מועצת איחוד האירופי המורכבת ממנהיגי מדינות החברות באיחוד צפוי להתכנס היום (חמישי) בבריסל, כשעל הפרק דיון נוקב בסוגיית הלחימה בעזה בדגש על המצב ההומניטרי והפעולה הישראלית המתוכננת ברפיח.

שר החוץ של האיחוד האירופי: "ישראל יוצרת רעב בעזה ומשתמשת בו ככלי מלחמה"
העולם יפסיק למכור נשק לישראל: ההצהרה הדרמטית של האיחוד האירופי

לקראת הדיון ז'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הפעיל מסכת לחצים על נציגי כלל המדינות החברות באיחוד - על מנת להעביר החלטה חמורה נגד ישראל, הקוראת לבחון מחדש את הסכם האסוציאציה שמהווה מסגרת משפטית מרכזית ליחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי. בורל טוען כי ישראל מפרה את זכויות אדם ברצועת עזה ועל כן יש לנקוט נגדה צעדים משמעותיים ברמה הדיפלומטית.

בעקבות יוזמת בורל ישראל עשתה מאמץ דיפלומטי משולב למנוע אישור הצהרה בנוסח המוצע. לצד הצעדים הדיפלומטיים שנעשו על ידי שגרירות ישראל באיחוד האירופי, שר החוץ ישראל כ"ץ יזם וניהל שיחות אישיות ואף התכתב בווטסאפ עם שורה של שרי החוץ מהמדינות הנחשבות לידידותיות לישראל.

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

בסבב שיחות שקיים כ"ץ פנה למקביליו וביקש להתנגד ליוזמת ג'וזף בורל לקרוא לבחינה מחדש של הסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי לבין ישראל. בעקבות השיחות שכ"ץ ניהל עם שרי החוץ של אוסטריה, גרמניה, הונגריה, דנמרק, איטליה, הולנד וצ'כיה קיבלו את עמדת ישראל והודיעו לג'וזף בורל כי "הקו הניצי שהוא מוביל נגד ישראל אינו על דעת מדינותיהם והם צפויים להתנגד אליו". 

בעקבות המאמץ הדיפלומטי הישראלי נוסח הטיוטה של ההצהרה שנידונה כעת התמתן משמעותית, אך עדיין נתפס כבעייתי מבחינת ישראל . חברי מועצת האיחוד האירופי דנים בשעות אלה באפשרות לקרוא להפסקת האש ברצועת עזה וכן – לצאת נגד הפעולה הישראלית המתוכננת ברפיח.

ג'וסף בורל אמר בדיון  כי האיחוד האירופי  "מבקש הפסקת אש ארוכת טווח, וכן גם את שחרורם של  החטופים. מנהיגי האיחוד האירופי מודאגים ממצבה של עזה". בורל הוסיף כי הוא מקווה שישראל תדאג לתושבי עזה ותאפשר הכנסה של כמות גדולה יותר של סיוע הומניטרי.

יש לציין כי הצהרה של מנהיגי מדינות האיחוד אינה מחייבת את ישראל לייש עימה קו ולפעול בהתאם. עם זאת, להצהרה כזאת  - אם תתקבל בנוסח הנידון לאחר הדיון - תהיה משמעות סיבמולית בזירה הבינלאומית.