יש שיאמרו שיחסי ישראל עם טורקיה מעולם לא היו מורכבים כמו בתקופה הנוכחית. אתמול (רביעי) הודיע שר החוץ הטורקי, שארצו החליטה להצטרף לתביעה של דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג, אשר מאשימה את ישראל ברצח עם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כמו כן, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה עזב את קטאר ושוהה בטורקיה כבר 12 יום, יש שסוברים שמנהיגי חמאס מעוניינים לקבוע שם את ביתם החדש. בנוסף, משט דמוי המרמרה, עתיד לצאת מנמל טורקי בקרוב לרצועת עזה. ביום שלישי בוצע פיגוע בירושלים בו נפצע חייל מג"ב על ידי תייר טורקי ובהמשך אותו היום אסרא ארדואן, בתו של נשיא טורקיה, העלתה ציוץ שבו בירכה את אותו הפיגוע

כבר אין ספק שטורקיה טומנת ידה עמוק יותר מבדרך כלל, בצלחת של הסכסוך בין ישראל לחמאס. כדי ללמוד על המשמעויות שמאחורי המפגע הלא שגרתי הזה, "מעריב" פנה לד״ר חי איתן כהן ינרוג׳ק. ד"ר ירונג'ק שנולד וגדל בטורקיה, הוא מומחה בפוליטיקה וביחסי החוץ של טורקיה וביחסי טורקיה-ישראל וחוקר ופועל במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב.

הנייה וארדואן (צילום: רשתות ערביות)
הנייה וארדואן (צילום: רשתות ערביות)

ד"ר ירונג'ק אומר שמתחילת המלחמה אנחנו רואים הסתה חסרת תקדים בטורקיה נגד מדינת ישראל. זה עבר כל קנה מידה שאנחנו הכרנו עד היום, זה חצה את הגבולות של ביקורת לגיטימית נגד מדינה. לצערו, זה הגיע לרמות גבוהות של אנטישמיות.

הוא מפנה את תשומת הלב לכך שהמחבל הטורקי שהגיע לירושלים, אינו "סתם תייר", אלא הגיע לכאן במשלחת לענייני דת. ד"ר ירונג'ק מציין שמדובר באדם שתיפקד כאימאם בישוב בפריפריה הטורקית. "בזכות המשלחת הזאת הוא הגיע לכאן והשיג אשרת כניסה מהשגרירות הישראלית, כנראה באנקרה או מהקונסוליה הישראלית באיסטנבול. אני ראיתי את צילום הדרכון שלו, זה היה דרכון של תייר רגיל". 

משמעות הדבר בעיניו היא, שהמחבל נהנה מחסות של הרשות לענייני הדת הטורקית (כמו הרבנות הראשית של ישראל), ששיגרה לכאן את המשלחת. ד"ר ירונג'ק מסביר ש"הם עושים את זה כל שנה, הם קוראים לזה 'עומרה', הביקור של המקומות הקדושים שלא בעונת החאג׳. הם קודם כל מגיעים לירושלים ולאחר מכן הם ממשיכים לעוד כמה מדינות ולמכה". ד"ר ירונג'ק מוסיף שדיווח בתקשורת הטורקית טוען, כי ביום הפיגוע המחבל ביקש שלא להיות ביחד עם הקבוצה. 

נאום ארדואן נגד ישראל והמלחמה בעזה  (צילום: רויטרס)
נאום ארדואן נגד ישראל והמלחמה בעזה (צילום: רויטרס)

מידע נוסף על המחבל שהוא אסף ממקורות תקשורת טורקית חושף שמדובר באדם מופנם, לא חביב, נשוי עם ילדים. לדבריו, התקשורת הטורקית דיווחה על האירוע בצורה לכאורה מאוזנת, "בהתחלה כתבו שמשטרת ישראל הרגה אזרח טורקי בירושלים. לאחר מכן, ברגע שצילומי מצלמות האבטחה נחשפו, הם פשוט שינו את הגרסה ואמרו שהתוקף הטורקי נפגע ונהרג על ידי שוטרים". 

ד"ר ירונג'ק עוד מספר, שהיו גם כאלה ברחוב שחילקו ממתקים ושהתקשורת האסלאמית ניסתה להפוך את המחבל לשאהיד. אולם, ברשתות החברתיות מתחו נגדו ביקורת על כך שתקף מאחור ולא ניסה לאתגר את השוטר הישראלי כמו שצריך, וטענו שלכן אינו ראוי להיחשב שאהיד. בכלל, ד"ר ירונג'ק חושב שהשיח היה "די מטורף", "היו כאלה שאמרו שהוא בעצם מתאבד ולכן לא יוכל להיחשב שאהיד". כך או אחרת, המומחה לענייני טורקיה קובע שאנחנו בתהליך התדרדרות, "לראשונה תייר טורקי במדינת ישראל דוקר".

שאלנו, האם בעקבות האירוע ישראל צריכה להתנהג אחרת לתיירים טורקים? ד"ר ירונג'ק משיב שהקבוצה שקיבלה אשרת כניסה היא קבוצת אנשי דת, עובדי מדינה מטעם המדינה הטורקית. "על פניו הם לא נחשבים לאנשים בעייתיים". ברגע שטורקיה מבקשת אשרת כניסה לאימאמים, קבוצת אנשי דת, לעלות להר הבית כדי להתפלל ולאחר מכן להמשיך למכה ולעוד מדינות, הוא לא חושב שניתן לשלול את הזכות הזאת מהאנשים האלה.

להערכתו, אם ישראל תמנע מאנשי דת להיכנס לירושלים, עלול להתרחש משבר דיפלומטי חדש. לגרסתו "טורקיה נמצאת במקום אפור כזה, לא הכי ידידותי בעולם לישראל וגם לא עוינת במוצהר. האזור האפור, המשהו באמצע הזה, גורם לכאב ראש לישראל".