ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (שלישי) להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להכריז על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל כהתאחדות בלתי מותרת המוגדרת מחוץ לחוק והסביר כי "החלטת הקבינט התקבלה לאחר סדרת דיונים מעמיקים עם כל הגורמים המשפטיים והביטחוניים הרלוונטיים, במטרה להפסיק את ההסתה המסוכנת מבית ולמנוע פגיעה בחיי אזרחים חפים מפשע. נמשיך לפעול ככל שיידרש נגד גילויי הסתה וטרור ובמקביל נמשיך להשקיע משאבים לטובת אזרחי ישראל הערבים והיהודים כאחד."   



גם שר הביטחון, משה יעלון, התייחס להחלטה ואמר כי "מדובר בכלי נוסף במלחמה שלנו בגופים המעודדים התססה וטרור, וחותרים נגדה בדרכים שונות". יעלון אמר כי "הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל ומשתף פעולה, על פי מידע שהצטבר, עם ארגוני טרור פלסטיניים בהם חמאס, במטרה להבעיר את השטח ולדרדרו לאלימות. זהו גוף מסוכן אשר תחת כסות דתית חותר תחת זכות קיומה של מדינת ישראל ומוסדותיה הרשמיים". יעלון ביקש להדגיש כי יש להמשיך ולפעול לשילוב המלא של ערביי ישראל במדינה: "התנועה האסלאמית שואפת ופועלת לפגוע בדו-קיום ובהשתלבותם של ערביי ישראל, וחובת כולנו - הן ההנהגה בישראל והן ערביי ישראל - להיאבק גם בתופעה זו". 

שר הקליטה וירושלים, חבר הקבינט זאב אלקין, אמר כי "מדובר בהחלטה היסטורית של מדינת ישראל להתמודד פנים מול פנים עם הסתה קיצונית של אסלאם רדיקלי, שעומדת בבסיס גל הטרור הנוכחי ומכחישה את עצם זכותה של מדינת ישראל להתקיים. ההסתה במסגדים, במערכת החינוך, בתקשורת מתורגמת לצעירים עם סכינים ברחובות. אנחנו החלטנו לטפל בבעיית שורש של המחלה הקשה הזאת באמצעות אנטיביוטיקה ולא להסתפק במתן אקמול".


ישיבת הקבינט, ארכיון. צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

השר לביטחון הפנים, חבר הקבינט גלעד ארדן, אמר כי "מדינת ישראל חייבת לשמש דוגמה וראש חץ במאבק נגד האיסלאם הקיצוני אשר את שליחיו ראינו טובחים בחפים מפשע בפריז, ניו יורק, מדריד ובישראל". גם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר: "מדינה שרוצה להגן על עצמה לא מאפשרת לתנועות קיצוניות לכרסם ביסודותיה. יש הבדל בין נאורות לבין התאבדות ואת זה לומדים עכשיו גם הצרפתים בדרך הקשה". 

"הבאים בתור: להב"ה ולה-פמיליה"

גם בקרב האופוזיציה נשמעו תגובות חיוביות לגבי החלטת הקבינט. ממפלגת המחנה הציוני נמסר כי הוצאת התנועה האסלמית מחוץ לחוק היא "צעד נכון". עם זאת, אמרו במפלגה כי "המחנה הציוני דרש לבצע את המהלך כבר לפני יותר מחודש, וחבל שלביבי לקח כל כך הרבה זמן לעשות צעד מתבקש כל כך. בניגוד לקניית חברי הקואליציה שלו בשלמונים, שנעשית מהיום להיום, המלחמה במסיתים לוקחת לביבי זמן רב מידי". עוד הוסיפו במחנה הציוני כי "כעת יש להוציא גם את ארגוני להב"ה ו"לה פלמיליה" מחוץ לחוק". 

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, ברך גם הוא על המהלך ואמר: "הקבינט קיבל החלטה נכונה. לא ייתכן כי מי שמסית ומקדם טרור בתוך מדינת ישראל יוכל להמשיך ולהלך חופשי ברחובות ובמסגדים ויקדם את כוונות המוות שלו. מדינת ישראל היא מדינה שומרת חוק וכל פעילות של הסתה וקידום טרור צריכה להיתקל בתגובה חריפה וברורה".

"ניצול ציני של הפשע בפריז"
 
בקרב הרשימה המשותפת, המבקשת לייצג את ערביי ישראל, ציינו לשלילה את ההחלטה וביקרו אותה.יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "נתניהו ממשיך לנסות להבעיר את השטח וליצור הסלמה נוספת ע״י הסתה כנגד תנועה פוליטית שכל פעילותה נמצאת תחת מסגרת חופש הביטוי. מדובר בהחלטה שנבחרה לצורכי אסטרטגיה, תזמון ההחלטה מראה כי נתניהו רוצה למצב את הסכסוך כסכסוך דתי. לא מדובר ביותר מרדיפה פוליטית, אנטי דמוקרטית, כחלק מקמפיין הדה לגיטימציה של ממשלת נתניהו נגד הציבור הערבי במדינה".
 
