הסערה הציבורית והמשפטית סביב חוק הגיוס מאיימת על שרידותה של הקואליציה. בראיון מיוחד למעריב, היועץ האסטרטגי אלעד וולף, בעלי חברת WBN, מסביר האם אכן הממשלה בסכנה וכיצד היא יכולה להתגבר על המשבר.

דיל עם הערבים והאולטימטום לנתניהו: החרדים מסתערים על חוק גיוס מחודש

האם לדעתך יש מוצא למשבר הפוליטי ?
לכל משבר פוליטי יש פתרון פתרון ומוצא, אבל לפעמים בפוליטיקה במקום למצוא את הפתרון - כשמזהים בחירות כל צד מקצין את העמדות. ככה מתחילה להתקיים דינמיקה של התפרקות. בסיטואציה הזו, נושא חוק הגיוס לדוגמא הוא נושא שפוגע בבטן הרכה של הרבה מאוד ממרכיבי הבסיס של הממשלה הזו ולמעשה מפצל אותה. אתה יכול לראות בכל הסקרים שמצביעי הליכוד ממש חלוקים וגם מצביעי הציונות הדתית, התמונה הזו עולה גם בסקרים שביצענו במכון המחקר שלנו במשרד WBN.

אז מה כל אחד מהצדדים צריך לעשות? 
‏מצד אחד יש את החרדים, שלא בטוח שבבחירות יזיקו להם, הציבור שלהם כרגע מאוד מגויס. לעומת זאת נתניהו צריך לתת ביטחון מספיק גבוה לשותפים שלו שהממשלה לא תתפרק לפחות בשנה הקרובה, ולכן אפשר לקבל החלטות משמעותיות גם אם פחות פופולאריות. לעומת זאת האופוזיציה חייבת להבין שזו הבטן הרכה ולעשות קמפיין אגרסיבי בעיקר על נושא חוק הגיוס, שכרגע פחות קורה.

אז מה בעצם האיום הגדול ביותר על הממשלה כרגע?
‏אין ספק שנושא חוק הגיוס הופך להיות נושא שפוגע מאוד בממשלה - גם בשותפות וגם בפופולריות. זה נושא שלגמרי יכול להפיל את הממשלה בעבודה נכונה של האופוזיציה. באופן כללי צריך להגיד שנושאי דת ומדינה היו האופסייד של הממשלה הזו מול הציבור מרגע הקמתה. המחאה והאופוזיציה מפספסות את ההזדמנות לתקוף את הנושא הזה - זאת טעות אסטרטגית. 

ב‏פודקאסט הפוליטי שלך "ברייקינג" טענת שקמפיין ״אתה הראש אתה אשם״ לא אפקטיבי, ומצד שני אתה טוען שהמחאה כן צריכה לצאת לרחובות. אתה יכול לחדד את הנקודה? 
‏בתפיסה אסטרטגית של קמפיין יש מושג שנקרא ספליט, זה המקום שבו הציבור מתחלק בערך חצי חצי וזה המקום הכי קשה לניהול אסטרטגי כי כל צד שאתה לוקח אתה מאבד את החצי השני. נושא דת ומדינה בכלל והגיוס בפרט הם נושא ספליט של הממשלה. המחאה שאומרת אתה הראש אתה אשם ולא מתעסקת בנושאי דת ומדינה מייצרת את הספליט שלה במקום אחר - בשאלה כן ביבי לא ביבי, זה ספליט של השישי באוקטובר ומבחינת נתניהו הוא רק ישמח לחזור לשם.