מלחמת חרבות ברזל: חבר הכנסת זאב אלקין שוחח היום (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM ופרש את משנתו בנוגע להתפתחויות האחרונות על התחקיר של צה"ל על השבעה באוקטובר.

דיווח: חשש בישראל כי סינוואר נמלט למצרים - יחד עם חטופים | כל הפרטים
לוותר על הציפיות המיותרות: נתניהו כבר לא ישנה את עורו

בפתח השיחה אמר: "יש דברים שלא הייתה להם ברירה, כי היינו תוך כדי לחימה, צה"ל היה צריך לאסוף את עצמו להתכונן למלחמה מאוד מורכבת ברצועת עזה. אבל אין ספק שמזמן הגיע הזמן לתחקיר הפנימי בצה"ל. יש תחומים שבהם ההמתנה הזו לא יכלה לקחת אפילו יום אחד, וזה כמובן כל תחום המודיעין. כי בסוף היינו צריכים להבין תוך כדי תנועה איפה כשלנו בתחומי המודיעין".

"מדינת ישראל תצטרך לעשות בדק בית מאוד רציני, על העשור האחרון אם לא יותר מזה, לגבי קונספציות מדיניות שהיו, הערכת האויב, תפיסות העולם, האם יוצאים למלחמה בגלל התעצמות אויב או רק מחכים שהוא יתקוף אותנו", המשיך. "יש פה הרבה שאלות מאקרו שאין דרך אחרת לטפל בהן מלהקים ועדת חקירה ממלכתית".

"כמו שאני מעריך את מערכת המודיעין, הם התחילו לעסוק בזה ולשאול את עצמם שאלות מהיום למחרת. הם מחויבים לעשות את זה, צריכים לספק מודיעין מחר בבוקר ולכן הם חזרו אחורה ושאלו את עצמם איפה הם טעו ומה הם צריכים לעשות כדי שהערכת המודיעין תהיה נכונה. כי תפיסה איך אתה מגן על גבול הדרום, תפיסות אופרטיביות מבצעיות, זה משהו שעוד יש לך זמן כי אתה ממילא במלחמה, אבל מודיעין אתה צריך תוך כדי מלחמה".

"יש פה צורך בבדק בית רציני של תפיסות יסוד בביטחון של מדינת ישראל", הוסיף. "הדרך הנכונה לעשות את זה, וגם דרך שתקנה לזה אמון לציבור, זו רק ועדת חקירה ממלכתית. מדינת ישראל תצטרך בבוא היום לתת לוועדת חקירה ממלכתית רצינית".

בנוגע להגבלות העלייה להר הבית אמר: "קודם כל אני לא מכיר החלטה כזו של ראש הממשלה, אני מכיר ספין אחד גדול שהסתובב בחוץ. כל מי שהיה בדיון טען שזה לא הוחלט. אין עדיין שום החלטה על מגבלות על אזרחי מדינת ישראל הערבים בהר הבית. אם יש אנשים ספציפיים שיש לגביהם התרעה כזו או אחרת מותר ביטחונית להגביל אותם, כמו שמגבילים גם יהודים שיש לגביהם התרעה כזו".

"יצאה הודעה מטעם לשכת ראש הממשלה, נדמה לי שבני גנץ הוציא שלא היה ולא נברא", המשיך. "יש פה מישהו שהחליט להרים ספין, וחבל, כי זה מייצר נזקים. בסוף, חופש הפולחן בהר הבית תמיד היה ותמיד יישאר, ואם צריך מגבלות מסוימות לאור המלצות של גורמי הביטחון בלבד, אז יתקבלו החלטות אופרטיביות בזמן הנכון. אבל אין שום החלטה גורפת על הגבלה כזו או אחרת על הציבור הערבי במדינת ישראל לגבי הר הבית".

בנימין נתניהו על ההצהרה נגד מהלך חד צדדי להכרה במדינה פלסטינית (צילום: לשכת ראש הממשלה)

"אנחנו מאז ומעולם היינו אנשי אידיאולוגיה ימנית, אפילו הכתף הימנית בתוך הליכוד, ונשארנו, לא שינינו את האידאולוגיה שלנו בשום דבר. התנגדנו למדינה פלסטינית מהיום הראשון של הקמת תקווה חדשה, הלכנו עם האידיאולוגיה שלנו כמפלגה של ימין ממלכתי לאורך כל הדרך. אתה יכול להיות ימני ולא להיות ביביסטי, זה שני דברים שלא סותרים אחד את השני", אמר.

"היום ציבור מאוד גדול במדינת ישראל יותר מבין את זה", המשיך. "אנחנו נמצאים על הבלטה הזו בדיוק מאז שהוקמה תקווה חדשה. לכן, לא שינינו את גישתנו האידיאולוגית. אנחנו מתנהלים ככה בתוך הקבינט, הממשלה, בכנסת. לגבי התיישבות ברצועת עזה, אנחנו לא חושבים שזה משהו ריאלי ונכון בעת הזו".

לאחר מכן אמר: "היעד המרכזי שלנו במלחמה הזו זה לנצח את חמאס במובן מאוד ברור, שחמאס לא ישלוט יותר ברצועת עזה, ולשם צריכים לשאוף. אסור לעצור בדרך ליעד הזה, יש לנו דרך מאוד ארוכה, אנחנו עוד לא שם. בין השאר צריכים לשנות את שיטת העבודה, כמו למשל חיסול כל הזרוע של השלטון האזרחי של החמאס".

"אנחנו נלחמים בחמאס הצבאי אבל מאפשרים לחמאס לנהל את עזה מבחינה אזרחית, כי בסוף חמאס משקם את עצמו. היה צריך להתקיים דיון. החשש שבנוסף להצעה בנוסח הממשלתי שמתנגדת להצהרה חד צדדית במדינה פלסטינית, ליברמן יביא הצעה שמתנגדת למדינה פלסטינית בכל מצב, בעיניי תפיסה מאוד נכונה, כי לי ברור שמדינה פלסטינית היום זו מדינת חמאס. חמאס זוכה לפופולריות רבה ולכן להקים מדינה פלסטינית היום זה להקים מדינה לחמאס, מה שאף בן אדם שפוי לא מעלה על הדעת", הוסיף.

"יש הרבה דברים וגורמים מקומיים שיכולים לנהל מציאות אזרחית ברצועת עזה, והם לא חייבים להיות חמאס. מדינת ישראל צריכה לחסל את השלטון האזרחי של חמאס כדי לאפשר את הקרקע לאותם גורמים מקומיים לצמוח. נתניהו נבהל שיהיה רוב בכנסת גם לעמדה שמתנגדת למדינה פלסטינית באופן גורף, ונסוג אחורה. אני חושב שזו טעות מאוד קשה. אני גם שואל את עצמי אם זה מפריע לו, מה הוא מתכוון לעשות - האם הוא כן מתכוון להקים מדינה פלסטינית? ולכן אני מאוד מודאג. אני חושב שזו הייתה טעות מאוד קשה אתמול ובהלה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm