ראש הממשלה נתניהו לא התקשר להודיע לנשיא ביידן לגבי ביטול נסיעת המשלחת הישראלית לוושינגטון, זאת לאחר שארה"ב לא הטילה וטו במועצת האו"ם על הפסקת המלחמה בעזה.

ראש השב"כ לשעבר מזהיר על חוק הגיוס: "לנתניהו יש רצון כמעט בלתי אפשרי"
גוטליב נגד הרמטכ''ל: "שחקן פוליטי קלאסי"

כזכור, זמן קצר לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה, הבהיר ראש הממשלה נתניהו לחברי המשלחת הישראלית כי "אם ארה"ב לא תטיל וטו על החלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים - אני מבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון".

המשלחת הייתה אמורה לצאת לארה"ב כדי לדון עם האמריקנים בתוכניות צה"ל לפעולה ברפיח תישאר בישראל. לאחר החלטת ארה"ב, האשים נתניהו: "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ע"פ חשיפת ברק רביד בוואלה!, בכירים אמריקאים טענו כי נתניהו בחר ליצור משבר עם ארה״ב מסיבות פוליטיות פנימיות. עוד דיווח כי ביום ראשון בלילה וביום שני בבוקר הבית הלבן קיים שיחות עם יועצי נתניהו לגבי הצעת ההחלטה שתובא להצבעה במועצת הביטחון והבהיר כי ארה״ב צפויה להימנע ולא להטיל וטו, כך אמרו מקורות שמעורים בנושא. הבית הלבן הדגיש בפני יועציו של נתניהו כי הימנעות האמריקנית אינה מהווה שינוי מדיניות מצד ארה״ב לגבי התנאים הנחוצים להפסקת אש וכי ממשל ביידן אינו רואה את ההחלטה כמחייבת, ציינו המקורות. 

נתניהו מצידו אמר בהודעה שפרסם כי הוא הבהיר לבכירי הבית הלבן כבר ביום ראשון כי ישראל כן רואה הימנעות אמריקנית כשינוי מדיניות ואיים שאם הדבר יקרה הוא יבטל את יציאת יועציו - רון דרמר וצחי הנגבי לבית הלבן לשיחות בנושא המבצע ברפיח. 

״אם ראש הממשלה נתניהו כל כך התנגד להימנעות אמריקנית בהצבעה מדוע הוא לא התקשר לנשיא ביידן ואמר לו את זה? מדיניות ארה״ב ברורה - אנחנו מסתכלים על ההחלטה ככזו שקוראת להפסקת אש ולשחרור החטופים באותה פסקה״, אמר בכיר אמריקאי. 

גנץ הגיב לסערה המדינית: ״למדינת ישראל יש חובה מוסרית להמשיך בלחימה עד להשבת החטופים ולהסרת איום החמאס וכך נעשה. 
החלטת מועצת הביטחון אינה בעלת משמעות אופרטיבית עבורנו, ובכל מקרה, נמשיך להקשיב לידידותינו, ונעשה תמיד מה שנכון לביטחון ישראל.

ולצד זאת, חשוב לזכור - היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית הם עוגן בביטחון וביחסי החוץ של ישראל, והשיח הישיר עם הממשל האמריקאי הוא נכס חיוני שאסור לוותר עליו גם כשיש אתגרים ומחלוקות. 

טוב עשתה ארה״ב שהבהירה, כי הפסקת אש תתקיים כתלות בהשבת החטופים. טוב ששר הביטחון נמצא כעת בארה״ב, וידון עם בכירי הממשל על הנושאים המדיניים והביטחוניים שעל הפרק ועל הצורך שלנו בהמשך הלחימה.

לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה״ב, ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון כעת, כשמשקל התמיכה של ארה״ב בישראל כה קריטי".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר: "לאחר שחמאס בירכו על החלטת מועצת הביטחון שעברה בהימנעות ארה״ב, בני גנץ עוד מציע הערב לשלוח משלחת לארה״ב. ראש הממשלה נתניהו דחה את הצעתו".