יעקב פרי, השר וראש השב"כ לשעבר, התראיין היום (שני) לתכנית "איפה הכסף" של ענת דוידוב ברדיו 103FM ושיתף כיצד הוא רואה את חוק הגיוס החדש ואת המתרחש סביבו. כמו כן, פרי התייחס גם לסוגיית החטופים בעזה ולמשא ומתן להחזרתם.

ארה"ב לא הטילה וטו: החלטה להפסקת אש עברה במועצת הביטחון של האו"ם

תחילה, ראש השב"כ לשעבר התייחס לחוק הגיוס שחוקק ב-2014, כשהוא היה בממשלה וכיצד הוא שונה מהחוק שמוצע כיום: "קודם כל, זו הפעם הראשונה שחוקק חוק, ב-2014, אחרי הפסקה משנת 2000 כמעט שהיה חוק טל. אנחנו, את החוק שהוועדה שבראשותי העבירה, קבענו קודם כל מכסות שנתיות, מספריות בגיוסים. היה לנו ויכוח אם גיל הפטור צריך להיות 21 או 23, בחוק נדמה לי זה היה 23 ובסופו של דבר זה שונה לגיל 21. הוויכוח הגדול עם הסיעות החרדיות, ובמיוחד בראשן אריה דרעי, היה על נושא הסנקציות הפליליות. אנחנו כללנו בהצעת החוק סנקציות פליליות על ישיבות שלא יעמדו במכסה המספרית שהן צריכות לעמוד על ידי כמובן הפחתה או אי תשלום של חלק מהמענקים שהמדינה העניקה להן. על זה יצא קצפם של החרדים, גם על זה כמובן, חוץ מהעובדה שהם כמובן לא רצו לשתף פעולה בכלל בנושא הגיוס, דבר שלא השתנה עד עצם היום הזה".

לגבי עצם חקיקת החוק אל מול אכיפתו בפועל, פרי אמר כי: "אנחנו עדים לפארסה כי גם הצעת החוק, על כל פנים, על פי הסעיפים שאני קראתי היא הצעה שאף אחד לא יעמוד בה כי אין רצון בסיסי אצל רוב רובה של העדה החרדית להתגייס, לכן אין ברירה, אלא - או לחייב, גם כן לא בכוח, או לעשות את המסלול שמאפשר לבן ישיבה שירצה להתגייס, במקום שירות צבאי, שירות לאומי, ואז יש אולי סיכוי שחלק יסכימו להירתם כי אז הם פועלים למען הקהילה שבה הם חיים". 

עוד הוא הוסיף: "מסתבר שבכוח זה לא ילך. אין מצב שבו אנחנו נמלא את בתי הכלא הצבאיים או האזרחיים במשתמטים. הרי אנחנו לא נפעיל את כל משטרת ישראל בריצה אחרי עריקים ולכן צריך למצוא איזושהי הידברות עם הסיעות החרדיות ולאפשר להן גם הקלות מסוימות וגם אפשרות בסופו של דבר לשתף פעולה. זה קשה עד בלתי אפשרי. יש עדיין אפשרות לאשר לאלה שתורתם אומנותם וזה לפי דעתי כמה אלפים, אבל אני יודע שרוב רובם של אלה שלא לומדים תורה, רוצים לתרום, רוצים לעבוד ורוצים להשתלב והמדינה חייבת לאפשר להם בצורה כזאת או אחרת, גם אם צריך לחייב על ידי סנקציות כאלה או אחרות. אני מאמין שאם לישיבות מסוימות תופחת ההקצבה, לא תהיה להן ברירה. צריך להעמיד אותן בפני איזשהו מצב שהוא ללא ברירה ואז חלק לפחות ישתפו פעולה וזה אולי יתחיל ללכת".

בנוגע מה לדעתו סדרי העדיפויות של ראש הממשלה נתניהו בנושא, פרי טוען כי: "אין לי בכלל ספק שה-64 יותר חשובים לו והוא רוצה את שתי הציפורים וזה כמעט בלתי אפשרי. אנחנו שמענו את ההתבטאויות לאחרונה מצד הרב הראשי לישראל וניסיונות של 'אחים לנשק' להידבר עם נציגי הפלג הקיצוני של החרדים וראינו שאין שם הסכמה. מוכרחים להגיע למצב שאנשי הסיעות החרדיות בכנסת יבינו שאין מצב שבו במדינה מתוקנת, במדינה דמוקרטית, שנמצאת במלחמה, שזועקת שחסרים לה חיילים, חסר כוח אדם". 

לסיום, ראש השב"כ לשעבר התייחס לסוגיית החטופים ולמתווה להחזרתם: "אני גם מאלה שחושבים שהחזרתם של החטופים זה הדבר הכי חשוב, המשימה הכי עליונה שאנחנו צריכים לעבוד עליה, ומסתבר שאדון סינוואר מצליח בעורמתו לקלף קליפה אחר קליפה. אני רואה שבדיונים שאמורים להתקיים עוד הערב או אנחנו כבר מוותרים או מתגמשים בחלק גדול מהדברים שטענו קודם שלא נתגמש, אז יכול להיות שאנחנו צריכים להתגמש ולמצוא את עצמנו שרימינו, אני אומר את זה באופן מאוד גלוי. לספר שכך וכך נעשה ולא לעשות. לא תהיה לנו ברירה אחרת כי אי אפשר לסבול את העובדה שכל כך הרבה אנשים נמצאים במצב כל כך נורא בשבי חמאס".