ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם הערב (חמישי) בעצרת הכללית של האו"ם במהלכו התייחס לסכנה הנשקפת מהסכם הגרעין עם איראן ולרצונה של ישראל לחדש את המו"מ עם הפלסטינים ללא תנאים מוקדמים.


מרבית נאומו של נתניהו שארך 43 דקות הוקדש לאיראן ולהסכם הגרעין. במשך 27 דקות נתניהו הזהיר מפני עסקת הגרעין המסוכנת לטענתו לישראל ולעולם כולו.

נתניהו הפנה אצבע מאשימה למדינות העולם ואמר כי "איראן מבטיחה להשמיד את מדינתי, לרצוח את עמי והתגובה מהגוף הזה, התגובה מכמעט כל המדינות הנמצאות כאן היא שום דבר שהוא. דממה מחרישה". לאחר מכן דמם נתניהו לשניות ארוכות בעודו עומד על דוכן הנואמים.

נתניהו שתק במשך שניות ארוכות כדי להדגיש כי ישראל לא תשתוק עוד ותגן על עצמה. במבט זועם המשיך נתניהו: "אתם עכשיו יכולים להבין למה אנחנו לא מצטרפים לשמחה. אם היו מאיימים ככה על מדינתכם, אתם לא הייתם נותנים להם כאלו שבחים. אם היה מתחיל מרוץ גרעין באזור שלכם, אולי לא הייתם חוגגים".


"אל תחשבו שהם רק סכנה רק לנו. לאיראן יש טילים להגיע לישראל, הם לא רק עבורנו, אלא גם עבורכם, לאירופה, לאמריקה, כדי להטיל עליכם הרס המוני, בכל רגע, בכל מקום. גבירותיי ורבותיי, זה לא קל להתנגד למשהו שכל מעצמות העולם חובקות אותו. תאמינו לי. אבל אנחנו למדנו את המחיר הכבד של שתיקה, כאדם הזוכר את ההיסטוריה שלנו, אני מסרב לשתוק יותר", אמר נתניהו.

רה"מ הדגיש כי "הימים שבהם העם היהודי היה פאסיבי, הימים ההם עברו, לא יהיו עוד. ישראל לא תאפשר לאיראן להתגנב או ללכת אל מועדון הגרעין".


אולם האומות המאוחדות בעת נאום נתניהו. צילום: רויטרס

את נאומו פתח נתניהו בהתייחסות לאירן נתניהו כשנזכר בפעם הראשונה שעמד על דוכן הנואמים באו"ם והוסיף כי "כשגריר ישראל באו"ם, עמדתי בפעם הראשונה על הדוכן הזה. דיברתי באותו היום כנגד החלטה שהציגה איראן לגרש את ישראל מהאו"ם. סיימתי את הנאום הזה במילים 'תבחנו את הפנאטיות שלכם בדלת', כראש ממשלה כעת, אני מקבל הזדמנות לדבר כאן ולהגיד את האמת".

לדברי נתניהו, לאחר שלושה ימים במהלכם הקשיב למנהיגי העולם ששיבחו את הסכם הגרעין ברצונו להבהיר את הסכנה האיראנית: "גבירותיי ורבותיי, תבחנו את התלהבות שלכם בדרך. הרי איראן רק בששת החודשים האחרונים מאז הסכם הביניים היא שלחה נשק לסוריה, הוסיפה כלי נשק הרסניים, שלחה אלפי לוחמים לשם. היא עשתה זאת כדי להחזיק את משטרו הברוטאלי של אסד".

נתניהו הוסיף כי "איראן מספקת טילי קרקע מדויקים, שיפגעו במטרות בישראל, היא עזרה לחמאס לבנות מזל"ט תקיפה ורוצה לפתוח עוד שתי חזיתות בישראל".

בנאומו הדגיש נתניהו כי ישראל תמשיך להגיב בכוח לכל התקפות עליה מסוריה. "ישראל תמשיך לפעול ולמנוע אספקת נשק לחיזבאללה דרך טריטוריה סורית.

