ע"פ שני מקורות המעורים בפרטים, ישראל מתכננת לשלב בימים ובשבועות הקרובים גורמים פלסטיניים, שאינם קשורים לחמאס, בהפעלת הצד הפלסטיני של מעבר רפיח ובניהול העברת הסיוע ממצרים לתוך עזה וחלוקתו. 

רוטמן תוקף את ארה"ב: "מו"מ עם וושינגטון מרחיק את השבת החטופים"
את מי מייצגים הח"כים הערבים? ספר חדש מנפץ כמה הנחות יסוד שגויות

לאחר שצה"ל הכריז הבוקר (שלישי) כי השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני, עלתה השאלה איך מתכוונת ישראל לנהל את התנועה במעבר, שהוא בבחינת אתר אסטרטגי עבור חמאס, ואחת הנקודות המרכזיות דרכן נכנסות משאיות סיוע לעזה.

סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

המקורות ציינו כי השתלטות על מעבר רפיח נועדה לחסל את אחת מיכולות המשילות המרכזיות של חמאס ברצועה, ואת שליטת הארגון בכניסת הסיוע לרצועה ממצרים.

עוד אמרו כי התוכנית של צה"ל היא לשלוט באזור המעבר כדי לאפשר בידוק ומעקב טובים יותר של הסיוע שנכנס לרצועה. בימים ובשבועות הקרובים, כאמור, הכוונה היא לשלב גורמים פלסטיניים שאינם קשורים לחמאס בהפעלת הצד הפלסטיני של המעבר, כדי שיקחו חלק בהעברת הסיוע ממצרים לעזה ובחלוקתו בתוך הרצועה.

סיוע הומניטרי עזה (צילום: רויטרס)
סיוע הומניטרי עזה (צילום: רויטרס)

 
ההשתלטות על המעבר וסביבתו בעלת חשיבות רבה עבור ישראל, מכמה טעמים: ראשית, היא מעניקה שליטה על אחת מנקודות היציאה מהרצועה (הצד הפלסטיני היה בשליטת חמאס); שנית, אף שמדובר בציר לכניסת סחורות, בעבר שימש לכאורה גם כדי להחדיר לרצועה אמצעי לחימה, תחמושת וחומרי גלם לייצור נשק; ושלישית - חמאס גבה מס מכל משאית שנכנסה ממצרים ונעה דרך המעבר, ובכך עלה בידו לגלגל סכומי עתק למימון מחבלי הזרוע הצבאית וכן למימון מוסדות השלטון ברצועה. ההשתלטות הישראלית על צידו הפלסטיני של המעבר עשויה להנחית מכה קשה על יתרונות אלה שחמאס נהנה מהם עד כה.