ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר היום (חמישי) במסגרת הפורום הכלכלי בדאבוס, שווייץ. תחילה נשאל ראש הממשלה על יישום הסכם הגרעין בין המערב לאיראן והעמידה של טהרן בתנאיו. נתניהו ענה כי הבעיה היא לא מה שקורה עכשיו, אלא מה שיקרה בעתיד, כשלאיראן יהיו 10,000 צנטריפוגות: "אני תמיד אמרתי שנוכל למנוע איראן גרעינית באמצעות סנקציות כלכליות, אבל הדאגה שלי ושל כל מי שבאזור, שאחרי תקופת זמן מסוימת, איראן תחזור לסורה".


לדבריו, אין קשר בין הסרת הסנקציות על תוכנית הגרעין להתנהגותה של איראן. "היא ממשיכה לשלוח את הטרוריסטים שלה לאורך המזרח התיכון ויהיה לה את החופש להעשיר כמה אורניום שהיא רוצה". נתניהו הוסיף: "אני מקווה שיוכיחו שאני טועה ואיראן תהפוך למדינה מתונה ותפסיק את התנהגותה האגרסיבית. אבל יש לי את הספקות שלי ונראה זאת בקרוב".

העיתונאי פאריד זכריה שאל את ראש הממשלה על האשמה של שר החוץ האיראני כי לישראל יש נשק גרעיני ועל כך לא יכולה לשפוט את איראן, וענה: "אני לא אדבר על ההאשמה הזאת. ישראל לא משמידה איש. לעומת זאת, מנהיגי איראן מדברים, גם היום, לאחר העסקה, על רצונם למחוק את ישראל מהמפה בזמן שהם מכחישים את השואה. הם נותנים מיליוני דולרים לחיזבאללה, הם תומכים בחמאס ב-100 מיליון בשנה כדי שיפציצו אותנו. אז אני חושב שכשיש מדינה שמחויבת להשמדת ישראל, זה חייב להעלות כמה חששות".

על חבילת הביטחון שישראל דנה עליה עם ארצות הברית בתמורה להסכם הגרעין, אמר ראש הממשלה: "אנחנו מדברים על חבילה גדולה יותר ממה שהיום - 3 מיליארד דולר. אני מאמין שנגיע לעסקה מוצלחת. הידידות בין ישראל לארה"ב היא חזקה כמו סלע".

זכריה שאל את נתניהו גם על הנעשה בסוריה והמעורבות הישראלית במלחמת האזרחים בה. "עד כה הדרך היחידה שבה היינו מעורבים היא בבית חולים שדה כ-45 מטרים מהגבול", אמר ראש הממשלה, "לקחנו אלפי סורים וטיפלנו בהם לא כדי שיצלמו אותם - כי כך הם לא יוכלו לשוב לסוריה, יוציאו אותם להורג על כך".

על האיומים נגד ישראל משטח סוריה, אמר נתניהו: "אנחנו לא ניתן להשתמש בטריטוריה של סוריה נגד ישראל. לא נאפשר להכניס נשק שיכוון נגד ישראל, ולא נאפשר לפתוח חזית מלחמתית ברמת הגולן. אנחנו נוקטים צעדים כדי למנוע זאת". נתניהו הוסיף ואמר כי כרגע יש לישראל שתי דאגות בסוריה - "לא רוצים שדאעש ינצח ולא רוצים שאיראן תיכנס לשטח". לדבריו, "הסכנה הגדולה לעולם הן שתי המדינות האסלאמיות - המדינה האסלאמית של דאעש והמדינה האסלאמית של איראן. אלו שתיים שמתפזרות לכל הכיוונים: למזרח, מערב, דרום וצפון".


לדברי ראש הממשלה, השינוי הדרמטי ביותר הוא מערכת היחסים בין ישראל למדינות הערביות השכנות במאבק נגד האסלאם המיליטנטי. על שיתוף פעולה אפשרי עם ערב הסעודית, אמר נתניהו: "אני חושב שבסעודיה, כמו רבים בעולם הערבי, רואים את ישראל כבת ברית לעומת אויבים, כמו איראן ודאעש. הם חושבים - 'מי יכול לעזור לנו במאבק על העתיד שלנו?', ומן הסתם ישראל והמדיניות הסוניות האלה הן באותו הצד בעניין הזה".

מוקדם יותר נועד נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, והשניים דנו בנעשה במזרח התיכון, כולל סוריה, איראן ודאעש ובמכלול הפלסטיני. ראש הממשלה הראה לקרי את סרטון ההסתה הפלסטיני, אותו הראה כבר לשרי חוץ אחרים בתחילת השבוע, זאת כדי להראות שההסתה הפלסטינית מצד ההנהגה, בתקשורת ובמערכת החינוך היא עדיין גורם משמעותי ומכריע כמנוע לטרור. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הפגישה היתה טובה מאוד וחלק ממנה התנהל בארבע עיניים.