"איראן תטרוף עוד ועוד"

נתניהו הזהיר מפני תאי הטרור באירן והוסיף כי "איראן מפעילה תאי טרור בעולם: בכוויית, בירדן וקפריסין. במאי, כוחות הביטחון בקפריסין, פשטו על דירה בלרנקה ומצאו חמישה טונות של אמוניום ניטראט. זאת הכמות שבה פיצצו את בניין הממשל הפדרלי בארצות הברית. זה היה רק בדירה אחת. איראן מקימה עשרות תאי טרור כאלה".

בגינוי הסכם הגרעין הזהיר נתניהו כי המצב רק יחריף: "תארו לכם מה היא תעשה לאחר מכן, כשהיא תהיה ללא בקרה ומשוחררת, איראן תטרוף עוד ועוד", אמר נתניהו לנוכחים".

"לאחר הסכם הגרעין, איראן מבזבזת מיליארדים על נשק ועל לוויינים. אתם חושבים שמאות מיליארדי דולרים שהיא תקבל יהפכו את הנמר הזה לחתלתול? אם אתם מאמינים בכך, תחשבו שוב", הוסיף נתניהו.

לדברי נתניהו במקרה של איראן, המילים והפעולות הן זהות: "רק תקשיבו לסגן מפקד המהפכה: "המהפכה האסלאמית לא מוגבלת על ידי גבולות גיאוגרפיים. הוא השוויץ שאפגניסטן, לבנון, פלסטין, ייכבשו על ידי איראן".

רה"מ התייחס לדבריו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי והוסיף כי "חמינאי אמר חמישה ימים אחרי הסכם הגרעין: 'המדיניות שלנו לגבי ארצות הברית, לא תשתנה. ארצות הברית תמשיך להיות אויבת של איראן'.

נתניהו גינה את עסקת הגרעין ואמר כי "כמנהיג מדינה המגינה על עצמה יום ביומו, הלוואי ויכולתי לחשוב שהעסקה הזאת תחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני, כי היא לא".

רה"מ הזהיר מפני הגעתה של אירן לפצצות גרעיניות והדגיש: "העסקה הזאת שמה כמה חסמים על הקהילה האיראנית, כי היא מכירה כמה היא מדינה מסוכנת. על פי ההסכם, אם איראן הופכת להיות יותר מסוכנת, החסמים החשובים ביותר יוסרו, זה ישים את המשטר הזה שבועות מארסנל שלם של פצצות אטום. אין בכך שום היגיון".

נתניהו העלה את השאלה: "האם אתם חושבים שהיא תשנה את חברבורותיה. זה מה שאני למדתי, ואתם צריכים ללמוד. כאשר מצ'פרים התנהגות רעה, היא רק הופכת להיות רעה יותר".

לדברי נתניהו מרבית הציבור הישראלי אינו מאמין בהסכם עם איראן. "אנשים מאמינים בכנות, שהעסקה הזאת היא הדרך לחסום את דרכה של איראן לפצצה, אבל אחד הלקחים החשובים ביותר הוא שהכוונות הטובות ביותר לא מונעות את התוצאות הרעות ביותר. הרוב בישראל חושב שההסכם הוא רע. אנחנו רואים עולם שחוגג את ההסכם ורץ לעשות עסקים עם משטר שרוצה להשמיד אותנו".


יציע האורחים באו"ם והמשלחת הישראלית בעת נאום נתניהו. צילום: רויטרס

רה"מ התייחס לאיומים לאורך ההיסטוריה על העם היהודי ואמר כי "בכל דור היו אלה שקמו להשמיד את עמינו, בימי קדם, היו אלה האימפריות של רומא ובבל, בימי הביניים היו תקופות האינקוויזיציה, ולאחר מכן פוגרומים וכמובן השואה. אבל שרדנו. עכשיו קם עוד משטר שמנסה לעשות זאת. אני מייצג את ישראל, מדינה צעירה בת 67, אבל עם ותיק של למעלה מ-4000 שנה. הרייך השלישי, האימפריות הבבליות והרומאיות כבר לא מיוצגים כאן. עם ישראל כן. כי עם ישראל חי".

