יו"ר ועדת חוץ וביטחון לשעבר ח"כ רם בן ברק ממפלגת יש עתיד, שוחח היום (רביעי) עם גדי נס ב-104.5fm על יחסי ישראל עם ארה"ב והעולם: "יש בממשלה הזאת אנשים שחושבים שאפשר לוותר על האמריקאים, אירופה, המדינות הערביות", על החלטות הממשלה: "צריכים לבחור צד. האם אנחנו מדינה שנוטה למערב, או למקום אחד שהוא יותר מדינת הלכה המקדשת את הדת ולא את החיים" ועל המצב הבטחוני בצפון בצל המלחמה: "בצפון צריך לתת תשובה ואני מקווה שהממשלה תתעשת". 

דיווח דרמטי: לאחר פיצוץ עסקת החטופים - יש תאריך לכניסה לרפיח
החלטה חריגה: שופט העליון קיבל החלטה בתיק שבו מעורבים ילדיו

בפתח דבריו אמר: "אין ספק: המצב בצפון הוא בכי רע כבר הרבה מאוד זמן. כמעט 60 אלף אנשים שלא גרים בבתים שלהם, הם כל הזמן מטווחים. וצריכים לתת תשובה". הוא הוסיף: "עד עכשיו אנחנו מנהלים שם מלחמה בעצימות גבוה-נמוכה. אנחנו כל פעם מעלים את מדרג התגובות שלנו. הממשלה קיבלה החלטה שהיא מטפלת קודם כל בדרום ואחרי זה בצפון. נעשים מאמצים שאני מקווה שהם יצליחו להגיע להסדר בצפון כדי שלא יצטרכו להיכנס למלחמה. כרגע זה לא מצליח. אנחנו וארה"ב פעם חלקנו את אותם ערכים, היום פחות. אני לא רואה ערכים משותפים עם הקואליציה החרדית-משיחית-אנטי דמוקרטית. מה שהיה בסיס לערכים שלנו".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

 הוא התייחס לאפשרות שתיפתח עלינו מלחמה מול חיזבאללה מגבול לבנון: "אם לבנון לא יבינו שכדאי להם להגיע להסדר לפני שתהיה מלחמה, כנראה שתהיה מלחמה. גם אם תהיה מלחמה זה ייגמר בהסדר, אתה רואה שגם חיזבאללה לא מסליל את זה למלחמה". הוא הכריז כי "אחרי המלחמה הזאת לא יישאר בית אחד שיש בו תצפית לישראל מכיוון לבנון".

תיעוד פגיעת הרקטה בקריית שמונה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

באשר למלחמה בצפון ציין כי "אנחנו צריכים להיות מוכנים למלחמה קשה. האם נצליח? לא בטוח. האם אני חושב שהממשלה הולכת בכיוון הנכון? אני לא נכון, אני חושב שלמלחמה כזאת אנחנו צריכים להיות בקונצנזוס ללא האמריקנים". עוד מתח ח"כ ממפלגת יש עתיד ביקורת על ההתנהלות הדיפלומטית של הקואליציה: "יש בממשלה הזאת אנשים שחושבים שאפשר לוותר על האמריקאים, אירופה, המדינות הערביות".

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

בן ברק הדגיש את הסיבה לאי כניסת מפלגתו לממשלה: "נתניהו רוצה אותנו כקישוט למדיניות ההרסנית שלו", ומתח ביקורת על הממשלה ואמר: "ממשלה אחרת הייתה מחזירה אותם כבר, ממשלה שלא דואגת לשרידותה. ביבי לא עושה את זה כי לא יהיו לו 64 מנדטים".

על דבריו של ח"כ דני דנון מהליכוד שאמר שנילחם גם במקרה שארה"ב תפסיק את החימוש, גם בכלים לא מדויקים, השיב בן ברק: "אני לא רוצה להתייחס לכל אמירה שמישהו מהקואליציה ההזויה הזאת. בן גוריון כבר אמר שכשאתה יוצא למלחמה כדאי שתהיה מעצמת-על לצידך".

מבן גוריון לבן גביר. ראש הממשלה הראשון (צילום: כהן פריץ, לע''מ)
מבן גוריון לבן גביר. ראש הממשלה הראשון (צילום: כהן פריץ, לע''מ)

יו"ר ועדת חוץ לשעבר גם התייחס לסוגייה של עתיד מדינת ישראל: "אנחנו צריכים לבחור צד. האם אנחנו מדינה שנוטה למערב, או למקום אחד שהוא יותר מדינת הלכה המקדשת את הדת ולא את החיים". עוד הוסיף: "ברגע שאתה בוחר להיות בצד של מדינת הלכה, ברור לך שכל ההחלטות שלך יתקבלו מנקודת מבט כזו, כי בסופו של דבר תחריב את מדינת ישראל, אנחנו הולכים בעיניים פקוחות לחרב את מדינת ישראל. אני מקווה שיהיה מי שיעצור את זה בזמן, כרגע זה לא נראה, כרגע נראה שהשרידות של נתניהו חשובה יותר מהכול ואנחנו הולכים למצב רע מאוד".

יו''ר ועדת חוץ וביטחון, ח''כ רם בן ברק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת חוץ וביטחון, ח''כ רם בן ברק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)