תגובות רבות במערכת הפוליטית בעקבות החלטתו של ח"כ ניסן סלומיניסקי הבוקר (שלישי) להשעות את הדיון על חוק ההשעיה. בקרב האופוזיציה נשמעות קריאות שלא רק "להשעות" אלא לבטל לחלוטין את הדיון בחוק ולהסירו משולחן הכנסת. ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי "עתה, כשגם הנשיא וגם שותפיו הקואליציוניים של נתניהו, מטיחים בפניו בחזרה את החוק לסילוק חברי כנסת מוטב שיתעשת ויחזור בו פומבית מחוק מזוהם זה שאינו עולה בקנה אחד עם שום דמוקרטיה נאורה. כה עגום שראש ממשלה מעלה חוקים ורעיונות ששמורים לחברי הכנסת השוליים והבעייתיים ביותר, חוקים שבהתנהלות ראויה הוא היה זה שאמור להורידם מסדר היום ובוודאי לא זה שיצית ראשון את האש".



ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), החברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט הגיבה על ביטול הדיון בחוק ההשעיה, ואמרה כי "מדאיג מאוד שעל אף שזעקנו שחוק ההדחה אינו דמוקרטי, שהכנסת נוטלת לעצמה סמכות של בית משפט ובסופו של המדרון החלקלק יפגעו ויתעמרו בח"כים מכל סיעות הבית על רקע פוליטי". עוד הוסיפה ח"כ סויד: "מצא לנכון יו"ר הוועדה סלומינסקי לבטל את הדיון בחוק, רק לאור דבריהם של יו"ר הכנסת ונשיא המדינה, ולא בגלל שהוא מציע חוק שפוגע בדמוקרטיה".



ח"כ יעל גרמן יש עתיד, אמרה כי "לא די 'בלהשעות' את חוק השהייה אלא להוריד אותו כליל משולחן הכנסת. אמירותיהם של נשיא המדינה ויו"ר הכנסת רק מחזקות את ההתנגדות הרבה להצעה האנטי דמוקרטית של ראש הממשלה ועל היו"ר סלומינסקי להוביל לביטולה".



ח"כ מיכל רוזין (מרצ), התייחסה גם היא לדחיית הדיון ואמרה: "טוב עשה יו"ר הכנסת שהודיע כי יתנגד להצעת החוק האומללה הזו, שהיא עוד סימפטום לזיהוי השגוי בין 'המדינה' ו'הממשלה'. כשחברי כנסת טועים לחשוב שמי שמבקר את הממשלה אינו ציוני, ושמי שחולק על דעת הרוב מהווה סיכון למדינה - אין פלא שמגיעה לשולחננו הצעה כזו. כאילו לא מספיק שהחלטות הכנסת מוכרעות על-פי עמדת הרוב, עכשיו חברי המיעוט לא יוכלו אפילו להיאבק על עמדתם, מחשש שיעלו את חמתם של חברי הרוב ואלה יתאגדו להדיחם".



עוד הוסיפה רוזין כי "העברת חוק ההשעיה היה עלול להיות שלב נוסף בהידרדרות חסרת תקדים של הדמוקרטיה בישראל, כשלמעשה מנסים לעגן בחקיקה את עריצות הרוב. חיזוק כוחה של הכנסת היא תפקידו של יו"ר הכנסת, ועליו להשתמש בכל הכלים שברשותו כדי לעצור את המהלך המסוכן הזה".



אדלשטיין וסלומינסקי. צילום: יצחק הררי, פלאש 90



"מתקשה להבין את הביקורת"


עם זאת, בקואליציה מגבים את הצעת החוק. ח"כ נאוה בוקר (הליכוד) אמרה: "אני מתקשה להבין את הביקורת על הצעת החוק. הכרחי שדמוקרטיה תדע להגן על עצמה, ואם בג"ץ מסכל כל ניסיון לפסול רשימות תומכות טרור אנחנו חייבים לחפש חלופות משפטיות טובות יותר. הציבור מצפה מאיתנו לפעול, בייחוד כאשר פירות ההסתה מוצגים לראווה מדי בוקר בדמות טרור הדקירות הפלסטיני. החוק הזה רק יחזק את הדמוקרטיה הישראלית''.



השר זאב אלקין, המקדם את הצעת החוק מטעם נתניהו, הדגיש כי בניגוד לנטען, דבריו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא הובנו נכון, וכי הוא מתנגד לנוסח הראשון שהוזכר בהצעת החוק, שכלל השעיה של חברי כנסת בשל התנהגות לא נאותה, אך בכוונתו לתמוך בהצעה שתתבסס על עילות הנשענות על סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת, כלומר תמיכה בארגון טרור או מאבק מזוין נגד ישראל או הסתה. אדלשטיין עצמו נמצא בדרכו לחו"ל, ועל כן לא ניתן היה לקבל את תגובתו בנושא.



יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, העריך כי רבים הסיכויים לכך שחוק ההשעיה לא יקודם. לדבריו ''מלכתחילה היה ברור שמדובר בספין, יותר בהצהרה שנועדה להרתיע חברי כנסת בעקבות המעשה של הח"כים מבל"ד, מאשר כוונה ממשית לקדם את הצעת החוק".



כמו כן, הוסיף פולקמן כי ברור שאין התכנות להשיג רוב של 90 ח"כים להדחת ח"כ מכהן ולכן לדבריו סיעת כולנו לא התייצבה בראש התומכים בהצעה. עם זאת, אמר פולקמן כי הוא אינו מסכים עם דברי נשיא המדינה כי מדובר בפגיעה בדמוקרטיה משום שלדבריו הזכות להתמודד לכנסת היא מפלגתית ולא אישית ועל כן הוא לא רואה דרמה גדולה בהצעת החוק. לדבריו, "סיעת הליכוד היא זאת שצריכה לקבל החלטה האם להסיר את הצעת החוק מסדר היום".



ההצעה הוחמרה


לפי הצעת החוק, מליאת הכנסת תוכל להשעות חבר כנסת בגלל התנהגות שאינה הולמת ברוב של 90 ח"כים. ההצעה הייתה אמורה להגיע היום לדיון בוועדת החוקה, אך כאמור הושעתה. ההצעה הוחמרה הצעת חוק ההשעיה של חברי כנסת, ועתה יהיה ניתן להשעות מי שהביע תמיכה מילולית בטרור יחידים. ח"כ סלומינסקי הפיץ אתמול בבוקר ין חברי ועדת החוקה את נוסח הצעת "חוק ה-90", שתאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים. על פי הנוסח המוצע, הכנסת תהיה רשאית, ברוב של 90 חברי כנסת, להחליט להשעות חבר פרלמנט מכהן לתקופה בלתי מוגבלת בחוק, אם יהיה במעשיו, ובכלל זה בהתבטאויותיו, שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל.



הצעת החוק תידון מחר בוועדת החוקה. בשבוע שעבר התנהל בוועדה דיון מקדמי סוער שבו מחו חברי כנסת מהאופוזיציה בחריפות על עצם הרעיון להדיח ח"כים מכהנים בידי חבריהם.