חבר הכנסת אורן חזן (ליכוד) צפוי לפנות מחר באמצעות פרקליטו עו"ד ציון אמיר ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בפרשת "ההצבעה הכפולה" של חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) במקומה של ח"כ קארין אלהרר. זאת לאחר שלדבריו עולה לכאורה מחוות דעת שקיבל מהיועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון כי ח"כ אלהרר לא קיבלה אישור לכך שח"כ אחר יצביע במקומה.

עו"ד ינון שלח היום (שני) מכתב לח"כ חזן, ובו התייחס לתלונתו על כך שח"כ פריג' הצביע במקומה של ח"כ אלהרר בהצבעה על תקציב המדינה במליאת הכנסת. ינון כתב כי "בירור העניין מעלה כי לאחר שעות רבות בהן הצביעו הח"כים מאות פעמים על ההסתייגויות להצבעת חוק התקציב, פריג' נענה לפנייתה של אלהרר, אשר התקשתה בשל מוגבלותה להצביע במסך ההצבעה בשעת הלילה המאוחרת". ינון ציין כי "סוגיית ההצבעות במליאה היא סוגיה רגישה בשל המשמעויות כבדות המשקל של ההליך ותוצאותיו, אולם עד היום הכנסת לא נדרשה להסביר את הסוגיה של חברי כנסת המתקשים להצביע במסך ההצבעה שלהם בשל מוגבלות פיזית קשה".

"לא נערכנו נכון לתרחיש"

לדבריו של ינון, "זו הפעם הראשונה שח"כ אלהרר משתתפת בהצבעת על חוק התקציב בקריאה שנייה ושלישית, היא לא העריכה נכון את מידת הקושי של רצף ההצבעות, ולכן לא היא ולא הגורמים המקצועיים האמונים על תקינות ההצבעות ובהם אני, נערכו מראש לתרחיש כזה".
עוד הוסיף עוד ינון כי בנסיבות אלה, ובהיעדר נוהל המסדיר את הצבעתו של ח"כ הנוכח במקומו, אך בשל מוגבלות פיזית קשה מתקשה להצביע בעצמו, "אני סבור כי לא ניתן לשפוט בחומרה את הסיוע שהגיש פריג' לאלהרר באותו הלילה". עם זאת, הוא אומר כי ההצבעה המדוברת אינה דומה לפרשת ההצבעות הכפולות שהייתה בשנת 2006 בכנסת, בה היו מעורבים ח"כים שלא ישבו במקומם ולא סבלו מכל מגבלה פיזית שמנעה מהם להצביע.


חזן בכנסת. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

 

הנוהל החדש

עוד ציין ינון כי בעקבות המקרה האחרון, ביקש ממנו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להכין נוהל ברור באשר לאופן הצבעתם של חברי כנסת המתקשים להצביע בשל מגבלה פיזית קשה. על פי הנוהל החדש, ח"כ שמתקשה בהצבעה, יוכל לבקש מסדרן הנוכח במליאה להצביע במקומו, לא מח"כ אחר, זאת לאחר שיקבל אישור מיו"ר הכנסת או יו"ר הישיבה.
בעקבות מכתבו של עו"ד ינון לחזן, אמר הערב פרקליטו של חזן עו"ד ציון אמיר ל"מעריב אונליין" כי בכוונתו להוציא כבר מחר מכתב ליועמ"ש וינשטיין, בדרישה להורות על פתיחת חקירה כדי לבדוק את סוגיית ההצבעות הכפולות. "מהתשובה של עו"ד ינון עולה כי אלהרר לא ביקשה ולא קיבלה אישור מראש לבקש מח"כ אחר להצביע עבורה. יש פה כמה גרסאות: אחת של אלהרר, אחת של ח"כ פריג' ואחת של יו"ר כנסת אדלשטיין. אנחנו נבקש מהיועמ"ש לבדוק את כל הגרסאות ולקבוע האם נעברה פה עבירה פלילית, שכן ברור שעל פי הנוהל הקיים אסור היה לח"כ פריג' להצביע עבורה".
מלשכתה של ח"כ אלהרר סירבו להגיב לידיעה.