יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן הודיע (שני) בפתח ישיבת סיעתו כי המפלגה לא תצטרף לממשלה המתגבשת.



בפתח הידיעה אמר ליברמן: "זה לא סוד שבימים האחרונים התלבטנו איך להמשיך הלאה. הדילמה שלנו בסופו של דבר היתה עקרונות או כיסאות. בחרנו בעקרונות. זכינו במשא ומתן לקבל את משרד החוץ וגם משרד הקליטה. יחד עם זאת, הגענו למסקנה שזה לא נכון מבחינתנו להצטרף כרגע".



ליברמן הוסיף ואמר: "כל מה שאנחנו ראינו בהסכמים עם המפלגות האחרות וגם מה שלא ראינו, הביא אותי למסקנה שמה שעתיד לקום זאת לא ממשלה לאומית, זה לא מחנה לאומי, אלא ממשלה שהיא השתלטות אופורטוניזם. אני יכול להבהיר למה אני מתכוון. מי שזוכר, בשלהי הכנסת הקודמת, הנושא המרכזי בבית הזה נסוב סביב חוק הלאום, מי שזוכר, לחוק הלאום היו כמה גרסאות. פתאום, בכנסת ה-20, הנושא הזה לגמרי לא חשוב, לא קיים".



ליברמן אמר כי הקואליציה המסתמנת לא משקפת לדעתו את המחנה הלאומי והוסיף כי היא "בהחלט לא לרוחינו בלשון המעטה". 



"לא מתוסכל, נשרת את העם באופוזיציה"



עוד הודיע ליברמן, כי הוא החליט להתפטר מתפקידו במשרד החוץ, אך ימשיך לכהן בכנסת. הוא הדגיש שוב ואמר את הפרט המרכזי בהודעתו: "אנחנו לא מצטרפים לקואליציה". כזכור, כבר לפני כשלושה שבועות הסביר יו"ר ישראל ביתנו כי מפלגתו לא תיכנס לקואליציה בכל מחיר.



עוד בהודעתו, ליברמן אמר כי הוא צופה תגובות רבות בתקשורת על המהלך: "אני יודע שהכותרות יהיו על 'ליברמן הבלתי צפוי'. יגידו כי הכל תוצאה של תסכול ועייפות, היחסים הרעים עם נתניהו, כל הקלישאות שאני רואה מספר שנים. אך אין שום תסכול, אנחנו הולכים לשרת את העם באופוזיציה. העם בחר בנו שנהיה שם  וזה לא נורא, לפעמים זה אפילו מועיל".



הוא הוסיף כי הוא מתכוון להיות מאוד פעיל באופוזיציה: "גם עם שישה מנדטים אפשר לעשות הרבה מאוד דברים. אנחנו רוצה להיות שלמים עם עצמנו, גם הפרדת רשויות, גם חוק הלאום, גם הרבה דברים אחרים, אנחנו לא מסוגלים לקבל את הגזירות האלה".



יו"ר המפלגה אמר כי לממשלה החדשה אין שום כוונה למגר את שלטון החמאס: "דיברתי לא מעט על מיגור השלטון הזה. במקרה הטוב, היו מסכימים להכניס את הפיסקה הזאת". הוא הוסיף כי אין גם כוונה לבנות בגושי ההתיישבות ובשכונות היהודיות ביהודה ושומרון ובירושלים: "אני לא מציע לבנות בכל פינה, או לבנות בג'אבל מוכאבר. אני בהחלט לא מוכן לקבל ולהבין למה לא בונים ברמות או בגילה, או במעלה אדומים. אין שום סיבה שלא לבנות שם. אני חושב שגם מבחינה משפטית, מבחינת ההתחייבות שלנו, יש לנו את האסמכתאות לבנות שם".



על נתניהו: "אי אפשר עם הזיגזגים"



ליברמן התייחס לאמירותיו של נתניהו על האזרחים הערבים בבחירות: "הוא קרא קריאה נרגשת 'ערבים באוטובוסים, תצאו להצביע' וכמה ימים לאחר מכן באה ההתנצלות. כמו כן, ראינו לפני הבחירות שהקפיאו את הכספים של הרשות הפלסטינית ומיד לאחר מכן הפשירו אותם. אמרתי לנתניהו- 'אל תקפיא אם לא תעמוד בזה'. עשינו זאת בגלל שהם הלכו לבית הדין בהאג, הם לא ביטלו ואנחנו העברנו את הכסף. ככה אי אפשר לעבוד. לפני הבחירות הוא אמר שזה לא רלוונטי שתי מדינות לשני עמים. בזיגזגים אי אפשר להתמודד עם האתגרים".



ליברמן התייחס להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם יהדות התורה וכולנו ואמר: "מי שראה את הסעיפים, הם מדליק תמרור אזהרה. באחד הסעיפים כתוב כי המנהיגים מתחייבים, שאם יהיו מעבר ל-70 מנדטים, אפשר יהיה לשנות. הם מתכוונים להכניס את מפלגת העבודה, והיא לא תבוא לקואליציה בלי תפקידים. יהיו פריימריז בעבודה ולאחר מכן יחליפו את ישראל ביתנו והבית היהודי. אין שום סיבה אחרת לסעיף הזה".

ליברמן הוסיף והתייחס למספר השרים העתידיים בממשלה: "יש בעיה עם קו ההמשכיות, הממשלה התחייבה והיתה אמורה לקום במתכונת מאוד מצומצמת. הדיו לא הספיק להתייבש וביטלו את החוק. מצד אחד אומרים שיש צרכים וחסרים תקציבים ומצד שני, הולכים בחקיקה ראשית להרחיב לכמות בלתי מוגבלת שרים וסגני שרים. באותו משרד יהיו שני שרים, וגם שני סגנים. אי אפשר לקרוא להידוק חגורה ולהגדיל את כמות השרים ללא פרופורציה. כל הממשלה בארה"ב היא 14 ארצות הברית. שוויץ מסתפקת בשבעה שרים. אצלנו צריך 22? למה"?


ח"כ בר: "כחלון צריך לממש הבטחתו ולא לשבת בממשלת 61 ח"כים"



בעקבות הודעתו של ליברמן כי מפלגתו תלך לאופוזיציה, קרא מזכ"ל העבודה, ח״כ חיליק בר, ליו"ר כולנו, משה כחלון, לממש את הבטחתו הציבורית כי לא יישב בממשלה של 61 ח״כים. 



בר אמר כי "ממשלת 61 ח"כים היא אסון ליציבות הממשלה ופתח לסחטנות לא פרופורציונלית שתבוא על חשבון הציבור, רווחתו ועתידו. כעת משהתבררה התמונה, ראוי כי נשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על הרצוג או שיכריז על יציאה לבחירות חדשות".