יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ התייחס היום (שני) לסוגיית חוק הגיוס והבהיר כי הוא יעמוד על דרישתו להעביר את החוק במתכונת שונה מזו שמתוכננת בממשלה.

אזעקות הופעלו באשדוד לאחר כחודשיים; חשש לחדירת כלי טיס בצפון
חמאס מפרט: הסיבות שאנחנו לא יכולים לחתום על עסקת חטופים

"אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם. אנחנו רוצים פתרון לגיוס, ולא פטור מגיוס", אמר גנץ, "אני חוזר ואומר – קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגע באחדות ויפגעו בביטחון ולכן זהו קו אדום. חבריי ואני לא נוכל להיות חלק מממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בתוך כך, טיוטת הצעת המחליטים בעניין הפטור מגיוס חרדים הופצה לפני זמן קצר לגורמים בממשלה, ועולה ממנה כי אכן בקואליציה החליטו לוותר על סעיף העלאת גיל הפטור ל-35 שנכלל במתווים קודמים ועורר ביקורת ציבורית. כמו כן, שולבו בהצעה חלק מההסתייגויות שהועברו מהייעוץ המשפטי לממשלה בנוגע ללוחות הזמנים לביצוע החקיקה וקביעה כי החלטת הממשלה תפקע במידה והממשלה לא תעמוד בלוחות הזמנים. 

מהצעת המחליטים עולה כי חוק הגיוס החדש יכלול יעדי גיוס שנתיים "שישקפו עליה משמעותית והדרגתית בשיעור המשרתים ביחס לשיעור היום בגרף עולה לתקופה של עשור". עם זאת, ההצעה אינה מפרטת מה יהיו יעדי הגיוס אלא קובעת כי אלה ייקבעו על ידי הממשלה במועד אישור החוק בממשלה לפי לוחות זמנים שצוינו בהמשך ההחלטה. 

במסגרת החוק, ייקבעו לראשונה תמריצים כספיים חיוביים ושליליים בגין עמידה או אי עמידה ביעדי הגיוס השנתיים, וכן נקבע כי הממשלה תפחית תמיכה כספית במוסדות שלא יעמדו ביעדי הגיוס ותגבש מתווה של הענקת תמריצים חיוביים למוסדות שכן יעמדו ביעדים.

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

החלטת הממשלה קובעת כי תיבחן אפשרות לפתיחת מסלולים חדשים וייעודיים לחרדים בצהל לרבות הקמת גדוד חרדי חדש לקראת מחזור גיוס אוגוסט 2024 וכן הוספת מסלולים ביטחוניים ייעודיים בשרות הלאומי אזרחי. בהצעת המחליטים מפורטים לוחות הזמנים לחקיקת חוק הגיוס וכן קביעה מפורשת שעל שר הביטחון ושר החינוך להיערך לגיוס תלמידי ישיבות ולשלילת תקציבים ממוסדות חרדיים במידה והממשלה לא תעמוד בלוחות הזמנים של ההחלטה.

לוחות הזמנים קובעים כי תזכיר החוק יפורסם לציבור עד ל-21 באפריל, יובא לאישור הממשלה עד 19 במאי, יונח על שולחן הכנסת עד 22 במאי, ויושלם בשלוש קריאות עד ל-30 ביוני השנה. ההצעה צפויה לעלות לאישור הממשלה מחר בצהריים, שר הביטחון יואב גלנט ייעדר.