קבלתו החלקית של ערעור ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בבית המשפט העליון, עוררה היום (שלישי) תגובות מעורבות בבית המשפט ובמערכת הפוליטית.



עורכת הדין ליאת בן ארי מפרקליטות אמרה: "זה יום לא פשוט למדינת ישראל, שבה שורה של נבחרי ציבור הולכים לכלא. ביום הזה, שבו הורשעו כולם במתן שוחד וקבלת שוחד, זה יום שהוא קו פרשת מים במלחמה בשחיתות בישראל, זהו יום עצוב לכולנו".



על ההקלה בעונש של השופטים אמרה: "כך קבע בית המשפט ואנחנו מקבלים את החלטתו. רפרפתי בתמצית הכרעת הדין, ומה שאני יכולה להגיד שבית המשפט קבע שיוסי אולמרט קיבל מאות אלפי שקלים. השאלה היחידה היתה אם אהוד אולמרט ידע או לא, על כך אומר בית המשפט כי ייתכן ולא היו די ראיות".



"עדיין זאת פרשת השחיתות הגדולה בישראל, יש פה שורה ארוכה של נבחרי ועובדי ציבור שהורשעו בחלק מהעבירות והולכים לתקופה משמעותית לבית הסוהר. כל הכרעה של בית המשפט העליון אנחנו מכבדים, אנחנו חשבנו שיש די ראיות להרשעה בפרשת הולילנד, בית המשפט העליון קבע אחרת, והחליט לא לקבל עוד ראיות. זאת הכרעתו. אנחנו לא מדינה מושחתת, היום הזה מעיד על כך יותר מהכל. מדינה שמגישה כתבי אישום כנגד אנשי ציבור וראש ממשלה לשעבר, היא לא מדינה מושחתת", הוסיפה בן ארי.




אולמרט: "אבן גדולה הוסרה מליבי"


ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אמר עם יציאתו מבית המשפט העליון:  "אבן גדולה הוסרה מליבי, כאשר בית המשפט העליון קבע בהחלטתו שאני מזוכה באישום המרכזי שהוא פרשת הולילנד. הוא פסק שאני זכאי. בית המשפט הרשיע אותי בפרשה שאיננה נוגעת לפרשת הולילנד. אמרתי בעבר כי מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד ואני אומר זאת גם היום. אך מטבע הדברים, אני מכבד את החלטת שופטי בית המשפט העליון", הוסיף אולמרט.



ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי הודה לעורכי דינו ולעם ישראל לאחר המתקת עונשו על ידי בית המשפט העליון. "בעזרת השם שנמשיך לעשות שירות למען העם. אני מצר על חברים שצריכים ללכת למאסר. אני מקווה להמשיך את השירות לעם כפי שעשיתי במשך 40 שנה", אמר לופוליאנסקי שהורשע בקבלת שוחד ונשלח לשישה חודשי עבודות שירות.



יאיר גולן, עורך דינו של לופוליאנסקי, אמר היום לאחר הכרעת בית המשפט העליון כי בית המשפט עשה צדק עם המערער. "זהו פסק דין חשוב ונכון מוסרית, משפטית וחברתית. בית המשפט נקט בחמלה כלפי אדם שכולו חמלה. נקבע שהוא לא לקח שקל לכיסו. כל הכספים שעניינם תרומות נעשו בגלוי תחת מנגנון של יד שרה. חשים תחושה שהצדק נעשה".



עו"ד גיורא אדרת, פרקליטו של אחד היזמים בפרויקט הולילנד, הלל צ'רני, הוסיף  כי "התיק נגמר כתיק רגיל לכל דבר ועניין. בית המשפט אמר את דברו ושינה שינוי מהותי. לדבריו מרשו זוכה מרוב רובה של ההרשעה בעניין של עד המדינה המרכזי שמואל דכנר. "עדותו של דכנר נפסלה ולא התקבלה לחלוטין. בית המשפט הפחית מעונשו ל-26 חודשים. אקורד הסיום נכון לפרשה ואנחנו שמחים על כך".



יחימוביץ': "שנים של עבריינות בשלטון תמו בשליחתו לכלא של ראש ממשלה מושחת" 


חברת הכנסת יעל כהן פארן מתחה ביקורת על החלטת בית המשפט להקל בעונשו של אולמרט ולגזור עליו 18 חודשי מאסר במקום שש שנות מאסר. "לא ברורה החלטת בית המשפט להקל את עונשו של אולמרט, אשר הורשע בעבירות חמורות. פסיקת בית המשפט מאותתת למקבלי החלטות כי קבלת דבר במרמה היא עבירה של מה בכך", אמרה כהן פארן.



ח"כ שלי יחימוביץ' התייחסה להרשעתו החלקית של אולמרט: "שנים של עבריינות בצמרת השלטון, מלוות במתקפה אלימה על שלטון החוק, תמו בשליחתו לכלא של ראש ממשלה מושחת שזיהם את מוסדות המדינה זיהום עמוק", אמרה יחימוביץ' שהוסיפה כי "גם אם מופחת, יש משמעו לאומית מעבר לענישה, וזהו מסר חינוכי חוקי ומוסרי. נייחל כי כמו השינוי העמוק שעברנו בתחום ההטרדות המיניות, כך תגלה החברה מעתה אפס סובלנות לשחיתות שלטונית".



חבר הכנסת עמר בר-לב הדגיש את חשיבות הרשעתו של ראש ממשלה לשעבר ואמר כי "שנת 2015 תירשם בדפי ההיסטוריה בתור השנה בה מערכת המשפט נלחמה ללא פשרות על הצדק והאמת. שנה בה ראש ממשלה בישראל, זה שנבחר על ידי העם, הורשע בשוחד". בר-לב תקף את שרת המשפטים איילת שקד והוסיף כי "המקרה היום הוא הוכחה נוספת לכך שהתערבות הממשלה הנוכחית ובייחוד שרת המשפטים, איילת שקד, במערכת המשפט איננה ראויה, וכי הרשות השופטת במדינת ישראל היא הכרחית לשמירה על הדמוקרטיה".