חיים רמון בדרך חזרה לפוליטיקה: השר לשעבר והפוליטיקאי הוותיק הצהיר בראיון מיוחד לעורך מעריב גולן בר יוסף ומיקי לוין כי הוא סבור שיתקיימו בישראל בחירות עד לסוף השנה וכי הוא שוקל ברצינות להתמודד בהן.

אל תטעו: סער, בנט וליברמן הם חסידי ארץ ישראל השלמה | חיים רמון

"אני מאמין שהעימות המרכזי בבחירות הבאות יהיה בשאלה האם נתקדם לכיוון של מדינה דו-לאומית או למדינת יהודים, ואם באמת אצליח שהבחירות יהיו על הנושא הזה יש סיכוי שאני אהיה שם", אמר רמון בפודקאסט מעריב, "הנושאים הכי מהותיים, המדיניים, בעצם לא טופלו בשנים האחרונות על ידי מה שקרוי מרכז-שמאל. להיפך: אנשים ממה מהשמאל היו הכי בעד ניהול משא ומתן עם חמאס. כשיצאו כבר למבצעים נגד חמאס, האנשים האלו היו נגד למוטט את חמאס. ומנגד, מה רוצה היום הימין הפוליטי? הם רוצים לשלוט בשני מיליון פלשתינים בעזה ובשלושה מיליון פלשתינים ביו"ש. זה יעלה לנו מיליארדים מכיסנו, וכל זה כדי שנוכל להתערבב בתוכם ולחיות בתוכם ולהפוך למדינה דו-לאומית. על זה צריך לעשות בחירות. ואם על זה יהיו בחירות, אני אהיה שם".

"זה הוויכוח האמיתי: אם רוצים מדינת יהודים, לא צריך לשלוט אזרחית על חמישה מיליון פלשתינים. הימין החכם מנסה להסתיר את זה. עם כל הטענות שיש לי נגד הרשות, ויש, אבל כרגע הם שולטים אזרחים על שלושה מיליון בני אדם ואנחנו שולטים צבאית. מאז האינתיפאדה השנייה אנחנו שינינו את הסכם אוסלו ואנחנו שולטים צבאית בכל יהודה ושומרון, אנחנו פועלים אפה שאנחנו רוצים. זה מה שצריך להיות ברצועת עזה לפחות בשנה הקרובה".

איפה תרוץ? עם גדעון סער? במפלגת העבודה?
"אני בידידות עם גדעון סער ויש לי הערכה גדולה אליו כפוליטיקאי מיומן. אבל הוא, נפתלי בנט ועוד רבים סביבי אומרים את אותם הדברים שבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר אומרים, אבל במתק שפתיים. בסוף הם בעד מדינה דו-לאומית, אני לא יכול ללכת איתם. מפלגת העבודה? אין כבר דבר כזה מפלגת העבודה. עכשיו כבר מבינים שהיא נקברה סופית. יוסי כהן אמר לאחרונה דברים מעניינים שמראים שאין לו מקום בימין. הוא איש מאוד רציני שאני מעריך, אבל גם לו יש אחריות מסוימת למה שקרה. הוא הקים את הקשרים הבעייתיים עם קטאר".

גדעון סער (צילום: יוסי אלוני)
גדעון סער (צילום: יוסי אלוני)

"חייבים למוטט את חמאס"

בנוגע להתפתחות המלחמה ברצועת עזה, רמון סבור שישראל חייבת להכריז על הקמת משטר צבאי לפחות בצפון הרצועה. "אנחנו בפלונטר גדול", אמר, "מבחינתי צריך לקבוע יעד: המלחמה הזאת לא יכולה להסתיים בלי למוטט את חמאס צבאית וגם אזרחית. אם לא נמוטט את חמאס יהיו לזה השלכות כמעט קיומיות. לא ייתכן שגורם שעשה את מה שעשה ב-7.10 יישאר על רגליו. אנחנו מזניחים ולא מבינים את חמאס מהבחינה האזרחית. חמאס שולט אזרחית על עזה. אנחנו כבשנו שטח ואני זועק כבר חודשיים שצריך להקים ממשל צבאי שישלוט על חלוקת הסיוע ההומינטרי מההתחלה ועדיין הסוף. יש דברים אלמנטריים: יש שם כנראה חרפת רעב, יש מחסור במים ויהיו מחלות. יש לנו אנשים שיודעים לטפל בזה. היום מדינות העולם עוקפות אותנו כי עושים אצלנו דברים הזויים. גלנט הכריז על פיילוט שאנחנו נמצא עזתים מקומיים וכנופיות חמושות יגנו עליהם. לא היה לזה סיכוי, אין סוחר עזתי שישתף איתנו פעולה כי למחרת הוא ומשפחתו ימצאו את עצמם תלויים. חמאס יהרוג אותם".

"גנץ היה בוושינגטון ואמר שנקים גוף בינלאומי ונצמיח הנהגה. יכול להיות. אבל מי יטפל עד אז? אם נהיה חכמים ונגיד לאמריקאים שאנחנו מבקשים לקיים איתכם משא ומתן בהשתתפות מדינות ערב וגם הרשות הפלשתינית בשאלה מי ייקח מאיתנו את האחריות על עזה. הרי בסוף מדינות ערב העשירות ביחד עם הרשות יהיו בעלי הבית שם".