ח״כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת) הוסיף אמר כי "זו הכרזת מלחמה על החברה הערבית בישראל וממשלת ישראל תשא באחריות לכך״.  ח״כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת אמר כי "ההחלטה היא רדיפה פוליטית מסוכנת ופגיעה קשה בזכויות יסוד של מיעוט לאומי לחופש ביטוי וחופש דת וחופש התאגדות. מדובר בדיכוי פוליטי ודתי, שמהווה גם פגיעה קשה בשירותי דת, רווחה וחינוך שהתנועה מספקת לכל התושבים הערבים. אנו ניזום פעילות מחאה במסגרת ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית ונפנה גם למוסדות בינלאומיים כדי להגן על מעמדנו וזכויותנו".
ח"כ אחמד טיבי הפנה אצבע מאשימה לממשלת נתניהו ההחלטה לאסור את פעילות התנועה האסלמית היא החלטה פוליטית מובהקת של ממשלת ימין האחראית להדרדרות במצב ומחפשת שעיר לעזאזל בדמית התנועה האסלמית . מבחינת התזמון יש כאן ניצול ציני של הפשע הנורא בפריז. התנועה האסלמית היא חלק אותנטי מועדת המעקב ומהמפלגות והתנועות בחברה הערבית פלסטינית בארץ ואנחנו רואים בכך מעשה נפשע המכוון נגד כלל הציבור הערבי".

ח״כ באסל גטאס ביקר את ההחלטה ואמר כי "מדובר בהחלטה פשיסטית ממדרגה ראשונה, אשר כל מטרתה לשרת את הנרטיב הנבזי והשטני של נתניהו לפיו ישראל מתמודדת עם האסלאם הקיצוני, זאת בכדי להמשיך ולהנציח את הכיבוש. התנועה האסלאמית הינה מרכיב פוליטי מרכזי בחברה הערבית, והוצאתה מחוץ לחוק מסמנת את תחילת הדרך לשלילת הלגיטימיות של הפלסטינים בישראל כל עוד הם נאבקים בציונות".

עוד אמר כי "מי שצריך להיות מחוץ לחוק זאת הציונות וההנהגה המטורפת של מדינת ישראל, וזה יקרה רק אם יתגבר החרם על ישראל ומדיניותה. אם בעבר קראנו לחרם על ישראל כי היא מדינה כובשת, כעת נוכל להוסיף עוד טיעון: ישראל מדינה פשיסטית".

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) תקפה את חברי הכנסת הערביים שביקרו את ההחלטה: "ההתקוממות חברי הכנסת הערביים על הוצאת התנועה האסלאמית מחוץ לחוק, חושפת שוב את פניהם האמתיות. הם חותרים תחת קיומה של מדינת ישראל, נהנים ממנה אבל חולמים על חורבנה".


ההחלטה בחתימת שר הביטחון

משמעות ההחלטה

בהודעת הממשלה על ההחלטה נכתב: "הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מוביל מזה שנים מסע הסתה שקרי שכותרתו 'אל אקצא בסכנה', המאשים את ישראל בטענות שווא של כוונות לפגוע במסגד אל אקצא ולהפר את הסטטוס-קוו. במסגרת זו הקים הפלג הצפוני מערך פעילים בשכר (מוראביטון/מוראביטאת) שנועד ליזום פרובוקציות בהר-הבית. פעילות זו הביאה להגברה משמעותית של המתיחות בהר-הבית. חלק ניכר מהפיגועים בעת האחרונה התבצעו על רקע הסתה ותעמולה זו". 


עוד נאמר בהצהרה, כי הפלג הצפוני בראשות השיח' ראא'ד סלאח הוא תנועת-אחות לארגון הטרור חמאס: "התנועות מקיימות שיתוף פעולה הדוק וחשאי. הפלג הצפוני של התנא"ס הוא ארגון בדלני-גזעני אשר אינו מכיר במוסדות מדינת ישראל, שולל את זכות קיומה וקורא להקים במקומה חליפות אסלאמית. התנא"ס משתייכת לזרם האסלאמיסטי הקיצוני והיא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית. שתי התנועות חולקות תפיסה אידיאולוגית קיצונית ומטרה משותפת – להשמיד את מדינת ישראל".



משמעות ההכרזה היא שכל גוף או אדם שישתייך לארגון זה וכל אדם שייתן לארגון שירות או יפעל במסגרתו, יעבור עבירה פלילית ויהיה צפוי לעונש מאסר. כמו כן ניתן יהיה להחרים כל רכוש השייך לארגון.