הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) להעביר לסמכותה את הסמכות הנתונה לשר הכלכלה, אריה דרעי, על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988, בכל הנוגע לפעולות הנדרשות לשם הגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה "תמר" ולשם פיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי "לוויתן", "כריש" ו"תנין" ושדות גז טבעי נוספים.



המשמעות היא שדרעי לא יהיה החתום הבלעדי על עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים.



בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "בסוף השבוע אישרנו פה אחד בקבינט את האצת הפיתוח והרחבתם של שדות הגז הטבעי שנתגלו מול חופי ישראל. אני נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי. אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. כבר ראינו מספיק מדינות שנכנעו ללחצים הללו, והגז נשאר באדמה - אסור לתת לזה לקרות כאן".



על המתווה שגובש אמר נתניהו: "המתווה מפרק את המונופול, הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליארדי שקלים לחינוך, לתרבות, לבריאות, ולעוד דברים רבים אחרים לטובת כל אזרחי ישראל. אחרי שנים של דיונים הגיע הזמן להכריע, כדי שהגז ייצא מהאדמה ויגיע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל".



החלטה שהתקבלה מתייחסת להעברת הסמכות משר הכלכלה למליאת הממשלה, חשוב להבין כי לא מדובר באישור מתווה כזה או אחר. כבר בימים הקרובים יובא המתווה לשימוע הציבור ולאחר מכן תקיים הממשלה דיון במתווה.


פרטי הסדר הגז יובאו בפני הממשלה עד ה־22 ביולי, וזו תתבקש לאשרו. רק לאחר אישור ההסדר החדש יחלו חברות הדלק בהליכים להאצת פיתוח מאגר "לווייתן". במקביל ינסו נובל אנרג'י וקבוצת דלק לאתר מחדש קונה למאגרי "תנין" ו"כריש".

סעיף 52 לחוק ההגבלים שאושר, מאפשר את הפעלת הסדר הגז למרות התנגדותו של הממונה על ההגבלים, תוך עקיפת בית הדין להגבלים עסקיים שעלול היה לקבוע כי מדובר בהסדר כובל המחייב את פירוק המונופול.

מוקדם יותר הבוקר דחה היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטין, את בקשתה של יו"ר מרצ, זהבה גלאון, לפסול את מועמדותו של נתניהו בנושא מתווה הגז.

בקשתה של ח"כ גלאון התקבלה על רקע הפרסום כי איל ההון שלדון אדלסון, מקרובו של נתניהו פנה אליו בדרישה לייעל את הרגולציה בתחום הגז בישראל.

במכתב אותו שיגרה עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נכתב כי "לאחר בחינת הדברים עמדתנו היא כי אין מקום לפסילת ראש הממשלה מעיסוק בנושא הגז הטבעי".

הנימוקים שניתנו היו: "נתניהו מסר כי הוא מעולם לא שוחח עם אדלסון בענייני מדיניות משק הגז, לא בדרך ישירה ולא בדרך עקיפה. שנית, פנייה שנשלחה למשרד ראש הממשלה בחתימת שלדון אדלסון, נשלחה מגוף הפועל מטעם לשכת המסחר האמריקאית, ואין מדובר בפנייה העוסקת בעסקיו הפרטיים של אדלסון".