החל מהבוקר (שני) האינטרנט באיראן לא פועל. לא מדובר בתקלה טכנית כלשהי, אלא בחסימה מכוונת של השלטון. המהלך הזה בוצע קצת יותר מיממה לאחר המתקפה האיראנית על ישראל. לדברי המומחית לאיראן, ד"ר תמר עילם-גינדין, יש לכך שתי סיבות מרכזיות. 

בעוד איראן מנסה לייצר משוואה חדשה - יש לה פצצה מתקתקת מתחת לאף

"בדרך כלל, המשטר חוסם את האינטרנט כשיש חשש להפגנות נגדו", היא מסבירה. "אתמול היו המון דיבורים על כך שאם ישראל תתקוף - אז זה ינוצל להפלת המשטר מצד מתנגדיו, כי מבחינתם הוא לא יכול להתמודד עם הכלכלה המקרטעת, המלחמה מבחוץ וגם עם הבעיות מבפנים. ישנם אנשים שממש מחכים לתקיפה הישראלית".

 השער של העיתון האיראני טהראן טיימס (צילום: רשתות ערביות)
השער של העיתון האיראני טהראן טיימס (צילום: רשתות ערביות)

"הסיבה הנוספת עלולה להיות שהמשטר רצה להסתיר מתומכיו שהנקמה נחלה כישלון חרוץ, מה שהם עלולים לגלות ברשת. מאז התקיפה, המשטר 'מאכיל' אותם כי הנקמה הייתה גדולה וההצלחה מסחררת", מוסיפה ד"ר תמר עילם-גינדין.

באשר לאופן שבו מסקרים על האירועים האחרונים בתקשורת האיראנים, היא מסבירה: "בשופרות של המשטר מציגים את זה כהצלחה גדולה, נקמה קשה - שזה בדיוק מה שהם רוצים לשדר לעם. יורדים לרחוב ו'מוצאים' אנשים שמחים כי הנה נקמנו בישראל. מפרסמים תמונות ממוחזרות ממקומות אחרים כדי להראות פגיעות ישירות. הם מתפארים בפגיעות, למשל בבסיס חיל האוויר שממנו יצאה התקיפה לדמשק. יש גרעין של אמת, אך הם שוכחים לציין שכל הנפגעים היו מוסלמים - הילדה הבדואית שאנחנו שולחים לה איחולי החלמה, והירדנים שנהרגו שאנחנו שולחים תנחומים למשפחותיהם".

בהתייחס לתגובה האפשרית של ישראל למתקפה האיראנית, היא אומרת: "אני חושבת שאם מחליטים על תגובה, מקבלי ההחלטות בארץ צריכים לתאם אותה עם גורמי אופוזיציה איראנית כדי לראות איך הם מפיקים מקסימום תועלת ממתקפה כזאת. אמנם בחישה של כוחות זרים בנעשה בתוך איראן מורידה לגיטימציה של פעולות, אבל כאן זו פעולה ישראלית לגיטימית מול פעולה איראנית עצמאית, פשוט עם תיאום. נראה לי שיכול לעבוד".

את דבריה היא חותמת באומרה כי "כל האירוע מאוד שחק את כוח ההרתעה של הרפובליקה האסלאמית, אבל אני עדיין מקווה שהאנשים שהיו היעד של מבצע התודעה הזה - כלומר המבקרים מימין - אכן יבלעו את הפיתיון ויפסיקו לבקר את המשטר על חוסר המעש והנקמה שלא מגיעה".