בעקבות ניצחונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבחירות בישראל, חוששים בבית הלבן מהרטוריקה שבה הוא עשה שימוש בקמפיין הליכוד ומההתבטאויות נגד הקמת מדינה פלסטינית. כך למשל, נתניהו אמר במהלך יום הבחירות כי ערביי ישראל "מגיעים בהמוניהם אל הקלפי", ו"עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים".



על פי מספר גורמים רשמיים, הצוות של אובמה שוקל כעת ברצינות להסכים להצעת מועצת הביטחון של האו"ם "המגלמת את העקרונות של פתרון שתי מדינות שיכללו חזרה של ישראל לגבולות 1967 ויסכימו על חילופי שטחים", כך לפי הניו יורק טיימס.



למרות שהיחסים בין ישראל לארצות הברית יישארו חזקים, מסבירים גורמים רשמיים בממשל אובמה, הם לא ינוהלו בידי אובמה ונתניהו עצמם. במקום זה, מזכיר המדינה ג'ון קרי, אחד מידידיו הבודדים של נתניהו בצוות הנשיאותי, ייקח שליטה על הנושא ביחד עם גורמים בפנטגון שעוסקים בהיבטים הצבאיים של הקשר עם ישראל.



גורם בכיר בבית הלבן הסביר: "המטרה המקורית שלנו הייתה לתמוך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. המציאות כעת היא שהממשל בישראל לא תומך יותר במשא ומתן ישיר. אנו צריכים להתחשב בזה בהחלטותינו העתידיות".



גם באו"ם הדגישו אתמול כי הם מצפים שישראל תמשיך בתהליך השלום במזרח התיכון ותדון במדינה פלסטינית, לאחר שנתניהו אמר כי הוא מתחייב לנטוש את המחויבות שלו למדינה פלסטינית.



"אנחנו מצפים מכל ממשלה שתורכב כתוצאה מהבחירות הללו, להמשיך בתהליך שהחל עם הממשלות הקודמות של ישראל, כך שנוכל להמשיך במשא ומתן בין הישראלים והפלסטינים כדי להבין את חזון שתי המדינות, ישראל ופלסטין, החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון", ציין דובר האו"ם, פראחן חאק.