הרעיון שלך אומר שחיילים שלנו יסכנו את החיים שלהם כדי לטפל באוכלוסייה העזתית.
"נכון, וזו אפשרות גרועה. אבל היא הכי טובה מכל הקיימות. צריך להבין שאנחנו מסכנים את חיילינו כדי להרוג את חמאס הצבאי, ואנחנו לצערי צריכים לסכן אותם גם כי אנחנו חייבים לחסל את חמאס הצבאי. אני רוצה לנתק את הקשר בין האוכלוסייה לבין חמאס. כרגע אנחנו מחסלים את המחבלים, אבל מי שנותן לאוכלוסייה את המים הוא איש חמאס. מה ההיגיון?".

בשאלת האשמה לטבח בדרום, רמון סבור שראש הממשלה נתניהו לא יכול לחמוק מכך. "נתניהו הוא אבי אבות המחדל", הצהיר, "הוא אבי התפיסה שצריך לחזק את חמאס ולהחליש את הרשות. הוא זה שסיפק להם כסף. הוא סיפק להם מאות אלפי טונות של חומרי בנייה, בהם הם בנו את המנהרות ואת עזה תחתית".

"ב-2009 אהוד ברק מנע את מיטוט החמאס שהיה עולה לנו בכלום אז, ומאז הוא ונתניהו החזיקו באותה התזה. נתניהו הפך את זה לאידאולוגיה. כל הימין תמך במה שאמר נתניהו. איזו מדינה הייתה מאפשרת שרבע מיליון מתושביה, תושבי הנגב המערבי, יהיו שבויים של ארגון טרור במשך שנים. אני חושב שבבוא היום כל מי שתמך בתפיסה שחמאס מורתע ושצריך לשמור את חמאס צריך ללכת הביתה. מי שתמך במדיניות שמחזקים את חמאס ומאפשרים לו להכניס כסף וחומרי בנייה, גם מי שבצבא בנה אסטרטגיה שלא צריך למוטט את חמאס, אחראי למה שקרה. בבחירות שיהיו הציבור צריך לדעת מי אחראי. להגיד 'רק נתניהו אשם' או 'רק הצבא אשם' זו טעות".

"בהתנהלות שלו מאז ה-7.10 נתניהו מוכיח שהוא לא מבין מה שקרה פה, שהוא אירוע שלא קרה לנו במאה שנות ציונות. תראו במה מתעסק ראש הממשלה שכיהן פה בזמן מגה-אירוע כזה. הוא מתעסק בדברים זוטרים. הוא לא מבין שהכל השתנה. כל מה שהיה נכון עד ה-7.10 לא נכון יותר. זה נוגע לצבא, למערכת הציבורית וכמובן שלהנהגה. צריך לקבוע שעד סוף השנה נלך לבחירות. המלחמה עכשיו כבר כמעט נגמרה וכבר עשינו בחירות תוך כדי המלחמה. נתניהו יבוא לעם ויגיד שהוא צדיק, והציבור ישפוט".

נראה שארצות הברית בונה את בני גנץ כמחליף.
"אני בוגר מערכות הבחירות של שמעון פרס, אז אני יודע כמה פעמים אמרו שהאמריקאים בונים מנהיג בישראל וזה לא קרה. ארצות הברית היא הידידה הכי טובה שלנו, אבל הישראלים לא אוהבים שמנסים להתערב להם בבחירה. לכן צריך ללכת לבחירות, כדי שהישראלים יכריעו".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"נתניהו היה שפוט של אהרון ברק"

בניגוד לרבים מעמיתיו במרכז-שמאל, רמון תומך בחלקים מהרפורמה במערכת המשפט שהסעירה את המדינה עד ל-7.10. "אני כבר שנים לא במפלגת העבודה, אני חושב שהיא סיימה את תפקידה", אמר, "עברתי בזמנו גם למפלגת קדימה. אני חשבתי שההליכה של 10-15 שנה סביב השאלה של 'כן ביבי או לא ביבי' הייתה טעות נוראה של המרכז-שמאל. זה לא הנושא הקיומי. כתבתי ספר שהייתה בו ביקורת מכובדת אבל חריפה מאוד על נתניהו. היו שם שני עמודים שבהם אמרתי שאני חושב שתפרו תיק לנתניהו בנושא השוחד, וזה מה שזכה בזמנו בכותרות. גם השופטים חושבים ככה. הם בעצם אמרו לתביעה: תבינו, אין לכם קייס. כולם מבינים היום שבתביעה לא העלו על דעתם שהתיק הזה יגיע לבית משפט".

"בנוגע למהפכה המשפטית, אני לא תמכתי במה שיריב לוין קידם אלא במה שגדעון סער רצה לעשות. אני חושב שצריך לעשות שינויים מהותיים במעערת המשפט ואני חושב שהמון אנשים חושבים ככה, אבל הניהול של הדבר הזה היה גרוע מאוד. האדם המרכזי שאשם שלא היו שינויים מהותיים במערכת המשפט הוא נתניהו. הוא מנע כל שינוי. נתניהו היה שפוט של אהרון ברק".