל".

"אני שמח שהוא נענה לפנייתי והביא לממשלה אתמול החלטה שהתקבלה פה אחד ולפיה הממשלה מתנגדת לכל תכתיב מדיני חד צדדי, והיום זה יובא לאישור הכנסת ואני מצפה שהיא תתקבל בעזרת השם ברוב עצום של המפלגות הציוניות. רק המפלגות הערביות תומכות הטרור יצביעו נגד מן הסתם. אני מתקשה להאמין שמפלגה שמגדירה עצמה ציונית ודמוקרטית תוכל לתמוך בכפייה חיצונית ולא דמוקרטית על ישראל להתאבד ולסכן את בטחונה. מפלגה שמזמינה תכתיבים חד צדדים מצד גורמי חוץ לא ראויה לייצג ציבור במדינת ישראל, הם יכולים להצביע ישירות לקונגרס האמריקאי במקום לכנסת ישראל

אבל ההצהרה היום לא מספיקה ועלינו להבהיר לעולם בצורה הברורה ביותר כי לא נסכים להקמת מדינה פלסטינית, לא באופן חד צדדי ולא באמצעות משא ומתן כזה או אחר. הקמתה של מדינה פלסטינית לאחר הטבח הנורא של ה-7 באוקטובר תהיה פרס לטרור ועידוד לכל אויבינו במזרח התיכון. היא תשדר שבאמצעות רצח וטבח ואונס ניתן להשיג הישגים מדיניים שייגמרו לכניעה של מדינת ישראל. הקמת מדינה פלסטינית בליבה של ארץ ישראל ובסמוך לכל מרכזי האוכלוסייה הגדולים היא סכנה קיומית לעתידה של מדינת ישראל, ולעולם לא נסכים לכך. ההחלטה היום בכנסת היא צעד ראשון בכיוון הנכון אבל היא לא מספיקה. אני קורא לראש הממשלה נתניהו להודיע מפורשות כי צעדים חד צדדיים יענו בצעדים חד צדדים, מול כל צעד חד צדדי שינקטו כנגד מדינת ישראל, ישראל תפעל באופן חד צדדי לביטול הסכמי אוסלו, להפסקה מוחלטת מיידית של כל הכספים המועברים לרשות הפלסטינית, ולפירוק מלא של הרשות הפלסטינית", סיכם. 

ראש הממשלה התייחס אמש בפתח ישיבת הממשלה לדיווח שארה"ב עתידה להכיר באופן חד צדדי במדינה פלסטינית ואמר כי "לאור הדיבורים שנשמעים לאחרונה בקהילה הבינלאומית על ניסיון לכפות על ישראל באופן חד צדדי מדינת פלסטינית, אני מביא היום לאישור הממשלה החלטה הצהרתית בנושא הזה. אני בטוח שהיא תזכה להסכמה רחבה מאוד".

״ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר הקבע עם הפלסטינים. הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים. ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזאת, בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר, תעניק פרס עצום לטרור, פרס שלא היה כדוגמתו, ותמנע כל הסדר עתידי לשלום", הדגיש.

כאמור, גורמים מדיניים בישראל מודאגים מהפעילות האינטנסיבית של הממשל האמריקאי לקידום הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית בגדה וברצועת עזה תחת שלטון אחיד שיתבסס על מה שמוגדר כ"רשות פלסטינית מחודשת". על פי גורמים אמריקאים, מחלקת המדינה בוחנת הכרה במדינה פלסטינית בתור חלק מיוזמה מדינית מקיפה, המתייחסת ליום שאחרי שלטון חמאס בעזה. 

מתיו מילר, דובר מחלקת המדינה, אמר לאחרונה כי "ארה"ב 'רודפת' באופן פעיל אחר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, עם ערבויות ביטחוניות אמיתיות עבור ישראל. שכן, אנו מאמינים כי זו הדרך המיטבית להביא שלום וביטחון לישראל, לפלסטינים ולאזור. אנו בודקים מגוון רחב של אפשרויות ודנים בהן עם שותפינו באזור".