רשם העמותות החליט לפתוח בהליכי פירוק לשתי עמותות הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית (רע"מ), "העמותה האסלאמית למען יתומים ונזקקים" המוכרת בכינוי "עמותת סיוע 48", וכן "עמותת המעשים ההומניטריים".

עקב שת"פ עם גופים הקשורים לארגוני טרור: עמותות רע"מ יפורקו

על פי הדיווח, רשם העמותות ביצע הליך פיקוח במסגרתו העלה ממצאים חמורים ביותר כנגד עמותת סיוע 48 הכוללות חשד לעבירות מימון טרור, הלבנת הון והפרות נהלים חמורות. את התלונות נגד עמותות רע"מ, הפועלות מכפר קאסם, הגיש ארגון "עד כאן" לאחר מחקר מעמיק בו נחשפו קשרי עמותת סיוע 48 של רע״מ ועמותת המעשים ההומניטריים לארגון הטרור חמאס. כזכור, לפני כשנתיים וחצי פורסם תחקיר ארגון עד כאן, יחד עם "בוחרים בחיים" הקושר בין העמותה ובין חמאס. בשבוע שעבר נחשף על ידי ארגון עד כאן כי בית המשפט המחוזי ימשיך להקפיא את חשבונות עמותת סיוע 48 בעקבות תלונות ארגון עד כאן.

ד"ר גדי חיטמן, ראש המחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת אריאל ומומחה לחברה הערבית בישראל, אמר כי לטענתו התופעה של עמותות מטעם התנועה האסלאמית המסייעות לפלסטינים בשטחים ובכלל זה לגורמי חמאס מוכרת מאז שנות ה-90. לדבריו: "זו הייתה הסיבה שמערכת הביטחון פעלה נגד הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית וסגרה עמותות בנצרת כבר בשנת 2002. המקרה של רע"מ, ככל שהפרטים נכונים, אינו שונה, ואם אכן ישנן ראיות, יש לסגור את העמותות הללו ולוודא שמקומן לא נפתחות חברות מסחריות שתעשנה את אותה פעילות".

לשיטתך, מה על גורמי האכיפה לעשות?
"מבחינת רע"מ והעומד בראשה מנסור עבאס, זהו כרטיס צהוב בוהק, שיש בו כדי לסמן גבולות ברורים לגבי פעילות מותרת ופעילות אסורה על פי חוק. הפרשה הזו היא אבן בוחן עבור עבאס, שכן, אם הוא חפץ באינטגרציה של החברה הערבית, עליו להוקיע את הסיוע לחמאס ולוודא שעמותות רע"מ פועלות רק במסגרת החוק".

גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן" אשר חשף את פעילות עמותת סיוע 48 וקשריה עם מפלגת רע"מ, מסר בעקבות הליכי פירוק עמותת סיוע 48 הדגיש כי: "עמותת "סיוע 48" היתה צריכה להיסגר מזמן. יחד עם ארגון "בוחרים בחיים" חשפנו את הקשרים של סיוע 48 לארגוני טרור מוכרזים, כולל העברת כספים וציוד לעזה, שחולקו על ידי חמאס, ואת התודות של חמאס לעמותה. הקשר בין ארגוני הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית שמפלגת רע"מ היא נציגתו בכנסת, לבין ארגוני טרור, צריך להטריד כל אזרח במדינת ישראל, ובמיוחד את רשויות החוק.

"אנחנו קוראים לחברי הכנסת לנתק כל שיתוף פעולה עם מפלגת רע"מ, שמנכ"ל העמותה שהסתובב בעזה ופגש בכירים בחמאס, אחראי על מינוי חברי הכנסת לרשימת המפלגה, וגם התמודד בה בעצמו. על משטרת ישראל לעצור את מי שניהלו את הקשרים עם ארגוני הטרור ולתפוס את כספי העמותות, שעשרות מיליונים מהם עדיין מוחזקים בחשבונות הבנק. ארגון "עד כאן" ימשיך לפעול נגד ארגוני הטרור ונגד מקורות המימון האזרחיים שלהם, כולל כאלו ששמים מסיכות של סיוע לנזקקים, או זכויות אדם. את עמותת "סיוע 48" יש לפרק עכשיו".