הרשויות של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק נסוגו ברגע האחרון מהאיום לפנות את מאהל המחאה הפרו־חמאסי, שפועל בקמפוס בשבוע האחרון, והסכימו להמשיך, לפחות עד מחר, במשא ומתן עם נציגי הסטודנטים, מבלי למנוע לחלוטין את המשך המחאה.

מרצה בכיר בקולומביה מהמר: זה מה שהיה קורה אם הקריאות היו נגד שחורים

נשיאת האוניברסיטה מינוש שאפיק הכריזה שלשום בערב כי היא מציבה דד־ליין עד חצות, כדי להגיע להסכם על עתידו של "מאהל הסולידריות עם עזה" שהוקם בקמפוס, לפני שתשקול "אפשרויות חלופיות לטיהור של המדשאה המערבית וחידוש הרגיעה בקמפוס, כדי שסטודנטים יוכלו להשלים את הסמסטר ולקבל תעודה".

"אני תומכת לחלוטין בחשיבות של חופש הדיבור, מכבדת את הזכות להפגין ומכירה בכך שרבים מהמפגינים התאספו באופן שקט", מסרה שאפיק. "עם זאת, המאהל עורר חששות כבדים לגבי בטיחות, משבש את חיי הקמפוס ויצר אווירה מתוחה, ולעתים עוינת, כלפי רבים מחברי קהילתנו. חיוני להתקדם עם תוכנית לפירוקו".

זמן קצר לפני שפקע המועד בחצות, נמסר כי הדד־ליין הוארך עד שמונה בבוקר, ובהודעה נוספת, בשלוש לפנות בוקר, נאמר כי הצדדים הסכימו להמשיך בשיחות עוד 48 שעות, בשל "התקדמות חשובה עם נציגים של מאהל הסטודנטים". דובר מטעם האוניברסיטה מסר כי הסטודנטים הסכימו לצמצם את מספר האוהלים, לשמור על הנהלים של שירותי הכיבוי, להוציא מהמאהל משתתפים שאינם סטודנטים, ובנוסף "לנקוט צעדים כדי להבטיח שהמאהל פתוח לכולם ואוסר על שימוש בשפה מפלה או מטרידה".

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

במקביל, נמשכים צעדי מחאה בקמפוסים שונים ברחבי ארה"ב. באוניברסיטת בראון שברוד איילנד גם הוקם מאהל שדורש את ניתוק כל הקשרים עם ישראל, והרשויות התריאו כי המשתתפים עלולים לעמוד בפני צעדים משמעתיים בשל הפרת תקנון האוניברסיטה. באוניברסיטת רייס ביוסטון התקיימה צעדת מחאה, ובאוניברסיטת טקסס באוסטין השביתו הסטודנטים את הלימודים בדרישה לעצור את הקשרים עם ישראל. באוניברסיטת מינסוטה נעצרו תשעה מפגינים שסירבו להתפנות ממאהל שהוקם בתחילת השבוע.

מנהל הבולשת הפדרלית כריסטופר ריי סיפר כי הסוכנות פועלת בשיתוף פעולה עם רשויות אכיפת החוק ברמה המדינתית והמקומית ועם רשויות אכיפת החוק בקמפוסים, כדי להתריע בפניהן על איומים אנטישמיים ועל אפשרות למעשי אלימות במהלך המחאה המתמשכת בשל המלחמה בעזה.

בראיון לחדשות NBC, הדגיש ריי כי הסוכנות לא עוקבת אחרי ההפגנות, אולם לדבריו "אנחנו משתפים מודיעין לגבי איומים ספציפיים באלימות עם הקמפוסים ועם רשויות אכיפת החוק". בתוך כך, משטרת ניו יורק עצרה יותר מ־200 בני אדם, שהשתתפו בהפגנת מחאה פרו־פלסטינית ליד ביתו של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר במנהטן שלשום בלילה וחסמו כבישים. הארגון האנטי־ציוני קול יהודי לשלום ארגן את ההפגנה, שבמהלכה יצאו המשתתפים נגד אישור חבילת הסיוע הביטחוני החדשה לישראל.