ד"ר שי הר-צבי, ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, שוחח עם כתבנו מתן וסרמן על היחסים המתוחים שבין ישראל וארצות הברית ועל ההבדלים בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ ביחס לארצנו, על רקע הבחירות המתקרבות לראשות האומה האמריקאית.

אחראי על סנכרון מנגנוני חמאס: זה הבכיר שחוסל בשיפא

"מה שאנחנו רואים שהממשל האמריקאי והמפלגה הדמוקרטית נכנסים לעימות חזיתי עם ראש הממשלה נתניהו וממשלת ישראל שנתפסת שמרנית והכי קיצונית מאז ימי גולדה. הביקורת היא ישירה ונוקבת על נתניהו, כאשר אנחנו נמצאים בתקופה הכי רגישה שיש כשאנחנו סמוכים לתקופת בחירות בממשל האמריקאי. ראינו את טראמפ שמדבר על השלום של נתניהו, אך החמיצו את האמירה שלו שלמעשה ביידן פוגע בישראל", אומר ד"ר הר-צבי בפתיחת הריאיון.

בוגע להשלכות מערכת הבחירות בארה"ב על ישראל, הוא אומר כי "מה שיקרה הוא שישראל תהפוך לסוגייה של מחלוקת במערכת הבחירות. הרפובליקנים ישתמשו בזה כקרדום לחפור בו וזה פוגע בתמיכה הדו מפלגתית בישראל".

לשאלה האם המחלוקת כבר מחלחלת לתוך הציבור האמריקאי, ד"ר הר-צבי משיב באופן חד משמעי: "כן. זה משתלב עם הסקרים שאנחנו רואים, בהם הצעירים בארצות הברית ביקורתיים כלפיי ביידן וישראל ויש פערים בין תמיכה רפובליקאית לדמוקרטים וזה משפיע בצורה לא טובה. אם זוכרים גם את העימות והמשבר מול ממשל אובאמה - יש חשש שהמשבר ינוצל, יחורף ויתעצם ככל שהמשבר יחריף".

ומה לגבי דונלנד טראמפ? "מי שמצפה שאם טראמפ ייבחר תהיה תפיסה אחרת לגמרי ייתכן ויתאכזב. טראמפ הציע כבר תכנית על 70 אחוז למדינה פלסטינית בשטחי איו"ש. עם זאת, אם טראמפ יראה שהוא יכול לעשות עם נתניהו עסקים הוא ישים בצד את המשקעים האישיים. עם זאת, הוא לא צפוי", אומר ד"ר הר-צבי.

טראמפ העביר לאחרונה מסר לנתניהו שיש לסיים את המלחמה בעזה מהר. לשאלה האם מדובר בסוג של מדיניות בדלנית, ד"ר הר-צבי אומר כי "לא מדיניות בדלנית, אלא הבנה שהוא לא רוצה לשקוע בזה ולהתעסק בדברים שפוגעים באינטרסים של ארצות הברית. לא סתם טראמפ דיבר שאין יותר מענקים, אלא הלוואות ועל תפיסתו הרחבה על מדיניות החוץ ומעורבות ארצות הברית. בשנים האחרונות גם לטראמפ היו התבטאויות קשות נגד נתניהו, אבל כנראה שהגישה העסקית שלו היא שתקבע".

"לעת עתה ביידן עדין נמנע מצעדים ממשיים העלולים לפגוע בישראל ומסתפק בעיקר בהתנגחויות מילוליות. במידה והמשבר יחריף לרשות הממשל קשת רחבה של אפשרויות להגביר את הלחץ על ישראל. למשל - הוא עלול לקדם החלטה במועצת הביטחון הקוראת להפסקת אש מיידית. באשר לסיוע הצבאי, בהחלט מדובר באמצעי לחץ נוסף מצד הממשל. כרגע כאמור נראה שביידן נמנע מכך אבל ככל שהמשבר יחריף הממשל בהחלט עלול לאיים גם בהטלת הגבלות על היקפי וסוגי הסיוע".