חשיבותה של ירושלים הודגשה על ידי ראש הממשלה שהוסיף כי "אי אפשר להכניע את בני עמי. במשך שנים חלמנו לחזור לארץ ישראל, גם בימים החשוכים ביותר, בשעות הקשות ביותר, מעולם לא ויתרנו לבנות את ירושלים. ייסודה של ישראל הפך את הדבר הזה לאפשרי. היום, כאשר גואה גל של אנטישמיות באירופה ובמקומות אחרים, יהודים רבים באים לבנות את העתיד היהודי. זה המסר לאיראן: תכניתכם להשמיד אותנו תיכשל. אף כוח לא יעשה זאת. והנה ההצהרה שלי לאנשים כאן: לא משנה איזו החלטה קיבלתם בבניין הזה, או בבירות שלכם, ישראל תעשה כל דבר שהיא צריכה לעשות כדי להגן על מדינתנו ועמינו".

בדאגה מפני עתיד ההסכם עם איראן אמר נתניהו לנוכחים: "כאשר ההסכם עם איראן נע קדימה, אני מקווה שתאכפו אותו עם קצת יותר נחישות מאשר שהראתם בהחלטות מועצת הביטחון שאיראן שוב ושוב הפרה, וכעת הן נזנחו. תבדקו שהפקחים באמת מפקחים, שהסנקציות יחזרו במקרה הצורה, שהבטחות איראן לא יטוטאו מתחת לשטיח הפרסי".

"הברית עם ארה"ב אינה ניתנת לשבירה"

לצד הגינוי של ההסכם עם איראן התייחס נתניהו ליחסיה של ישראל עם ארה"ב והדגיש כי אמריקה היא ידידת אמת. "בישראל, אנחנו לעולם לא שוכחים דבר אחד - שהשותפה החשובה ביותר תמיד היתה ותמיד תהיה ארצות הברית. זוהי ברית שלא ניתנת לשבירה. אובמה ואני מסכימים שנשק לא יגיע לאיראן או למקומות אחרים שהיא רוצה".

רה"מ כינה את היחסים עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כיחסים משפחתיים: "אובמה וגם אני טוענים שחילוקי הדעות על ההסכם, הם חילוקי דעות בתוך המשפחה". ישראל מנסה לתפוס את ההזדמנויות של המאה ה-21, אנחנו מובילים במדע, טכנולוגיה, רפואה, הייטק וכל כך הרבה תחומים אחרים. ישראל היא מדינת היזמות. הידע הישראלי נמצא בכל מקום, בזיכרון הפלאש שלכם, במחשבים שלכם, כאשר אתם מנווטים את המכוניות שלכם או שולחים מסרון, כאשר אתם לומדים תגליות בכימיה, כאלה שזכו בפרסי נובל. כאשר אתם משתמשים בתרופות טרשת נפוצה, או עגבניות התמר שפותחו בישראל.


בנימין נתניהו וראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס. צילום: רויטרס

"שואפים לשלום גם עם הפלסטינים"

לצד הצורך של ישראל להגן על עצמה הדגיש נתניהו כי ישראל עדיין שואפת להסכם שלום עם הפלסטינים: "החלום של אזרחי ישראל הוא עדיין השלום. כאשר המזרח התיכון שוקע לתוך תוהו ובוהו, הסכמי השלום עם ירדן ומצרים נשארו אבן חזקה. אנחנו שואפים לשלום גם עם הפלסטינים".

בנימה אישית הוסיף נתניהו כי הוא מכיר מקרוב את מחיר המלחמה וקרא להתחיל מחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים ללא תנאים מוקדמים. "כמעט נהרגתי בקרב, איבדתי הרבה חברים ואיבדתי את אחי האהוב יוני. אלה היודעים את מחיר המלחמה, יכולים להעריך טוב מכולם את מה שהשלום יכול להביא לנו, לילדינו, לנכדנו. אני מוכן כרגע, להתחיל מחדש משא ומתן ישיר עם הרשות הפלסטינית, ללא שום תנאים מוקדמים", אמר נתניהו.

"אני עדיין שואל, מתי האו"ם לבסוף ישאיר את הפנאטיות נגד ישראל ליד הדלת, מתי יפסיקו להגיד שאנחנו נגד השלום ויעזרו לנו לקדם אותו. מתי ההנהגה הפלסטינית תמשיך לעבוד למען השלום?", אמר לנתניהו.

