ב-31 באוגוסט 2022, חודשים ספורים לפני הבחירות לכנסת הנוכחית, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר, שינה בחטף את תקנון המפלגה, ללא כינוס חברי המזכירות והצבעה על המהלך, ובזאת הקנה לעצמו סמכויות מרחיקות לכת, כך חשף היום (שלישי) ינון שלום יתח באתר "וואלה!".

בעקבות עימות מול החרדים, בן גביר הודיע - "לא מחויב למשמעת קואליציונית"

עוד לפני כן, לאחר שיו"ר המפלגה הקודם, מיכאל בן ארי, נפסל מלהתמודד לכנסת ה-21 על ידי בג"ץ, בן גביר הוא זה שהפך למספר אחד במפלגה, ללא אישור המזכירות, שעל פי התקנון הינה זו שאחראית למנות יו"ר חדש. ביום האחרון של חודש אוגוסט הסוגיה הזאת הפכה ללא רלוונטית, לאחר שהתקנון שונה והמזכירות איבדה את מרבית הסמכויות שלה בכל מקרה. מי שעזרו לשר לבצע את המהלך הדיקטטורי הם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, אשר חתום על הדיווחים לרשם המפלגות, וחננאל דורפמן - מי שמשמש היום כראש מטה של בן גביר, אשר היה העו"ד שאימת את החתימה על המסמכים.

השר יצחק וסרלאוף (צילום: ראובן קסטרו)
השר יצחק וסרלאוף (צילום: ראובן קסטרו)

אז מה הם השינויים שנכנסו לתקנון החדש? כלל הסמכויות המהותיות בעצם רוכזו אצל יו"ר המפלגה. בן גביר הפך למחליט הבלעדי בסוגיות של הרכבת הרשימה לכנסת, מינוי חברי הוועדה המסדרת, הזזת חברי הנהלה, מינוי בעלי תפקיד, והחלטות בנוגע לכניסה לקואליציה וריצה עם מפלגות אחרות.

מעבר לכך, התקנון החדש קובע כי הבחירות ליו"ר מפלגה חדש יכולות להתקיים רק החל מהכנסת ה-27, כלומר בן גביר סידר לעצמו עוד שתי מערכות בחירות לפחות כיו"ר. שינוי נוסף, קבע כי המזכירות ובין הדין, שקודם לכן יכלו להפסיק חברות במפלגה של היו"ר - כעת אינן רשאיות לכך. למעשה, מדובר בחסינות.

חמנאל דורפמן (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
חמנאל דורפמן (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

כלל השינויים הללו, כמו כמעט כל מהלכיו של בן גביר מאז שהפך למספר אחד במפלגה, נעשו ללא עדכון של חברי המזכירות, חברי המפלגה, רשם המפלגות ושאר הגורמים הרלוונטיים וברוב המקרים גם אין בנמצא מסמכים הדרושים לביצוע אותם המהלכים. לטענת חברי המזכירות, הם לא זומנו אפילו פעם אחת לישיבת המפלגה, מאז תחילת כהונתו של בן גביר.