ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מוכן לסגת מרמת הגולן תמורת שלום במהלך כהונתו הראשונה, כך אמר היום (חמישי) שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, מרטין אינדיק, בוועידת השלום של "הארץ".



אינדיק הוסיף, כי כל מנהיגי ישראל: רבין, פרס, ברק וגם נתניהו תמכו בירידה מוחלטת מהגולן, אם זו תביא שלום. "ייתכן שאם היה נחתם הסכם אז, כל המציאות כיום הייתה נראית אחרת לגמרי", אמר.



אינדיק פנה אל הציבור הישראלי ואמר: "אתם הציבור הישראלי אינכם קורבן. מנהיגי ישראל משכנעים אתכם כי אתם קורבן הציבור כדי ליצור חוסר תקווה. אני אומר לכם, אל תקבלו את ההנחה שלנצח תחיו על חרבכם".



אינדיק אמר גם כי בשני הצדדים מאמינים שאין להם פרטנר שניתן לסמוך עליו, וכך נוצר מבוי סתום. לדבריו, גם כשאבו מאזן מקיים את מחויבויותיו עדיין אומרים שאין פרטנר. "יש לכם את היכולת להפוך את הצד השני לפרטנר. אבו מאזן יהיה פרטנר, אם ישראל תהיה מוכנה לפנות את ההתנחלויות. ההתנחלויות הן הבעיה. הבניה בהתנחלויות שממשיכה יום יום מונעת את הפשרות להחזרת השטחים הללו בהסכם עתידי. אי אפשר גם לדבר על שתי מדינות, וגם לשלוט בשטח, ובכך להמשיך בכיבוש".



הנשיא ראובן ריבלין נאם גם הוא באירוע וטען כי ממשלות ישראל הזניחו את מזרח ירושלים. "כך הפקרנו את ביטחון תושביה היהודים ואת רווחת תושביה הערבים", אמר הנשיא שהוסיף כי "הפלסטינים כאן ואינם הולכים לשום מקום. הפרדה או גדר לא יעלימו אותם ולא יהפכו אותם ללא-עוינים, אך גם אידאולוגיית 'ארץ ישראל השלמה' של הימין לא תבלע אותם או תהפוך אותם לאוהבינו".



בפנייה לצעירים הפלסטינים קרא ריבלין לבחור בדרך החיים: "אל תתנו לתרבות הפורנוגרפיה של המוות מבית דאעש לטמטם אתכם".



סערה פרצה בוועידה כששר התיירות יריב לוין (הליכוד) עלה לנאום אולם דבריו הופרעו על ידי הקהל שצעק לעברו קריאות בוז וכינה אותו 'גבלס'. בעת נאומו האשים לוין את מחנה השמאל ואמר: "הדרך של השמאל, של הקהילה הבינלאומית ושל מזכ"ל האו"ם נכשלה. הקונספציה כולה שגויה מיסודה. חיזקתם את הקיצונים והרחקתם את השלום".