רה"מ תקף את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ואמר: "עבאס, תפסיק לפזר שקרים על הר הבית. ישראל מחויבת להשאיר את הסטטוס קוו בישראל. מיליטנטים מוסלמים שממשיכים להבריח נשק להר הבית, הם האיום למקומות הקדושים".


בנימין נתניהו באו"ם. צילום: רויטרס

נתניהו הוסיף כי ישראל מכבדת את חופש הפולחן של כל הדתות ואמר כי "1,000 שנה לפני הולדת הנצרות, יותר מ-1,500 שנה לפני שנולד האסלאם, דוד המלך הכריז על ירושלים כבירתנו. המלך שלמה בנה את המקדש על המקום הזה, אבל עדיין, אנחנו נכבד את כל הדתות".

"במקום שיש בו חוסר סבלנות בלתי ניתן לתיאור, שבו הורסים תרבות של אלפי שנים, אנחנו מגדלור. אנחנו שומרים על המקומות הקדושים. לא כמו אלה ששלטו בירושלים בעבר, ישראל שולטת כעת ומכבדת את כל הדתות. זה לעולם לא ישתנה, כי אנחנו נישאר מחויבים לדרכנו", הוסיף נתניהו.

"אנחנו נמצאים כמה מאות מטרים מהשליחים של איראן. ישראל ניצבת בגאווה, באומץ, מגינה על ערכיה, ישראל היא קו החזית של הציוויליזציה", הדגיש נתניהו.

בדרישה ממדינות העולם לעמוד לצד ישראל הדגיש נתניהו כי "במקום להמשיך את הרוטינה המבישה נגד ישראל, תעמדו לצידה של ישראל, כאשר אנחנו עוצרים את הפנאטיות, כאשר אנחנו עוצרים אותם מלהגיע אליכם. יותר מתמיד, ישראל מגינה עליכם".

אבו מאזן: "הרשות הפלסטינית לא מחויבת להסכמים עם ישראל"

זהו, כמובן, לא הנאום הראשון של נתניהו באו"ם, כשמעניין לראות האם ישתמש שוב בעזרים שיביא עימו, כגון מפה של אושוויץ או האיור של הפצצה האיראנית, כפי שעשה בעבר. נתניהו אף אמר בעבר "LETS TALK DUGRI", במשפט שהפך להיות מטבע לשון מאז.

נאומו של רה"מ נתניהו מגיע לאחר הדברים שנשא אתמול יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. רה"מ מתח ביקורת על נאומו של יו"ר הרשות שאמר כי "הרשות הפלסטינית לא מחויבת להסכמים עם ישראל ועל ישראל לשאת באחריותה כמדינה כובשת".

"לא נישאר היחידים שיישארו נאמנים להסכמים, בזמן שישראל לא עומדת בהם, אי אפשר יהיה להמשיך כך", הוסיף אבו מאזן.

ראש הממשלה תקף אמש את נאום אבו מאזן באו"ם ואמר כי "נאומו שקרי ומעודד הסתה ופורענות במזרח התיכון".

"בניגוד לפלסטינים, ישראל שומרת באדיקות על הסטטוס קוו בהר הבית ומחויבת להמשיך ולשמור עליו על פי הסיכומים בינינו לבין הירדנים והוואקף", הוסיף נתניהו.

לדברי רה"מ אבו מאזן הוא זה שבוחר להימנע ממשא ומתן עם ישראל. "אנו מצפים וקוראים לרשות ולעומד בראשה לנהוג באחריות ולהיענות להצעתו של ראש ממשלת ישראל ולהתייצב למו״מ ישיר עם ישראל ללא תנאים מוקדמים. העובדה שהוא פעם אחר פעם לא נענה, זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שאין פניו להסדר שלום", הוסיף נתניהו.

מוקדם יותר היום נפגש נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בעצרת האו"ם שבניו יורק. במהלך פגישה הביע נתניהו את מורת רוחו מכוונת האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות.

ראש הממשלה טען בפני מוגריני כי המהלך הזה מזכיר לישראלים רבים ימים אפלים באירופה. בנוסף, נתניהו שב על עמדתו כי הוא מוכן לשוב למשא ומתן מול הפלסטינים.