על רקע הפגנות משפחות החטופים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשך הלחימה בעזה והרג עובדי הסיוע ברצועה בתקיפה של חיל האוויר הישראלי שוחח הבוקר (רביעי) שר החקלאות וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני אבי דיכטר (הליכוד) עם ענת דודידוב ואודי סגל ב-103FM, והתייחס לדברים. 

ראש השב"כ מזהיר לאחר המחאה בירושלים: "עלולה להוביל למחוזות מסוכנים"
בלהט הוויכוח על חוק הגיוס: סוגיה מרכזית ומהותית אחת חמקה מהדיון הציבורי

"אין ספק שהעובדה ש־134 חטופים נמצאים עדיין בעזה, גם חיים וגם אלה שלא בין החיים, אלה שמה-7 באוקטובר ואלה שנחטפו לפני, זו עובדה שמחייבת את כולנו, מראש הממשלה עד אחרון האזרחים, להיות מודאגים מאוד", אמר בפתח השיחה. "בעיקר אלה שיש להם את הסמכות, האחריות, כמו ראש הממשלה, חברי הקבינט, שיש לי את הזכות להימנות עימם, כמו כל אחד שיש לו פעילות - בישיבות הקבינט הנושא הזה הוא במרכז תשומת הלב. הלב הוא עם המשפחות של החטופים, להם יש משימה אחת בלבד, לא צריך לעניין אותם שום דבר חוץ מלהביא את הבת או הבן שנחטפו לתוך עזה".

זאת המשימה שלהם או של הממשלה?
"האחריות להביא אותם הביתה היא על הממשלה, על המערכת הביטחונית, הצבאית, האחריות על עלינו. המשימה מבחינת המשפחות, היקירים שלהם שנמצאים בעזה, המשימה שלהם היא לשים את זה בצורה הכי פתוחה שיכולה להיות. אני חושב שהמחשבה שאם יפגינו יותר יגדילו את הסיכוי היא מחשבה הפוכה מהעובדות שאני מכיר. צריך להסתכל איך רואים את זה בצד השני, בסופו של דבר בחמאס מסתכלים מה כושר המיקוח שלהם מולנו. המערכת הצבאית מחלישה את כוח המיקוח שלהם, היא כבר חצי שנה במלחמה, השמידה כמעט את כל תשתיות הטרור הצבאיות של החמאס והג'יהאד בעזה, כל מי שרוצה את עזה מבינים היטב מה עובר עליהם".

"הם מחפשים כל דבר אחר שיכול לחזק את כוח המיקוח שלהם, אני חושב שהפגנות פראיות בסדר גודל כזה מחזקות את המיקוח של חמאס. המשפחות של החטופים הן הדבר הכי קרוב היום ללב כולנו. אני פוגש אותן, אני בקשר איתן, הלב נצבט כשאתה שומע את הכאב שלהן. הוא גם כאב שלנו אבל הוא לא יכול להשתוות לשלהן. המשימה הזו, הם יוצאים אליה עם ברק בעיניים, אתה רואה את הישיבות, את הקשב של ראש הממשלה. לחשוב שראש הממשלה הוא המכשול זה לחשוב 180 מעלות מהמציאות".

בהמשך התייחס לתקרית ברצועת עזה בה נהרגו עובדי סיוע ולביקורת מצד ארצות הברית: "זו תקלה, אתה יורה כדי להרוג מחבלים ואתה הורג אזרחים שהם בחלקם לא תושבי עזה. זו תקלה, צה"ל תיחקר, הרמטכ"ל באופן אישי תיחקר, זה מראה את הרצינות שישראל מייחסת לזה. אלה אירועים שקורים ולצערי גם איבדנו לוחמים ישראליים, כולל במלחמה הזו, כתוצאה מטעויות שלנו. בסוגיה הזו יפיקו את הלקחים, יראו איך ממשיכים את המלחמה בצורה יותר ממוקדת עם יותר זהירות, בוודאי מול אנשים שמגישים סיוע, בוודאי מול אנשים ממדינות אחרות, אבל זה לא יעצור את המלחמה".

אבי דיכטר (צילום: אבשלום ששוני)
אבי דיכטר (צילום: אבשלום ששוני)

על סוגיית "היום שאחרי" אמר: "אנחנו נמצאים חצי שנה במלחמה, היעד של השמדת תשתיות הטרור של החמאס והג'יהאד קרוב להשגה. נשאר הנושא של רפיח, שיש בו מגבלות, לאו דווקא מבצעיות בלבד, יש בו מגבלות בינלאומיות שאנחנו לצערי מתחשבים בהן. מה לעשות שכשמעצמות כמו ארה"ב ומדינות מרכזיות באירופה בולמות את רפיח, אנחנו מתחשבים בזה, ובסוף רפיח, תשתיות הטרור שם יהרסו. אין אפשרות אחרת. זה לא יקרה. טעות לפרסם תוכנית של 'היום שאחרי' תוך כדי מלחמה. כשאתה מפרסם את מה שאתה רוצה שיקרה ב'יום שאחרי' אתה משחק לידי האויב. לתכנן, כן, לבנות את המתכונת, כן, לשתף פעולה עם ארה"ב, כן, אבל לפרסם? למה? ארה"ב הודיעה בתקשורת העולמית 'אנחנו רוצים את הרשות בעזה', ישראל הודיעה 'אנחנו לא נכניס'".

חסימה באיילון בעקבות הפגנה להשבת החטופים (צילום :מעריב אונליין)

לדברי דיכטר, "לנו יש יעד ברור – השמדת תשתיות הטרור של החמאס והג'יהאד בעזה. רפיח הוא הדבר היחיד שנותר בהיקף כזה של מספר גדודים של מחבלים עם יכולות צבאיות. הגדודים האלו יושמדו, אין אפשרות אחרת. אנחנו מבינים את הרגישות שיש בעולם סביב מיליון ומשהו איש ברפיח. לצה"ל יש תוכנית סדורה, ברורה, איך מפנים, אף אחד לא מתכוון לעשות את זה במהירות כדי לסכן חיילים. זה לא משנה, בסוף את רפיח אנחנו נצרף לכל אותם אתרים שהתשתיות הצבאית של החמאס והג'יהאד הושמדו בהם".

"אני חושב שבמלחמה אתה צריך להשלים את היעד, המחלוקת עם ארה"ב היא לא על הצורך להשמיד את תשתיות הטרור האלה, אלא איך עושים את זה עם בעיה של כל כך הרבה מפונים. לצה"ל יש תוכנית ברורה, אם יצטרכו לעשות את זה בצורה יותר מהירה ימצאו פתרונות גם לזה. העיקרון הוא להשמיד את התשתיות האלה ולהקטין ככל שניתן את הסכנה לחיילנו שעושים את העבודה הזו", הוסיף.
 
סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103fm