יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד טען היום (ראשון) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שעומד מאחורי ביטול הרצאתו לעובדי משרד החוץ, ומלשכתו של לפיד תקפו את ההחלטה ואמרו כי  "זוהי פחדנות של ראש הממשלה, שבמקום לעודד את מאמציו של לפיד להגן על המדינה בזירה הבינלאומית, הוא שם להם רגליים בתירוצים מגוחכים" .

"אחרי שהרס את יחסינו עם הממשל האמריקאי ולא עצר את ההידרדרות מול אירופה, ואחרי שפירק את המשרד לגורמים, נתניהו חוסם אפילו ניסיונות של העובדים לנסות לקיים דיון פתוח איך לשפר את עבודתם ואת יחסי החוץ של ישראל", מסרו עוד בלשכתו של לפיד. 

חוטובלי החליטה: צוערי משרד החוץ יערכו סיור בהתנחלויות

במסגרת סדרת המפגשים ,הוזמנו להשתתף שר האוצר לשעבר לפיד, יו"ר ועדת חוץ וביטחון וסגן שר החוץ לשעבר, ח"כ צחי הנגבי, יו"ר מפלגת העבודה וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, שר החוץ לשעבר ויו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן ועוד. כמו כן, סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, הוזמנה לחתום את סדרת המפגשים בנאום שיסכם את הפרויקט כולו.

"החלטה תמוהה, נקיים את המפגשים בפורמט דומה" 

יו״ר ועד עובדי משרד החוץ, חנן גודר הסביר: ״הכוונה הייתה אחת ויחידה -  לקיים מפגשים מקצועיים הדנים במגוון נושאים שעל סדר היום של עובדי משרד החוץ. לא יתכן כי מצד אחד אין תפקוד מלא של משרד החוץ  ומן הצד השני קוצרים את ידי העובדים מלקיים מפגשים עם קובעי מדיניות מכל הקשת הפוליטית" .
גודר הוסיף כי התוכנית כללה אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית: "המטרה היא להציב את משרד החוץ בראש סדר העדיפויות של אלה ובד בבד להעלות את הנושאים הכה חשובים לעתידו של משרד החוץ וחשוב מכל לעתידם של אזרחי מדינת ישראל. יש לציין כי סדרת אירועים אלו כוללת אישי ציבור מכל הקשת הפוליטית ולכן תמוהה לגמרי ההחלטה לבטל את המפגשים הללו, נקיים את סדרת המפגשים בפורמט דומה על כך נעדכן בהמשך״. 

סדרת הפגישות שהתכוונו עובדי משרד החוץ לקיים במשרד החוץ עתידה הייתה להתקיים תחת הכותרת: ״שירות החוץ - לאן״,  וזאת כאמור לאור הכוונה לסגור שבע נציגויות, להעביר חלק מסמכויות משרד החוץ למשרדי ממשלה אחרים, לקצץ משמעותית בתקציב המשרד, להפסיק הגיוס הקבוע של צוערים ועובדים חדשים, שחיקת השכר וכיו״ב.

המשבר בשרות החוץ מתרחש בעידן של דה-לגיטימציה והשחרה של מדינת ישראל בעולם כשהדיפלומטים הישראלים נדרשים להתמודד ולנצח במלחמת המילים האנטי-ישראלית ומול איומי החרמות המתרבים.

ממשרד החוץ מסרו בתגובה כי האירוע בוטל  לאור הנחיות התקשי"ר (תקנון שירות המדינה), האוסרות על פעילות מעין זו ללא אישור המשרד.